Course unit title Level of course unit Course unit code Type of course unit Semester of course unit Local credit ECTS credit Syllabus
LABORATORY CHEMISTRY First cycle TLT125 1 2.00 2.00 Print
   
Description of course unit
Prerequisites and course requisities No prerequisite
Language of instruction Turkish
Coordinator Assos.prof. HALİME GÜZİN ASLAN
Lecturer(s) Assos.prof. HALİME GÜZİN ASLAN
Teaching assitant(s) No
Mode of delivery Face to face
Course objective At the end of this course, students are aimed to gain basic concepts in general chemistry, knowledge and skills to prepare various solutions in the laboratory.
Course description This course includes general chemistry subjects that students can use in their professional practice.

Course contents
1 Introduction, introduction, course presentation
2 Introduction to general chemistry and measurement options
3 Classification and Properties of Matter
4 Chemical Bonds and Molecular Interactions
5 The Concept of Mol
6 Chemical Reactions
7 Solutions and properties - I
8 Midterm exam,
9 Solutions and their properties - II
10 Concentration calculations in solutions-I
11 Calculations of concentration in solutions-II
12 Acids and bases
13 Buffer Solutions
14 Organic Compounds
15
16
17
18
19
20

Learning outcomes of the course unit
1 Define basic concepts in general chemistry
2 Identify the concepts of chemical bonds
3 Explain type of chemical reactions
4 Explain the concept of concentration and concentration types
5 Define the properties of solutions
6 Explain how different types of solutions are prepared.
7 Explain the concepts of acid and base
8
9
10

*Contribution level of the course unit to the key learning outcomes
1 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Ziraat Mühendisliği disiplinine özgü alanlarda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ziraat mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi
2 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanı ile ilgili problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme ve çözüm yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanı ile ilgili bir süreci, ürünü, modeli gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkânlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak, belirli gereksinimleri karşılayacak, geliştirecek şekilde tasarlama ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
4 Alanıyla ilgili yeniklere karşı farkındalık
5 Alan uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçme, kullanma, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
6 Alanlarıyla ilgili tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisi
7 Alanında disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
8 Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
9 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
11 Alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri (çevre sorunları, ekonomi, sürdürülebilirlik vb.) ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Number of stars refer to level of contribution from 1 (the least) to 5 (the most)

Planned learning activities, teaching methods and ECTS work load
  Quantity Time (hour) Quantity*Time (hour)
Lectures (face to face teaching) 15 2 30
Study hours out of classroom (study before and after the class) 0 0 0
Homework 0 0 0
Presentation / seminar 0 0 0
Quiz 0 0 0
Preparation for midterm exams 1 10 10
Midterm exams 1 2 2
Project (term paper) 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Field study 0 0 0
Preparation for final exam 1 15 15
Final exam 1 2 2
Research 0 0 0
Total work load     59
ECTS     2.00

Assessment methods and criteria
Evaluation during semester Quantity Percentage
Midterm exam 1 100
Quiz 0 0
Homework 0 0
Semester total   100
Contribution ratio of evaluation during semester to success   40
Contribution ratio of final exam to success   60
General total   100

Recommended and required reading
Textbook R. Chang; “General Chemistry, 4th edition”; Çeviri Editörleri: T.Uyar, S.Aksoy, R.İnam; “Genel Kimya: Temel Kavramlar”, Palme yayıncılık, Ankara 2006.
Additional references 1-R. H. Petrucci ve W. S. Hardwood, “General Chemistry and Application, 8th edition”; Çeviri Editörleri: T. Uyar, S.Aksoy “Genel Kimya I: İlkeler ve Modern Uygulamalar”, Palme yayıncılık, Ankara 2005. 2-E. Erdik, Y. Sarıkaya, “Temel Üniversite Kimyası”, Gazi Kitabevi, 16ncı baskı, Ankara 2004.

Files related to the course unit