Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ TARİHİ I Birinci Düzey TAR 3009 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ AYHAN AFŞIN ÜNAL
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM ÜYESİ DR. AYHAN AFŞIN ÜNAL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Büyük Türk Tarihi’nin her biri ayrı ayrı önemli bir devresini oluşturan, büyük bir bütünün parçalarını teşkil eden İlk Müslüman Türk Devletleri’nin (Tolunoğulları, İhşidiler, İtil Bulgar Hanlığı, Karahanlılar, Gazneliler, Harzemşahlar, Eyyubiler) tarih sahnesindeki yeri ve önemini öğrenciye örnekleriyle göstermek, geniş bir tarih bilinci, sevgisi, gururu ve şuuru oluşturmak.
Dersin Tanımı Türklerin Müslüman olmalarıyla başlayan ve uzun süre devam eden İslamlaşma döneminde Türk ve Dünya Tarihinde önemli siyasi roller oynayan İlk Müslüman Türk Devletleri’nin (Tolunoğulları, İhşidiler, İtil Bulgar Hanlığı, Karahanlılar, Gazneliler, Harzemşahlar, Eyyubiler) kısa siyasi tarihleri, taşra ve merkez teşkilatları, devlet hayatı ve kültürleri.

Dersin İçeriği
1 Türklerin İslamiyeti Kabulü
2 Arapların Türkler Hakkındaki Bilgileri
3 Türklerle Müslüman Arapların İlişkileri (Emeviler-Abbasiler Dönemi)
4 Türklerle Müslüman Arapların İlişkileri (Emeviler-Abbasiler Dönemi)
5 Talas Meydan Savaşı ve Türk Tarihindeki Yeri ve Önemi
6 Emeviler Dönemi Türkler arasında İslamlaşma
7 Abbasiler Dönemi Türkler arasında İslamlaşma
8 ARA SINAV
9 Türklerce Kurulan Yarı Bağımsız Müslüman Türk Devletleri- Tolunoğulları
10 Tolunoğullarının Kısa Siyasi Tarihleri, devlet idaresi ve kurumlar
11 İktisadi durum ve ilmi gelişme, yıkılış sebepleri.
12 İhşidiler, kısa siyasi tarihleri
13 İhşidilerde idari, askeri durum
14 İhşidilerde sosyal hayat ve kültürel durum
15 YARIYIL SONU SINAVI
16 --------
17 ---------
18 ---------
19 ----------
20 -------------

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İlk Müslüman Türk Devletlerinin kurulduğu coğrafyaları tanımlar.
2 İlk Türk İslam Devletlerinin kültür ve medeniyetlerinin oluşumunda etkin faktörleri analiz eder.
3 İlk Türk İslam Devletlerini çok boyutluolarak birbirleriyle kıyaslayabilir.
4 Türklerin İslamı kabulündeki sosyal ve ekonomik şartların etkisini bilir.
5 Türklerin İslamı kabulündeki siyaseti şartların etkisini bilir.
6 ------
7 ------
8 ----
9 ---------
10 ------

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Korece okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini temel ve/veya ileri düzeyde geliştirir. ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Korece dil yeterliğini kazanır.
2 Kore Edebiyatı''na ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
3 Kore dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dil bilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlam bilim, biçem bilim, söylem bilim ve derlem bilim konularında yetkinlik kazanır.
4 Korece''den Türkçe''ye, Türkçe''den Korece''ye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe ulaşır.
5 Alanıyla ilgili en son teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Korece alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
6 Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliği kazanır.
7 Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
8 Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
9 Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
10 Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
11 Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 2 6 12
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     75
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -Erdoğan MERÇİL; İlk Müslüman Türk Devletleri, Türk Tarih Kurumu yayınları, II.Basım, Ankara 1988.
Yardımcı Kaynaklar -Nesimi YAZICI; İlk Türk-İslam Devletleri Tarihi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 2002, 447 sayfa. -Doğuştan Günümüze İslam Tarihi Ansiklopedisi, VI. Cilt (İlk Müslüman Türk Devletleri kısmı). -Türkler Ansiklopedisi (Genel Türk Tarihi kısmı), X Cilt, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara 2002, ilgili kısımlar.

Ders İle İlgili Dosyalar