Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BACTERIAL INFECTIONS OF THE RESPIRATORY SYSTEM AND MICROBIOLOGICAL APPROAC Birinci Düzey YMIK522 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili İngilizce
Koordinatör DOÇ. DR. PINAR SAĞIROĞLU
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ESMA KAYA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze eğitim; Teorik sunum ve uygulama
Dersin Amacı Üst ve alt solunum sisteminin bakteriyel enfeksiyonları, etken patojenleri, klinik ve patogenez, örnek alma, laboratuara yollama, örneklerin makroskobik ve mikroskobik incelenmesi, kültür ve değerlendirme konularında bilgilerin edinilmesini sağlamak
Dersin Tanımı Üst ve alt solunum sisteminin bakteriyel enfeksiyonları ve mikrobiyolojik yaklaşım

Dersin İçeriği
1 Teorik: Solunum sistemi anatomisi ve solunum sistemi enfeksiyonlarında patogenez Uygulama: Üst solunum yollarından örnek alma-işleme-değerlendirme
2 Teorik: Üst solunum yolu enfeksiyonları (tonsillit, farenjit, vincent anjini, peritonsiller abse); Bakteriyel patojenler, klinik, patogenez, örnek alma, laboratuara yollama, örneklerin makroskobik ve mikroskobik incelenmesi, kültür ve değerlendirme Uygulama: Üst solunum yollarından örnek alma-işleme-değerlendirme
3 Teorik: Üst solunum yolu enfeksiyonları (larenjit, epiglottit, trakeit, akut otitis media ve otitis eksterna); Bakteriyel patojenler, klinik, patogenez, örnek alma, laboratuara yollama, örneklerin makroskobik ve mikroskobik incelenmesi, kültür ve değerlendirme Uygulama: Üst solunum yollarından örnek alma-işleme-değerlendirme
4 Teorik: Difteri (Etyoloji, epidemiyoloji, patogenez, klinik, mikrobiyolojik tanı, tedavi, korunma) Uygulama:Corynebacterium diphtheriae laboratuvar tanısı
5 Teorik: Boğmaca (Etyoloji, epidemiyoloji, patogenez, klinik, mikrobiyolojik tanı, tedavi, korunma) Uygulama: Bordetella pertussis laboratuvar tanısı
6 Teorik: Alt solunum yolu enfeksiyonları (akut bronşit ve bronşiolitler, akciğer absesi, ampiyem); Bakteriyel patojenler, klinik, patogenez, örnek alma, laboratuara yollama, örneklerin makroskobik ve mikroskobik incelenmesi, kültür ve değerlendirme Uygulama: Alt solunum yollarından örnek alma-işleme-değerlendirme (Balgam örneği)
7 Teorik: Pnömoniler; Toplum kökenli pnömoniler, hastane kökenli pnömoniler, bağışıklığı baskılanmış konakta pnömoniler Uygulama: Alt solunum yollarından örnek alma-işleme-değerlendirme (Endotrakeal ve transtrakeal aspiratlar)
8 ARASINAV
9 Teorik: Bakteriyel pnömoniler – Streptococcus pneumoniae pnömonisi, Haemophilus influenzae pnömonisi, Moraxella catarrhalis pnömonisi Uygulama: Streptococcus pneumoniae, Haemophilus influenzae, Moraxella catarrhalis laboratuvar tanısı
10 Teorik: Bakteriyel pnömoniler – Neisseria meningitidis pnömonisi, Staphylococcus aureus pnömonisi, Aerop Gram negatif basil pnömonisi Uygulama: Neisseria meningitidis, Staphylococcus aureus, etken aerop Gram negatif basillerin laboratuvar tanısı
11 Teorik: Bakteriyel pnömoniler – Mycoplasma pneumoniae pnömonisi, Chlamydia pnömonisi Uygulama: Mycoplasma ve Chlamydia laboratuvar tanısı
12 Teorik: Akciğer Tüberkülozu Uygulama: Mycobacterium tuberculosis laboratuvar tanısı
13 Teorik: Alt solunum yolu enfeksiyonlarında laboratuar tanı; alt solunum yolu örnekleri, transportu, örneklerin makroskobik ve mikroskobik incelenmesi Uygulama: Alt solunum yollarından örnek alma-işleme-değerlendirme (Bronşial yıkamalar, bronkoalveolar lavaj, bronkoskobik fırçalama ve bronşial biopsi örnekleri)
14 Teorik: Alt solunum yolu enfeksiyonlarında laboratuar tanı; kültür ve değerlendirme Uygulama: Alt solunum yollarından örnek alma-işleme-değerlendirme (Akciğer aspirasyonu ve akciğer biopsi örnekleri)
15 Genel tekrar ve uygulamalar
16 FİNAL
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Üst ve alt solunum sisteminin bakteriyel patojenlerinin öğrenilmesi
2 Solunum yollarından laboratuara gönderilen klinik örneklerin öğrenilmesi
3 Solunum yolu örneklerini laboratuara kabul ya da reddedebilme
4 Laboratuvara kabul edilen solunum yolu örneklerini mikroskobik ve makroskobik değerlendirebilme
5 Laboratuvara kabul edilen solunum yolu örneklerinden bakteriyel patojenlerin izolasyon ve identifikasyon becerisi
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim ve halkla ilişkiler ve tanıtım alanı ile ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olarak bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilme becerisine sahip olur.
2 Halkla ilişkiler kuram ve modellerini ve alanı ile ilgili tarihsel gelişim sürecini bilir.
3 Yönetim-organizasyon ve örgütsel davranış hakkında bilgi sahibidir.
4 Halkla ilişkilerde araştırma, planlama, uygulama, ölçme ve değerlendirme ile ilgili bilgi ve beceri sahibi olup, ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
5 Bütünleşik pazarlama iletişimi çerçevesinde halkla ilişkilerin ve tanıtımın önemini ve rolünü bilir.
6 Halkla ilişkilerde kriz yönetimi, risk yönetimi, imaj ve itibar yönetimi konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
7 Stratejik iletişim yönetimine ilişkin medya planlaması ve teknikleri, sponsorluk ve kurumsal sosyal sorumluluk konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
8 Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, rapor yazma, yazılı raporları anlama ve etkin sunum yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
9 Siyasal iletişim ve lobicilik; uluslararası halkla ilişkiler ve kamu diplomasisi ile ilgili bilgiye sahiptir.
10 Halkla ilişkiler ve tanıtım alanında kampanya, proje yönetimi ve etkinlik yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
11 Alanı ile ilgili uygulamaları, yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yorumlar ve alanına özgü araştırma, planlama, ürün geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.
12 Mesleği ile ilgili yenilikleri takip ederek, bu doğrultuda yaratıcı içerikler oluşturma ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
13 Halkla ilişkiler alanıyla ilgili uluslararası, ulusal mevzuat, mesleki örgütlenmeler ve etik ilkeler hakkında bilgi sahibi olur ve çalışmalarında mesleki etik ilkelerini uygulama becerisine sahip olur.
14 İçinde bulunduğu toplumun ekonomik, sosyal ve siyasal politikalarını ve gündemini yakından izleyip sürdürülebilirlik çerçevesinde değerlendirme yetkinliğine sahip olarak alanıyla ilgili mesleki çalışmaların sürdürülebilir kalkınma hedefleri, kamu yararı kamu hizmeti gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkilerine, hukuksal sonuçlarına duyarlı olur.
15 Medya mensuplarıyla ilişki yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
16 Medya okuryazarlığı konusunda bilinçlidir ve farklı medya içeriklerini ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir.
17 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları halkla ilişkiler araçlarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir.
18 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibi olur.
19 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.
20 Girişimcilik ve iş geliştirme konularında bilgi ve beceri ye sahip olur.
21 Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
22 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibi olur.
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 2 5 10
Sunum / Seminer hazırlama 2 6 12
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 14 1 14
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     150
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1- Mandell, Douglas, and Bennett’s Principles and Practice of Infectious Diseases. Mandell GL, Bennett JE, Dolin R, eds.New York: Churchill Livingstone. 2- Manual of Clinical Microbiology, Murray PR, Baron EJ, Pfaller MA., ASM Press.
Yardımcı Kaynaklar 1- Clinical Microbiology Procedures Handbook, Lynne S.Garcia, ASM Press. 2- Bailey and Scott’s Diagnostic Microbiology, Forbes BA, Sahm DF, Weissfeld AS, Mosby.

Ders İle İlgili Dosyalar