Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HABERCİLİĞİN TEMEL KAVRAMLARI Birinci Düzey RTS236 Zorunlu 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. VAHİT İLHAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. VAHİT İLHAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans, Sınıf dışı ders çalışma (ön çalışma, pekiştirme)
Dersin Amacı Ders kapsamında haber yazımı ve haberciliğe ilişkin temel kavram ve yaklaşımlar ele alınarak, haber yazım kuralları ve haber dili konularında uygulama yapılması amaçlanır. Bu kapsamda öğrencileri, habercilik pratikleri, haber üretimi, haber metinleri ve haberin alımlanması gibi konularda belirli bir seviyeye getirebilmek hedeflenmektedir.
Dersin Tanımı Öğrencilere haber üretimi, haber metinleri ve haberin alımlanması konularında yapılmış önemli çalışmaları ve yaklaşımları tanıtan ders, haber kavramlarının, etik kuralların ve haber yazma tekniklerinin ele alınmasından oluşmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Tanışma, dersin amacı, yöntemi ve değerlendirme sistemi konularında bilgi verilmesi.
2 Haber kavramı, önemi, özellikleri ve habercilik türleri...
3 Habercilikte etik kurallar...
4 Haberciliğin temel ilkeleri...
5 Haber toplama teknikleri ve yazımında temel kurallar, 5N+1K...
6 Haberde yer alan temel öğeler, temsil sorunu...
7 Haber üretim süreçleri
8 Haberde nesnellik ve dengelilik
9 Siyaset ve haber medyası arasındaki ilişkinin irdelenmesi
10 Haber örnekleri ve değerlendirilmesi
11 Haber örnekleri ve değerlendirilmesi
12 Haber örnekleri ve değerlendirilmesi
13 Haberde yanlılık ve sunum
14 Haber merkezi çalışanları ve görevleri
15 Haber-temsil kavramları çerçevesinde haber bültenlerinin incelenmesi
16 Haber-temsil kavramları çerçevesinde haber bültenlerinin incelenmesi
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Haber medyası ve medya politikalarını analiz eder.
2 Farklı haber mecraları ve haber yazım tekniklerini öğrenir.
3 Haberin farklı sunumlarını ayırt eder. Haberde temsili örneklendirir.
4 Ayrımcılık ve haber konusunda farkındalık kazanır.
5 Haber etiği noktasında kendini geliştirir, haberleri eleştirel tarzda okumaya başlar.
6 Haber çözümlemeleri yapmaya başlar.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 3 36
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 5 1 5
Toplam iş yükü     75
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yok.
Yardımcı Kaynaklar R.A. Hackett, (1998). "Bir Paradigmanın Önemini Yitirişi: Haber Medyası Çalışmalarında Yanlılık ve Nesnellik", Ayşe İnal (çev.) İlef Yıllık 1997-1998. Ayşe İnal, (1996). Haberi Okumak. İstanbul: Temuçin Yayınları. Atilla Girgin, Haber Yazmak, Der Yayınları, 2002 Habercinin El Kitabı, (der.) Sevda Alankuş Kural, Bia, IPS İletişim Vakfı yayınları, İstanbul, 2003 Neil Postman, TV Haberlerini İzlemek, Kavram yay, İstanbul, 1992. Hakan Ergül , Televizyonda Haberin Magazinleşmesi, İletişim, İstanbul, 2000

Ders İle İlgili Dosyalar