Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SEKTÖREL MUHASEBE VE UYGULAMALARI Birinci Düzey İŞLT 510 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Şaban Uzay
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Araş. Görv. Selma Erdoğan
Dersin Veriliş Şekli Öğrenciler, ders planına göre ilgili hafta işlenecek konu başlığı hakkında eğitim dokümanlarını temin etmek ve derse hazır gelmek durumundadır. Dersler, sınıf ortamında yüz yüze eğitim şeklinde olmakla birlikte öğrenciden sunum yapması istenmektedir.
Dersin Amacı Hizmet sektöründe yer alan başlıca uzmanlık alanları (inşaat, konaklama, dış ticaret, vb.)ile vakıf ve dernek gibi kar amaçsız kuruluşların muhasebesi ile ilgili özellikli işlemleri tanıtmaktır.
Dersin Tanımı Gelişmiş veya gelişmekte olan ülkelerde hizmet sektörünün ekonomi içi önemi bilinmektedir. Ders kapsamında; hizmet sektörü tanıtılmakta,başlıca alt sektörlerine ait özellikli dönem içi ve dönem sonu muhasebe kayıtları anlatılmakta ve mali tabloları hakkında bilgi verilmektedir.

Dersin İçeriği
1 Hizmet sektörünün tanıtılması
2 Konaklama işletmelerinin tanıtılması ve dönem içi özellikli muhasebe işlemleri
3 Konaklama işletmelerinde dönem sonu muhasebe işlemleri ve mali tabloları
4 İnşaat taahhüt işletmelerinin tanıtılması ve özellikli dönem içi muhasebe işlemleri
5 İnşaat taahhüt işletmelerinde dönem sonu muhasebe işlemleri ve mali tabloları
6 Ara sınav
7 Yapı kooperatiflerinin tanıtılması ve özellikli dönem içi muhasebe işlemleri
8 Yapı kooperatiflerinde dönem sonu muhasebe işlemleri ve mali tabloları
9 Vakıfların tanıtılması ve özellikli dönem içi muhasebe işlemleri
10 Vakıflarda dönem sonu muhasebe işlemleri ve mali tabloları
11 Derneklerin tanıtılması ve özellikli dönem içi ve dönem sonu muhasebe işlemleri
12 Dış ticaret işletmelerinin tanıtılması ve özellikli dönem içi muhasebe işlemleri
13 Dış ticaret işletmelerinde dönem sonu muhasebe işlemleri ve mali tabloları
14 Uygulama örnekleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hizmet sektörünü diğer sektörlerden ayıran faklılıkların öğrenilmesi
2 Konaklama sektörünün özelliklerinin ve muhasebesinin tanıtılması
3 İnşaat taahhüt işletmelerinin özelliklerinin ve muhasebesinin tanıtılması
4 Vakıf ve derneklerin özelliklerinin ve muhasebesinin tanıtılması
5 Yapı kooperatiflerinin özelliklerinin ve muhasebesinin tanıtılması
6 Dış ticaret işletmelerinin özelliklerinin ve muhasebesinin tanıtılması
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2 Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3 Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4 Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5 Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7 Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8 Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9 Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10 Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11 Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12 Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13 Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14 Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15 Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17 Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18 Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19 Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 5 1 5
Sunum / Seminer hazırlama 2 5 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 24 24
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 10 2 20
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 40
Yarıyıl içi toplam   80
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı - Ertuğrul Çetiner, Konaklama İşletmelerinde Muhasebe Uygulamaları, Gazi Kitabevi - Kazım Yılmaz, İnşaat Muhasebesi, Ce-Ka Yayınları - Engin Yarbaşı ve İbrahim N. Gürtan, Dış ticaret İşlemleri ve Muhasebesi
Yardımcı Kaynaklar - A. Nevzad Odyakmaz ve Osman Altuğ, Açıklamalı - İçtihatlı Koopertifler Kanunu Muhasebesi ve İlgili Mevzuat, Alfa Yayınevi

Ders İle İlgili Dosyalar