Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İDARE HUKUKU Üçüncü Düzey HK205 3 12.00 12.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. AYNUR HASOĞLU
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. AYNUR HASOĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş.Gör Allı YEŞİLYURT DURAN
Dersin Veriliş Şekli Ders teorik olarak verilmektedir. Konulara ayrılan teorik kısım tamamlandıktan sonra öğrencilerle derste pratikler yapılmaktadır. (Teorik anlatım ve pratik uygulama)
Dersin Amacı Dersin amacı İdare Hukukuna ilişkin konuların lisans öğretimi kapsamında incelenmesidir. Bu bağlamda İdare Hukukunun temel esasları, idari teşkilat, faaliyet ve personel’e ilişkin konular ele almak ve idare ile bireyler arasındaki ilişkileri inceleyerek öğrenciye gerekli eğitimi vermektir.
Dersin Tanımı İdare hukuku, idarenin kamu hizmetlerini yürütürken teşkilatına, faaliyetine, personeline ve denetimine uygulanan bir hukuk dalıdır.bu nedenle idarenin kamu hizmetlerini etkili ve verimli sunmasının kaynağıdır. Teorik yönünün yanında günlük hayatta sıkça karşılaşılan taraflarından birinin idare olduğu olaylara yoğun bir şekilde uygulanan bir hukuk dalıdır.

Dersin İçeriği
1 Kamu hukuku branşı olarak idare hukuku, idare hukukunun özellikleri, idare hukukunun kaynakları
2 İdari işlemler arasında hiyerarşi, idari rejim, idarenin alanı
3 İdareyi etkileyen temel ilkeler; hukuk devleti, sosyal devlet, laik devlet, Atatürk milliyetçiliğine bağlı devlet
4 İdari teşkilata hakim olan ilkeler, merkezden yönetim, yerinden yönetim
5 Yetki devri, imza devri,vekalet, tedvir
6 İdarenin bütünlüğü ilkesi; hiyerarşi, vesayet
7 Kamu tüzel kişiliği; kuruluşu, personeli,yetki ve ayrıcalıkları, uğraş alanı, sona ermeleri, bütçeleri
8 Genel olarak merkezden yönetim teşkilatı; cumhurbaşkanı, bakanlar kurulu, başbakan
9 Genel olarak merkezden yönetim teşkilatı; bakanlıklar, yardımcı kuruluşlar
10 Genel olarak taşra teşkilatı; il teşkilatı, ilçe teşkilatı, bucak teşkilatı, bölge teşkilatı,
11 Genel olarak yerinden yönetim teşkilatı; mahalli yönden yerinden yönetimler, hizmet yönünden yerinden yönetimler
12 İdarenin faaliyet araçları; idari eylemler, idari işlemler; idari işlem kavramı, özellikleri, çeşitleri, İdari işlemin unsurları, idari işlemin sona ermesi
13 İdarenin sözleşmeleri; İdarenin özel hukuk sözleşmeleri, idari sözleşmeler, sözleşmelerin yapılması usulü
14 İdari faaliyetin konusu; kamu hizmeti, kolluk
15 İdari usul; tanımı, anlamı, kodifikasyonu, temel idari usul ilkeleri
16 İdarenin taşınmaz mal edinimi; kamulaştırma, benzeri kavramlar, kamulaştırma işleminin unsurları, , kamulaştırma işleminin aşamaları, mal sahibinin taşınmaza yeniden kavuşması, kamulaştırmanın hüküm ve sonuçları, kamulaştırmasız el atma
17 İdarenin malları; kamu malları, kamu mallarının tasnifi, kamu malı niteliğinin kazanılması ve kaybedilmesi, kamu mallarının hukuki statüsü ve temel özellikleri, kamu mallarından yararlanma
18 Devlet memurlarının ödevleri, yasakları, hakları
19 Devlet memurlarının özlük dosyası ve yükselmeleri, devlet memurlarının yetiştirilmesi, devlet memurlarının disiplin soruşturması
20 Devlet memurlarının cezai sorumlulukları, Devlet memurlarının mali sorumlulukları, devlet memurluğunu kısıtlayan haller, Devlet memurluğu statüsünün sona ermesi

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İdare hukukuna ilişkin kavramlar ve idare hukukunun kaynakları,
2 İdareye uygulanacak temel ilkeler,
3 İdari teşkilat, merkezden yönetim, yerinden yönetim,
4 İdari işlem teorisi, idarenin düzenleyici işlemle kural ihdası,
5 idarenin sözleşmeleri, ihale usulleri,
6 İdarenin mal edinme yöntemleri ve kamu malları,
7 idari usul süreci,
8 Kamu hizmeti, idari kolluk
9 Kamu görevlileri ve memurların yetki, görev, sorumlulukları ile çalışma usul ve esasları öğretilir.
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Etik değerler ve kalite bilinci çerçevesinde ulusal ve uluslararası taleplere cevap verecek nitelikte mühendisler yetiştirmek.
2 Endüstride ve araştırma kuruluşlarında, uygulama ve araştırma alanında kariyer hedeflerine uygun planlama yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
3 Teknik, ekonomik ve sosyolojik faktörleri dikkate alarak, mühendislik tasarım ve uygulamalarında özgün fikirler geliştirebilen, farklı disiplinlerle ortak çalışabilen, girişimci/yenilikçi mühendisler yetiştirmek.
4 Küresel boyutta bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, etkin iletişim kurma becerisi kazanmış mühendisler yetiştirmektir.
5 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
6 Deney tasarımlama ve yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
7 İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
8 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
9 Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
10 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
11 Etkin iletişim kurma becerisi
12 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
14 Çağın sorunları hakkında bilgi
15 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
16 Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek temel alt yapıya sahip mühendis
17 Ulusal ve uluslararası taleplere uygun olarak uygulanabilir teknolojiler geliştiren mühendislik yeteneği
18 Mevcut ürün ve teknolojilerin her türlü verimliliğini geliştirici özgün fikirler geliştirme ve uygulama
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 28 4 112
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 28 4 112
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 30 30
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     288
AKTS     12.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Prof. Dr. Bahtiyar Akyılmaz, Prof. Dr. Murat Sezginer, Prof. Dr. Cemil kaya; Türk idare hukuku; Prof. Dr. Süleyman Arslan,Prof. Dr. Bahtiyar Akyılmaz, Prof. Dr. Murat Sezginer, Prof. Dr. Cemil kaya; idare hukuku mevzuatı
Yardımcı Kaynaklar İdare hukuku ile ilgili kanunlar

Ders İle İlgili Dosyalar