Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MOTORLAR-II Birinci Düzey MM 405 Zorunlu 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. HÜRVET SARIKAYA
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Yrd. Doç. Dr. Şükrü SU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Mustafa GÜL
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı İçten yanmalı motorların genel karakteristiklerini belirtmek, endikatör diyagramı ve hesabını yapabilir hale gelmek, motor elemanlarını tanımak ve boyutlandırma yapabilir hale gelmek, tasarım prensiplerini ortaya koymak.
Dersin Tanımı İçten yanmalı motorların genel karakteristiklerini tanımlamak.

Dersin İçeriği
1 İçten yanmalı motorlarda temel karakteristikler ve sınıflandırma
2 Subap avans diyagramıi endikatör diyagramı
3 Endikatör diyagramı hesabı
4 Motor elemanlarının malzemeleri
5 Motor elemanlarının boyutlandırılması (silindir kafası, gövde ve gömlekler, piston ve parçaları, biyel, krank, subaplar ve kam mili)
6 Motor elemanlarının boyutlandırılması (silindir kafası, gövde ve gömlekler, piston ve parçaları, biyel, krank, subaplar ve kam mili)
7 Motor elemanlarının boyutlandırılması (silindir kafası, gövde ve gömlekler, piston ve parçaları, biyel, krank, subaplar ve kam mili)
8 Motor elemanlarının boyutlandırılması (silindir kafası, gövde ve gömlekler, piston ve parçaları, biyel, krank, subaplar ve kam mili)
9 Yıl için Sınavı
10 Motor elemanlarının boyutlandırılması (silindir kafası, gövde ve gömlekler, piston ve parçaları, biyel, krank, subaplar ve kam mili)
11 Motor elemanlarının boyutlandırılması (silindir kafası, gövde ve gömlekler, piston ve parçaları, biyel, krank, subaplar ve kam mili)
12 Motor elemanlarının imalat yöntemleri ve boyutlandırılması (silindir kafası, gövde ve gömlekler, piston ve parçaları, biyel, krank, subaplar ve kam mili)
13 Motor elemanlarının imalat yöntemleri ve boyutlandırılması (silindir kafası, gövde ve gömlekler, piston ve parçaları, biyel, krank, subaplar ve kam mili)
14 Motorlarda yağlama ve soğutma sistemleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Motor tiplerini tanıma ve farklılıkları kavrama
2 İçten yanmalı motorlarda maksimum basıncın hesaplanması
3 İçten yanmalı motor elemanlarını tanıma, niteliklerini analiz edebilme
4 Maksimum basınca uygun motor elemanlarını boyutlandırabilme
5 İçten yanmalı bir motoru bir bütün olarak projelendirebilme
6 İçten yanmalı motorları motor tipleri bakımından mukayese etme
7 İçten yanmalı motor elemanları, görevleri ile motor elemanlarındaki yaygın problemleri öğrenme
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 1 8
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 2 4 8
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 24 24
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     82
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 2 50
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Motorlar-II ders notları
Yardımcı Kaynaklar Taylor, C.F., Internal Combustion Engine in Theory and Practice: Combustion, Fuels, Materials, Design, Vol.1-2,2001. Blair, G.P., Design and Simulation of Four Stroke Engines, 2001. Çetinkaya, S., Motor dinamiği, 2015

Ders İle İlgili Dosyalar