Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BESLENME VE FETAL PROGRAMLAMA Birinci Düzey BDY 615 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Beslenme ve Diyetetik Anabilim Dalında doktora öğrencisi olmak
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ZEYNEP CAFEROĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Gebelik öncesinde, gebelik döneminde ve laktasyon süresince maternal beslenme alışkanlıklarının ve maternal besin öğeleri alımının fetüsün büyüme ve gelişimi ile metabolik homeostazı üzerindeki etkilerini incelemek; bu etkilerin mekanizmalarını biyokimyasal, moleküler ve hücresel düzeylerde belirlemek; fetal metabolizmanın optimal fonksiyonlarının korunmasında ve yetişkinlik dönemi hastalıklarının önlenmesinde maternal beslenmenin rolünü belirlemektir.
Dersin Tanımı Gebelik öncesinde, gebelik döneminde ve laktasyon süresince maternal beslenme alışkanlıklarının ve maternal besin öğeleri alımının fetüsün büyüme ve gelişimine etkisi ile yetişkinlik dönemi hastalıklarının önlenmesindeki rolü.

Dersin İçeriği
1 Genel bakış ve epidemiyolojik çalışmalar
2 Karbonhidrat ve lipid metabolizması
3 Protein ve mikro besin öğeleri metabolizması
4 Epigenetik mekanizmalar
5 Pankreas, karaciğer ve insülin direnci
6 Kardiyovasküler hastalıklar
7 Obezite ve metabolik sendrom
8 Böbrek hastalıkları
9 Kanser
10 Bilişsel fonksiyon, davranış ve nörolojik hastalıklar
11 Akciğer fonksiyonu, astım ve alerjik hastalıklar
12 Yaşlanma ve yaşam süresi
13
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Gebelik fizyolojisi, endokrinolojisi ve biyokimyası ile ilgili genel bilgi edinir.
2 Fetüs gelişimi ve metabolizması ile ilgili genel bilgi edinir.
3 Fetüsün maruz kaldığı beslenme ortamında makro ve mikro besin öğelerinin yetersiz veya fazla düzeyde alımının fetüs metabolizması üzerindeki etkileri hakkında bilgi edinir.
4 Bu süreç boyunca maternal besin öğeleri ve fetüs metabolizması arasındaki etkileşiminin biyokimyasal, moleküler ve hücresel mekanizmaları öğrenir.
5 Maternal beslenme durumu ve besin öğeleri alımının fetüs metabolizması üzerindeki etkilerinin fetüsün yetişkinlik dönemindeki hastalık riski ile ilişkisi öğrenir.
6 Bu hastalıkların önlenmesi ve risklerinin azaltılmasında alınabilecek önlemler ve maternal beslenme ile ilişkili koruyucu mekanizmalar öğrenir.
7 Gebelik öncesinde, gebelik döneminde ve laktasyon süresince optimal beslenme konusunda bilgi ve beceriler geliştirir.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
2 Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
3 Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
4 Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
5 Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
6 İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
7 Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
8 Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
9 Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
10 Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
11 İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
12 Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
13 İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
14 İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
15 İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
16 İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
17 Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
18 İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
19 Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
20 En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 7 3 21
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 7 2 14
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 7 2 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     149
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Langley-Evans, SC. Fetal Nutrition and Adult Disease: Programming of Chronic Disease Through Fetal Exposure to Undernutrition, CABI Publishing, 2004
Yardımcı Kaynaklar Beslenme ve diyet dergileri Journal of Developmental Origins of Health and Disease American Journal of Clinical Nutrition European Journal of Clinical Nutrition

Ders İle İlgili Dosyalar