Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLERİ TASARIM ALGORİTMALARI Üçüncü Düzey EEM 627 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri --
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. AYTEKİN BAĞIŞ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. AYTEKİN BAĞIŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı --
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı, mühendislik sistemlerinin analiz ve tasarımında kullanılan yapay zekaya dayalı yeni ve ileri optimizasyon algoritmalarının Matlab destekli olarak incelenmesi ve bilgisayar destekli uygulamalarının yapılmasıdır.
Dersin Tanımı İleri optimizasyon tekniklerinin incelenmesi, yapay zekaya dayalı yeni ve ileri optimizasyon algoritmalarının ele alınması, Matlab programı destekli olarak uygulamaların yapılması

Dersin İçeriği
1 Optimizasyon ve algoritmalar, giriş ve genel tanımlar
2 Algoritmaların incelenmesi ve sınıflandırılması
3 Meta-sezgisel algoritmalar, tek ve çok çözüme (popülasyona) dayalı algoritmalar
4 I-Doğa-temelli (nature-inspired) algoritmalar -Evrimsel algoritmalar (Genetik, ES, Diferansiyel Gelişim, Memetik vb.)
5 Doğa-temelli (nature-inspired) algoritmalar -Evrimsel algoritmalar
6 Doğa-temelli (nature-inspired) algoritmalar -Evrimsel algoritmalar
7 Doğa-temelli (nature-inspired) algoritmalar -Sürü zekasına dayalı algoritmalar (ABC, PSO, Bat, Firefly, Bees, Cuckoo, BSA, DS vb.)
8 Doğa-temelli (nature-inspired) algoritmalar -Sürü zekasına dayalı algoritmalar (ABC, PSO, Bat, Firefly, Bees, Cuckoo, BSA, DS vb.)
9 Doğa-temelli (nature-inspired) algoritmalar -Sürü zekasına dayalı algoritmalar
10 Doğa-temelli (nature-inspired) algoritmalar -Sürü zekasına dayalı algoritmalar
11 Doğa-temelli (nature-inspired) algoritmalar -Fiziksel temellere dayalı algoritmalar (GSA, Black hole, Ray, Chemical Reaction, Curved Space, Charged System, Central Force vb.)
12 Doğa-temelli (nature-inspired) algoritmalar -Fiziksel temellere dayalı algoritmalar
13 II-İnsan temelli (human-based) algoritmalar Tabu Search, Harmony Search, Group Search, Firework, Interior Search, Seeker Optimization, Social-Based, Mine Blast Alg. vb.)
14 İnsan temelli (human-based) algoritmalar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Optimizasyon ve algoritmalar ile ilişkili temel kavramların incelenmesi
2 Farklı özelliklere sahip optimizasyon problemleri için kullanılabilecek optimizasyon tekniklerinin tanıtılması
3 Yapay zekaya dayalı optimizasyon yaklaşımlarının tanıtılması
4 Ele alınan algoritmaların bilgisayar destekli olarak yazımına yönelik alıştırmalar
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 1 14 14
Sunum / Seminer hazırlama 1 4 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 3 9
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 2 2 4
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 3 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 14 3 42
Toplam iş yükü     187
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı (1) S.C. Chapra, R.P. Canale, Mühendisler için Sayısal Yöntemler (Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla) (Çeviri: H.Heperkan, U.Kesgin), Literatür Yayıncılık, 2003. (2) A. Antoniou, W.S. Lu, “Practical Optimization, Algorithms and Engineering Applications”, Springer, 2007. (3) S.S. Rao, “Engineering Optimization: Theory and Practice, Fourth Edition”, John Wiley & Sons, Inc., 2009.
Yardımcı Kaynaklar (1) P. Venkataraman, “Applied Optimization with Matlab Programming”, John Wiley & Sons, Inc., 2002. (2) W.Y. Yang, W. Cao, T.S. Chung, J. Morris, “Applied numerical methods using MATLAB”, John Wiley & Sons, Inc., 2005.

Ders İle İlgili Dosyalar