Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
18. YY. RUS EDEBİYATI I Üçüncü Düzey RDE 115 1 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Rusça
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ YANA PARKHETA
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ Dr. YANA PARKHETA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Öğrencilere 18. yüzyıl Rus edebiyatı, ana yönleri ve türleri hakkında fikir vermek. Şiir, düzyazı, drama, tarih ve gazetecilikte en iyi örneklerle tanışmak
Dersin Tanımı 18. yüzyıl Rus edebiyatı yeni zaman edebiyatı olarak, “büyük keşifler dönemi”. I. Peter''''ın reformları 19. yüzyılda daha da geliştirilecek olan eğilimler (duygusallık, romantizm, gerçekçilik) ve türler (yüksek ve alçak) ortaya çıkmaktadır. Edebi dil oluşuyor. İlk dergi ve gazeteler çıkar.

Dersin İçeriği
1 18. yüzyılın Rusya ve Avrupa’da Aydınlanma Çağı olarak kavranması. 18. yüzyıl Rus edebiyatının dönemlendirilmesi. 18. yüzyıl edebiyatının türleri.
2 Rus ön-klasisizmi edebiyatı. Ön-klasisizmin temel özellikleri
3 Klasisizm kavramı: Edebiyat ve sanatta bir akım olarak klasisizm. Klasisizmin estetik ve sanatsal ilkeleri.
4 Lomonosov’un “üç üslup” teorisi. Lomonosov’un od üslubu. M. Lomonosov’un “Büyük Kuzey Işığı Sırasında Tanrısal Yücelik Üzerine Akşam Düşünceleri” adlı eserinin analizi.
5 Aleksandr Sumarokov – Rus trajedisinin kurucusu. Antiok Kantemir – Rus hicvinin kurucusu. Fabıl türü. A. Sumarokov’un “Karga ve Tilki” fablının analizi.
6 Komedi türü. Denis Fonvizin’in “Nedorosl” (Yetişmemiş Delikanlı) adlı komedisi – ilk Rus sosyal ve politik komedisi. Okuma çalışması.
7 “Nedorosl” komedisinin analizi ve tartışması / Nedorosl (1987) filminin izlenmesi.
8 Tekrar ve sınava hazırlık.
9 XVIII. yüzyıl Rus hiciv edebiyatı.Hiciv kavramı. XVIII. yüzyıl Rus edebiyatında hicvin bir tür ve estetik eğilim olarak değerlendirilmesi. Hiciv türleri. XVIII. yüzyıl hiciv edebiyatından örnekler (A. D. Kantemir, “Öğrenimi Aşağılayanlara Karşı” (1730).
10 XVIII. yüzyıl gazeteciliği. “Vedomosti” ve ilk dergiler. Hiciv dergilerinin işlevleri.
11 II. Katerina ve N. Novikov’un dergileri. “Vsyakaya vsyachina”, “Truten”, “Jivopisets”, “Adskaya pochta”. N. Novikov’un dergi yazılarının analizi (“İz Meşçanskoy”, “İz gostinogo dvora”).
12 Gavriil Derjavin: yaşamı ve edebi faaliyetleri. Derjavin’in od türünün gelişimindeki rolü. Derjavin ile Lomonosov’un poetik anlayışları arasındaki farklar.
13 Derjavin’in odalarının analizi. “Felitsa”, “Tanrı”, “Şelale”.
14 Duygusallığın başlangıcı. 1790’lı yılların edebî durumu. Sentimentalizmin ortaya çıkışının ön koşulları. Sentimentalizmin temel özellikleri. Klasisizmden farkları.
15 Nikolay Karamzin ve duygusallık. Sentimentalizmin özellikleri. “Zavallı Liza”: analiz.
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 öğrenci 18. yy Rus kültürü hakkında bilgi edinir.
2 18 yy. Rus edebiyatının temel özelliklerini kavrar.
3 18.yy. rus şiirinin gelişimini öğrenir.
4 18.yy da dil ve edebiyat alanında yapılan yenilikleri öğrenir.
5 Çar Petro ve çevresinin Rus kültürüne katkılarını öğrenir.
6 Çar Petro ve çevresinin Rus kültürüne katkılarını öğrenir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2 Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3 Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4 Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
5 Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7 Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır
8 Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9 Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10 Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11 Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12 Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13 Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14 Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği din, düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15 Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir.
16 Akademik çevreyi tanır.
17 Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18 Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur
19 Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20 Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 4 8
Ödevler 2 4 8
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     53
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 36
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 4
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Стихотворные произведения Михайло Ломоносова, комедия «Недоросль» Дениса Фонфизина, «История государства российского» Николая Карамзина, поэма «Лесной царь» Гёте в переводе Василия Жуковского.
Yardımcı Kaynaklar «Русская литература 18 века», Г. А. Гуковский; «Хрестоматия по русской литературе 18 века. Учебное пособие для академического бакалавриата», Ю. И. Минералов.

Ders İle İlgili Dosyalar