Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
RUH SAĞLIĞI VE DİN Birinci Düzey FDB809 Seçmeli 7 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Din Psikolojisi
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Ali KUŞAT
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Mustafa ULU Arş. Gör. Abdullah TANRIVERDİ
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze eğitim şeklinde konular anlatılmaktadır. Belli konularda öğrencilerden konuyla ilgili araştırmalar ve sınıfta diğer öğrencilerle paylaşılması istenmektedir.
Dersin Amacı Ruh sağlığının ne olduğu, ruh sağlığını etkileyen psiko-biyolojik ve sosyal nedenleri tanıtmak. Ruh sağlığı ve din arasındaki ilişkiyi ortaya koyarak dinin ruh sağlığına etkilerini belirtip dini hezeyanlar konusunda öğrencileri bilgilendirerek bu konularda topluma rehberlik edebilecek düzeye getirmeye çalışmaktır.
Dersin Tanımı Dinin ruh sağlığına etkilerinin yanında, ruh sağlığının dini yaşantı biçimleriyle ilişkisini konu edinen bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Ruh sağlığı nedir ve ruh sağılığının bozulma semptomları nelerdir.
2 Ruh sağlığının kalıtım ve merkezi sinir sistemi ve zeka seviyesi ile ilişkisi
3 Bazı psikoloji ekolleri ve ruh sağılığı ile ilgili düşünceleri
4 Epidemiyoloji
5 Temel gereksinim bozuklukları
6 Çocukluk çağı ruhsal bozuklukları
7 Organik ruhsal buzokluklar
8 Şizofreni ve dini semptomları
9 Vize Haftası
10 Duygulanım-Duygudurum bozuklukları ve dini semptomları
11 Psikosomatik hastalıklar
12 Ruh sağlığını koruma yollar ve dini buna katkısı
13 Ruhsal tedaviler ve din ilişkisi
14 Bir ruh sağlığı konusunda öğrencilerin nasıl bir tutum sergilemesi gerektiği
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu dersi alan öğrenci ruh sağlığının anlamını bilir.
2 Dinin ruh sağlığına etkisini kavrar.
3 Ruh sağılığının dini anlayışa nasıl yansıdığını anlar.
4 Ruh sağılığını koruma yollarını öğrenir.
5 Ruh sağlığını etkileyen sebeplerin farkında olur.
6 Psikopatolojik olayların dini belirtilerini öğrenir ve bu konuda dikkatli olur.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2 İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3 İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4 İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5 Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6 Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7 Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8 İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10 Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11 Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12 İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13 Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14 İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15 İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16 Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17 Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18 İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19 İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20 İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 4 4 16
Ödevler 1 1 1
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 1 1
Ara sınavlar 2 2 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 3 9
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     61
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Asım Yapıcı, Ruh Sağlığı ve Din, Karahan Yayınları, Adana, 2007. Özcan Köknel, Günlük Hayatta Ruh Sağlığı, Alfa Yayınları, İstanbul, 1999.
Yardımcı Kaynaklar Necati Öner, Stres ve Dini İnanç, Ankara, 1985. Neda Armaner, Psikopatolojide Dini Belirtiler, Ankara, 1973.

Ders İle İlgili Dosyalar