Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
OSMANLI KÜLTÜR VE MEDENİYETİ TARİHİ Birinci Düzey İTS803 7 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. FUNDA DEMİRTAŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Anlatım, Seminer
Dersin Amacı Osmanlı kültür ve medeniyetini öğrenciye bir bütün olarak tanıtma ve değerlendirme imkanı sağlamaktır.
Dersin Tanımı Osmanlı siyasi tarihinin gölgesinde kalan kültür ve medeniyet tarihinin bilimsel veriler çerçevesinde ele alınması.

Dersin İçeriği
1 Osmanlı’da Din; Osmanlı ve İslam
2 Müslüman Halklar, Dini Eğilimler ve Mezhepler; Gayri Müslim Halklar, Hıristiyanlık ve Yahudilik; Dinî Zümreler
3 Osmanlı Sufiliği: Tarihi Altyapısı, İlk Sufi Çevreler ve Gelişimi
4 Osmanlıda İlk Dinî ve Sosyal Hareketler: Şeyh Bedreddin olayı; Hurufiler; Rafizilik ve Alevilik; Mehdici Hareketler; Ateist Eğ. Hareketler
5 Ulema Çevrelerinde İsevi Eğilimler; Ulema Çevrelerinde Ateizm; Dini Tasfiyecilik Hareketleri
6 Osmanlı da Düşünce Hayatı, Altyapısı; Osmanlı Siyasi Düşüncesi
7 Osmanlı Siyasi Düşünürleri (Âli Örneği;
8 Osmanlı Siyasi Düşüncesinin Temel Konuları ve Problemleri, Lütfi Paşa; Hilafet
9 Osmanlı Felsefi Düşüncesi
10 Osmanlı Dini Düşüncesi
11 Askeri Mutlakiyetçilik ve Kapıkulları
12 Osmanlı Tasavvufi Düşüncesi
13 Osmanlıda Batılılaşma Dönemi Fikir Hayatı; Batı Fikir Akımları Karşısında Osmanlı Aydınları
14 XX. Yüzyılda Fikir Akımları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Osmanlı tarihinin ana kaynaklarını tanır.
2 Osmanlı Devleti'nin din ve İslam anlayışını öğrenir.
3 Osmanlı coğrafyası bağlamında dinî ve sosyal hareketleri değerlendirir.
4 Osmanlı düşünce hayatı hakkında bilgi sahibi olur.
5 Osmanlı düşünce hayatı içinde felsefî, siyasî, dinî ve tasavvufî düşüncenin yerini ve önemini kavrar.
6 Batılılaşma dönemi düşünce hayatı ve fikir akımları hakkında analiz yapabilir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibi olur,
2 Turizm işletmeciliği alanındaki ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgiye sahip olur,
3 İngilizcede en az Avrupa Dil Portföyü C1 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir,
4 İkinci bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir,
5 Yazılı, sözlü ve sözsüz olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir,
6 Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, sentezler, analiz eder, yorumlar ve değerlendirir,
7 Sahip olduğu bilgiyi bilinen ve yeni sorunların çözümünde kullanır,
8 Toplumsal ve mesleki etik değerleri bilir, bunları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve uygun davranışları geliştirir,
9 Hem temel hem de alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini ve yazılımlarını ileri düzeyde kullanır,
10 İşletme ve iktisat alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur,
11 Turizm işletmelerini (otel işletmesi, seyahat işletmesi, yiyecek içecek işletmesi vb) etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını bilir ve uygular,
12 Turizm alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri ve mesleki standartları bilir ve uygular,
13 Başkalarıyla ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır,
14 Kendini kişisel ve mesleki anlamda sürekli geliştirir, kendi kendine öğrenme için sorumluluk alır ve bunu gösterir,
15 Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme turizm işletmeciliğinin gerektirdiği şekilde özen gösterir,
16 Hizmet alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri ve teknolojileri tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur,
17 Farklı kültürleri tanır, anlar ve farklı kültürlerle iletişim kurar,
18 Atatürk ilkeleri ve inkılâpları konusunda bilgiye sahip olur ve Cumhuriyet’in temel değerlerini benimser,
19 Dünya ve Türkiye kültür ve coğrafyası hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olur,
20 Turizm işletmelerinde hizmet verme süreçlerini bilir ve misafir memnuniyeti sağlayacak şekilde yerine getirir.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 1 10 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 5 5
Toplam iş yükü     80
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1-Ocak, Ahmet Yaşar- Okay, Orhan, “Osmanlı’da Din ve Düşünce”, Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi, 2-Hodgson, M.G.S., İslam’ın Serüveni Bir Dünya Medeniyetinde Bilinç ve Tarih,
Yardımcı Kaynaklar 1-Ortaylı, İlber, “Osmanlı Devletinde Lâiklik Hareketleri Üzerine”, Türk Siyasal Hayatının Gelişimi,

Ders İle İlgili Dosyalar