Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KELAMDA YENİLEŞME ARAYIŞLARI Üçüncü Düzey TİB 603 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR.ÖĞRETİM ÜYESİ TARIK TANRIBİLİR
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Temel Yeşilyurt
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Modern çağda kelam ilmini alanında konulu ya da metodolojik açıdan yapılan yeni araştırmalar ve yazılan eserler tanıtılır. Bu çalışmaların önceki kelam eserleriyle mukayesesi yapılır.
Dersin Tanımı Modern dönem Kelam çalışmaları hakkında bilgi verir.

Dersin İçeriği
1 Modern düşüncenin doğuşu
2 Kelam’da yenilik hareketleri
3 Osmanlı dönemi yenilikçi isimler ve eserleri
4 İzmirli ve Yeni İlmi kelam
5 Muhammed Abduh ve Risaletu’t-Tevhîd
6 Şibli Numani ve İlm-i Kelam-ı Cedid
7 İkbal ve dini düşüncesi
8 Batı dünyasında kelam çalışmaları
9 İslam dünyasında kelam çalışmaları
10 Türkiye’de kelam çalışmaları
11 Çağdaş kelam araştırmalarının hedefi
12 Çağdaş kelam araştırmalarının genel muhtevası
13 Çağdaş kelam araştırmalarının önerileri
14 Çağdaş kelam düşüncesinin tenkidi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci Kelam alanındaki çağdaş gelişmeleri ve yeni yaklaşmaları bilir.
2 Klasik bilgileriyle yeni yaklaşımları mukayese imkanı bulur.
3 Batı dünyasında meydana gelen ilmi değişim ve terakki hakkında bilgi sahibi olur.
4 İslam dünyasının geri kalış sebepleri ve çözüm önerileri hakkındaki iddialardan haberdar olur.
5 İslami ilimler ve Kelam ilmindeki yeniliğin gerekliliğini kavrar.
6 Modern gelişmeler karşısında sorumluluk üstlenme ve aktif olma bilinci gelişir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 3 3 9
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     149
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Sait Özervarlı, Kelâmda Yenilik Arayışları, İstanbul, 1998; Fazlurrahman, İslam’da İhya ve Reform, Çev. Fehrullah Terkan, Ankara, 2006.
Yardımcı Kaynaklar İzmirli İsmail Hakkı, Yeni İlmi Kelam

Ders İle İlgili Dosyalar