Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KİMYADA AYIRMA YÖNTEMLERİ Üçüncü Düzey KİM 531 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yalnızca Lisansüstü öğrencilere yönelik açılan ders
Eğitimin Dili türkçe
Koordinatör PROF. DR. UĞUR ŞAHİN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. UĞUR ŞAHİN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yoktur
Dersin Veriliş Şekli Ders ayırma yöntemlerinin teorik bilgileri üzerine olacak. Haftada üç saatlik teorik bir ders.
Dersin Amacı Dersin amacı, ayırma yöntemlerinin teorik bilgileri ve pratikte uygulanabilirliğini öğrenciye öğretmek.
Dersin Tanımı Ders izleyen bölümleri kapsar. Ayırma yöntemlerin önemi ve kimya, ayırma yöntemleri ile ilgili bazı kavramların tanımı ve ayırma yöntemlerini çeşitli kriterlere göre sınıflandırma, ayırma yöntemlerine termodinamik yaklaşım, ayırma yöntemlerine kinetik yaklaşım, ayırma işlemlerinde fiziksel ve mekaniksel kuvvet etkileri, kimyasal reaksiyonlarından ayırma işlemlerinde yararlanılması, birlikte çöktürme ve çökelme, distilasyon, çözücü ekstraksiyonu, kromatoğrafiye giriş, sıvı kromatoğrafisi, gaz kromatoğrafisi, kolon ve ince tabaka kromatoğrafisi.

Dersin İçeriği
1 Ayırma yöntemlerin önemi ve kimya
2 Ayırma yöntemleri ile ilgili bazı kavramların tanımı ve ayırma yöntemlerini çeşitli kriterlere göre sınıflandırma
3 Ayırma yöntemlerine termodinamik ve kinetik yaklaşım
4 Ayırma işlemlerinde fiziksel ve mekaniksel kuvvet etkileri, ayırma işlemlerinde kimyasal reaksiyonlar
5 Çökelme ve Birlikte çöktürme
6 Distilasyon, kristallendirme, azeotropik karışımlar
7 ARASINAV
8 Sıvı-sıvı Ekstraksiyonu
9 Kromatografiye giriş, tarihçe ve teorik temelleri
10 Gaz Kromatografisi
11 Sıvı kromatografisi
12 Kolon kromatografi
13 İnce Tabaka Kromatografisi
14 Kağıt kromatografisi
15 -
16 -
17 -
18 -
19 -
20 -

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 öğrencilerin ayırma yöntemlerinin temelini benimsemesi
2 öğrencilere ayırma yöntemlerinin öneminin vurgulanması hedeflenmiştir.
3 mezuniyet sonrası öğrencilerin kullanabileceği yöntemlerin öğretilmesi.
4 öğrencilere kromatografik cihazların ayırmada kullanılmasını öğretmek hedeflenmektedir.
5 kolon kromatografisi ile ayırma ve zenginleştirmeyi öğretmek
6 matriks ortamından analitin nasıl bir ayırma yöntemi ile ayrılacağını öğretmek.
7 -
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
2 Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
3 Alan içi ve çok alanlı takımlarda etkin çalışmak ve/veya liderlik rolü üstlenebilmek
4 Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri takip etmek, katılımcı olabilmek
5 Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
6 Herhangi bir sanat eserini çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
7 Estetik beğeni yetkinliğine sahip olmak ve bu yönünü sanat görüşlerine, tasarımlarına yansıtabilmek
8 Çağdaş sanat tasarım materyal ile tekniklerini kullanmak ve estetik bir ürün yaratabilmek
9 Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
10 Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları diğerlerine etkili bir şekilde sunabilmek
11 Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün tasarımlarına ulaşmada kullanabilmek
12 Edindikleri uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik bilgileri kullanabilme, elde ettiği sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilme becerisine sahip olmak
13 Lisans ve yüksek lisans düzeyinde edinilen yeterliliklere dayalı olarak bilgilerini geliştirebilmek ve özgün çalışmalar yapabilecek seviyeye ulaşabilmek
14 Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirmek, ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretmek, akademik ve mesleki kurum ve kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunmak
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 4 32
Ödevler 5 3 15
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 8 4 32
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 12 4 48
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 3 3 9
Toplam iş yükü     185
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Gündüz, T., İnstrümental Analiz, Ankara Ünivesitesi Fen Fakültesi Yayınları, Ankara,1988.
Yardımcı Kaynaklar Skoog, D.A.,West D.M., Holler F.J., Fundamentals of Analytical Chemistry, Sixth Ed., USA, 1992. Erdik, E., Obalı, M., Yüksekışık, N., Öktemer, A., Pekel, A., İhsanoğlu, E., Denel Organik Kimya, Ankara Üniversitesi, 1987.

Ders İle İlgili Dosyalar