Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİNLER COĞRAFYASI İkinci Düzey FDB537 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Mustafa ÜNAL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Bekir KÖYLÜ
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı din olgusunun kavramsal çerçevesi ve din anlayışının çok boyutluluğunu ortaya koyarak, dinsel toplumların ve farklı inançların nasıl bir coğrafi dağılım gösterdiği, ayrıca dinler coğrafyasının yeri ve önemini açıklamaktır. Dersin bir diğer amacı da dünyanın en yaygın dinlerinin kıtalar ve ülkeler bazındaki karşılaştırmalı analizini yapmaktır.
Dersin Tanımı Dinler coğrafyası dinlerin nüfus büyüklüğü ve coğrafi yayılışı, bu nüfusun hareketliliği, inanç dünyasının sınırlarını araştırdığı ve ortaya koyduğu gibi dinsel örgütlenmenin ve inanç sisteminin sosyal, demografik, kültürel ve siyasi karakterini inceler. Bu derste, çeşitli özelliklere sahip dinlerin ve inanışların yeryüzünde ortaya çıktığı alanların tespiti yapılmaktadır. Günümüzde bunların hangi kıta ve ülkelere kadar yayıldığı incelenerek etki alanlarının sınırlarını çizmekte ve bu dinlere ve kutsal inanışlara mensup olan nüfusun miktarıyla dağılış ve yoğunluğunu belirlenmektedir.

Dersin İçeriği
1 Coğrafya ve Din terimlerinin tanımı
2 Dinler Coğrafyası’nın Dinler Tarihi disiplini içerisindeki Yeri ve Önemi
3 Dünya Dinlerinin Gruplandırılması
4 Milli ve Evrensel Dinler
5 Kabile Dinleri ve Coğrafî Dağılışları
6 Uzak Doğu Dinleri (Japon ve Çin Dinleri) ve Coğrafî Dağılışları
7 Doğu Dinleri (Hinduizm, Budizm) ve Coğrafî Yayılışları
8 Ortadoğu Dinleri (Yahudilik) ve Coğrafî Yayılışları
9 Ortadoğu Dinleri (Hıristiyanlık) ve Coğrafî Yayılışları
10 Ortadoğu Dinleri (İslam) ve Coğrafî Yayılışları
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler, din ve coğrafya arasında ilk bakışta farkedilmeyen ortak hususları görür.
2 Öğrenciler; dinlerin yeryüzü şekilleri, kültür ve yaşam tarzları üzerine bıraktığı izleri tanır.
3 Öğrenci yeryüzündeki büyük dinlerin dağılımını, bu dağılıma etki eden etmenleri açıklayabilir ve bu etmenlerin belli bir düzen ve işleyişe sahip olup olmadıklarını dini değişim ekseninde izah edebilir.
4 Öğrenciler; evrensel dinlerin ve milli dinlerin, dünya haritasındaki dağılımlarını ve nüfus yoğunluklarını gösterebilir.
5 Öğrenciler; doğuş yerlerine göre dinleri sınıflandırabilir ve aynı bölgede doğan dinlerin ortak yönlerinin olup olmadığını analiz edebilir.
6 Öğrenciler; farklı dinlerin kutsal mekan ve haç ibadetleri ekseninde inananların yıllık döngülerini tanır.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.
2 Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.
3 Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.
4 Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
5 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulusal ve uluslar arası çalışmalar hakkında birikim edinir.
6 Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7 Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.
8 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.
9 Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanacak derecede Arapça ve Batı dillerine sahip olur.
11 Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.
12 Alanıyla ilgili çeşitli organizasyonlara katılır ve katkıda bulunur.
13 Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji geliştirilmesine yardımcı olur.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 5 3 15
Sunum / Seminer hazırlama 4 3 12
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 9 9
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 9 9
Yarıyıl sonu sınavı 1 10 10
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   30
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   30
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   70
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Roger W. Stump - The Geography of Religion: Faith, Place, and Space; Rowman & Littlefield Publishers (April 4, 2008);David E. Sopher - Geography of Religions; Prentice-Hall, Inc. (1967);Chris Park - Sacred Worlds: Introduction to Geography and Religion; Routledge (July 31, 1994). John Esposito - Geography of Religion: Where God Lives, Where Pilgrims Walk; National Geographic (August 15, 2006)
Yardımcı Kaynaklar Park, C. (2004) Religion and geography. Chapter 17 in Hinnells, J. (ed) Routledge Companion to the Study of Religion. London: Routledge; Fügen BERKTAY and Emin ATASOY - A Global Perspective into Geography of Religions, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Cilt.10, Sayı:18, Aralık 2007, ss.18-44

Ders İle İlgili Dosyalar