Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLETİŞİM TARİHİ Birinci Düzey HİT 233 Zorunlu 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MAHMUT AKGÜL
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Mahmut AKGÜL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı İletişim Tarihi dersinin amacı öğrencilere kitle iletişim araçlarının tarihsel gelişimi hakkında bilgi vermek ve sosyokültürel koşullarlar ile iletişim yöntem ve teknikleri arasında ilişki kurma becerisi geliştirmelerini sağlamaktır.
Dersin Tanımı Antik Mısır, Sümer ve Yunan uygarlıklarında yazının ve alfabenin gelişimi, ortaçağda Çin ve Avrupa’da baskı tekniğinin ortaya çıkması, telgraf, telefon ve fotoğrafın icadı, radyo, sinema ve televizyonun gelişimi ve yaygınlaşması ve son olarak da internetin kullanımı konularının anlatıldığı derstir.

Dersin İçeriği
1 İletişime ilişkin tanımlar, iletişimi sınıflandırma biçimleri, kitle iletişimi, iletişim ve kitle iletişimi arasındaki yapısal ve genel farklar.
2 İletişim ve tarih ilişkisi, uygarlık tarihinde iletişimin önemi, iletişim alanındaki yenilik ve gelişmelerin siyasi, ekonomik, kültürel ve toplumsal önemi.
3 Sözlü kültür dönemi: Mağara resimleri, heykelcikler, hesap taşları, konuşma, ses ve ritim, sözlü kültür döneminin özellikleri.
4 Yazılı kültür dönemi: Çivi yazısı ve tabletler, hiyeroglifler ve papirüs, alfabetik yazı ve kağıt, ilk kitaplar ve ilk kütüphaneler, yazının işlevleri, yazılı kültürün özellikleri.
5 Basılı kültür dönemi: Matbaanın icadından önceki baskı yöntemleri, Gutenberg matbaasının icadı, matbaanın siyasi, toplumsal, kültürel, dini ve ekonomik sonuçları, yazılı basının doğuşu.
6 Elektrikten önceki haberleşme ve iletişim sistemleri: Pers, Antik Yunan, Roma, Çin, Bizans imparatorluklarında haberleşme ve iletişim sistemleri.
7 Elektrikten önceki haberleşme ve iletişim sistemleri: İslam devletlerinde, Türk devletlerinde, Orta Çağ Avrupa''''sında haberleşme ve iletişim sistemleri.
8 Osmanlı İmparatorluğu''''nda haberleşme ve iletişim sistemleri: Derbend sistemi, menzil sistemi, posta teşkilatı, Osmanlı''''da matbaanın kuruluşu, yazılı basının doğuşu.
9 Elektrik ve elektronik kültür dönemi: Optik telgraf, elektrikli telgraf, telefon.
10 Elektrik ve elektronik kültür dönemi: Fotoğraf, hareketli görüntü ve sinema.
11 Elektrik ve elektronik kültür dönemi: Radyo, televizyon.
12 Elektrik ve elektronik kültür dönemi: İnternet.
13 Osmanlı ve Türkiye''''de elektrik-elektronik iletişim: Telgraf, telefon, sinema.
14 Osmanlı ve Türkiye''''de elektrik-elektronik iletişim: Radyo, televizyon, internet
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İletişim yöntem ve teknolojilerinin tarihindeki başlıca gelişme ve dönemlerin anlaşılmasını sağlar.
2 Antik dönemden başlayarak sosyo-ekonomik koşullar ve medyanın gelişimi arasında ilişki kurabilmeyi sağlar.
3 Baskı makinesi gibi iletişimde ‘devrim’ yaratan buluşların bilgi aktarımı ve içeriğinde nasıl dönüşümler yarattığını açıklar.
4 Gazetenin ortaya çıkması ve yaygınlaşmasıyla yeni bir okur-yazar kitlesinin oluşması arasındaki karşılıklı ilişkiyi açıklar
5 Baskı makinesi, telgraf, telefon ve fotoğrafın icadı gibi teknolojik gelişmelerin kitle iletişimin tarihsel gelişimindeki rolünü belirler.
6 Sinema, radyo ve televizyonun yaygınlaşmasıyla kitle iletişiminin gelişimi arasında ilişki kurar.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim ve halkla ilişkiler ve tanıtım alanı ile ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olarak bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilme becerisine sahip olur.
2 Halkla ilişkiler kuram ve modellerini ve alanı ile ilgili tarihsel gelişim sürecini bilir.
3 Yönetim-organizasyon ve örgütsel davranış hakkında bilgi sahibidir.
4 Halkla ilişkilerde araştırma, planlama, uygulama, ölçme ve değerlendirme ile ilgili bilgi ve beceri sahibi olup, ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
5 Bütünleşik pazarlama iletişimi çerçevesinde halkla ilişkilerin ve tanıtımın önemini ve rolünü bilir.
6 Halkla ilişkilerde kriz yönetimi, risk yönetimi, imaj ve itibar yönetimi konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
7 Stratejik iletişim yönetimine ilişkin medya planlaması ve teknikleri, sponsorluk ve kurumsal sosyal sorumluluk konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
8 Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, rapor yazma, yazılı raporları anlama ve etkin sunum yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
9 Siyasal iletişim ve lobicilik; uluslararası halkla ilişkiler ve kamu diplomasisi ile ilgili bilgiye sahiptir.
10 Halkla ilişkiler ve tanıtım alanında kampanya, proje yönetimi ve etkinlik yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
11 Alanı ile ilgili uygulamaları, yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yorumlar ve alanına özgü araştırma, planlama, ürün geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.
12 Mesleği ile ilgili yenilikleri takip ederek, bu doğrultuda yaratıcı içerikler oluşturma ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
13 Halkla ilişkiler alanıyla ilgili uluslararası, ulusal mevzuat, mesleki örgütlenmeler ve etik ilkeler hakkında bilgi sahibi olur ve çalışmalarında mesleki etik ilkelerini uygulama becerisine sahip olur.
14 İçinde bulunduğu toplumun ekonomik, sosyal ve siyasal politikalarını ve gündemini yakından izleyip sürdürülebilirlik çerçevesinde değerlendirme yetkinliğine sahip olarak alanıyla ilgili mesleki çalışmaların sürdürülebilir kalkınma hedefleri, kamu yararı kamu hizmeti gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkilerine, hukuksal sonuçlarına duyarlı olur.
15 Medya mensuplarıyla ilişki yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
16 Medya okuryazarlığı konusunda bilinçlidir ve farklı medya içeriklerini ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir.
17 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları halkla ilişkiler araçlarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir.
18 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibi olur.
19 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.
20 Girişimcilik ve iş geliştirme konularında bilgi ve beceri ye sahip olur.
21 Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
22 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibi olur.
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 3 7 21
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     100
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Crowley, D., and P. Heyer (editors). Communication in History: Technology, Culture, Society, Boston: Pearson A and B. (any edition)
Yardımcı Kaynaklar Massimo Baldini İletişim Tarihi

Ders İle İlgili Dosyalar