Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
18. YY. RUS EDEBİYATI I Birinci Düzey RDE 115 Zorunlu 1 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Rusça
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ YANA PARKHETA
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ Dr. YANA PARKHETA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Öğrencilere 18. yüzyıl Rus edebiyatı, ana yönleri ve türleri hakkında fikir vermek. Şiir, düzyazı, drama, tarih ve gazetecilikte en iyi örneklerle tanışmak
Dersin Tanımı 18. yüzyıl Rus edebiyatı yeni zaman edebiyatı olarak, “büyük keşifler dönemi”. I. Peter''''ın reformları 19. yüzyılda daha da geliştirilecek olan eğilimler (duygusallık, romantizm, gerçekçilik) ve türler (yüksek ve alçak) ortaya çıkmaktadır. Edebi dil oluşuyor. İlk dergi ve gazeteler çıkar.

Dersin İçeriği
1 18. yüzyılın Rusya ve Avrupa’da Aydınlanma Çağı olarak kavranması. 18. yüzyıl Rus edebiyatının dönemlendirilmesi. 18. yüzyıl edebiyatının türleri.
2 Rus ön-klasisizmi edebiyatı. Ön-klasisizmin temel özellikleri
3 Klasisizm kavramı: Edebiyat ve sanatta bir akım olarak klasisizm. Klasisizmin estetik ve sanatsal ilkeleri.
4 Lomonosov’un “üç üslup” teorisi. Lomonosov’un od üslubu. M. Lomonosov’un “Büyük Kuzey Işığı Sırasında Tanrısal Yücelik Üzerine Akşam Düşünceleri” adlı eserinin analizi.
5 Aleksandr Sumarokov – Rus trajedisinin kurucusu. Antiok Kantemir – Rus hicvinin kurucusu. Fabıl türü. A. Sumarokov’un “Karga ve Tilki” fablının analizi.
6 Komedi türü. Denis Fonvizin’in “Nedorosl” (Yetişmemiş Delikanlı) adlı komedisi – ilk Rus sosyal ve politik komedisi. Okuma çalışması.
7 “Nedorosl” komedisinin analizi ve tartışması / Nedorosl (1987) filminin izlenmesi.
8 Tekrar ve sınava hazırlık.
9 Sentimentalizm kavramı. Rus edebiyatında duygusallığın yönleri ve temel özellikleri. Nikolay Karamzin''''''''den “Zavallı Lisa”
10 Nikolay Karamzin "Rus Devleti Tarihi" nin eserleri - Rusya''''nın ilk tam ölçekli tarihi.
11 Rusya''''da hece-tonik yorumlamanın kurucusu olarak Vasili Trediakovski, Şiirsel boyut kavramı. Hexameter.
12 18. yüzyıl Rus kültüründe ve edebiyatında ideolojik ve sanatsal bir eğilim olarak romantizm. Romantik bir kahraman kavramı.
13 Rus romantizminin kurucularından Vasili Jukovski. Goethe''''''''''''''''''''''''''''''''nin şiiri "Orman Kralı"nın Vasili Jukovski tarafından çevrisi.
14 İ.A.Krılov’un yaşamı ve edebi kişiliği
15 Genel tekrar. Final sınavına hazırlık.
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 öğrenci 18. yy Rus kültürü hakkında bilgi edinir.
2 18 yy. Rus edebiyatının temel özelliklerini kavrar.
3 18.yy. rus şiirinin gelişimini öğrenir.
4 18.yy da dil ve edebiyat alanında yapılan yenilikleri öğrenir.
5 Çar Petro ve çevresinin Rus kültürüne katkılarını öğrenir.
6 Çar Petro ve çevresinin Rus kültürüne katkılarını öğrenir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi akademik ve mesleki süreçlerde etkili biçimde kullanır.
2 Rus dili ve edebiyatıyla ilgili yazılı ve sözlü sunumları akademik düzeyde hazırlar ve sunar; düşüncelerini farklı ortamlarda açık ve etkili biçimde ifade eder.
3 Edebi türleri, dönemleri ve temsilcilerini tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla birlikte analiz eder; eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
4 Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça metinleri, dilin yapısal ve anlamsal özelliklerini dikkate alarak çevirir; çeviri sürecinde kuramsal bilgi ve etik ilkeleri uygular.
5 Disiplinlerarası yaklaşımları kullanarak edebiyat ve kültür metinlerini çağdaş kuramlar çerçevesinde yorumlar ve analiz eder.
6 Bağımsız araştırma yapar, edebi ve dilsel meseleleri çözümleyici bir yaklaşımla ele alır; akademik yazım ve yayın ilkelerine uygun ürünler üretir.
7 Kültürlerarası farklılıklara duyarlı bir yaklaşım geliştirir; Rus ve Türk kültürlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
8 Güncel bilgi teknolojileri ve dijital kaynakları kullanarak veri toplar, analiz eder ve bu verileri eğitim-öğretim ve mesleki ortamlarda paylaşır.
9 Rus dili ve edebiyatı bilgisini kamu ve özel sektördeki mesleki uygulamalara aktarır; çeşitli alanlarda istihdam edilebilirlik becerisi geliştirir.
10 Kültürel ve sanatsal etkinliklerin planlanması ve uygulanmasında aktif rol alır; topluma katkı sağlayan sosyal projeler geliştirir.
11 Bireysel ve ekip çalışmasına yatkındır; akademik ve mesleki ortamlarda iş birliği içinde çalışır.
12 Evrensel etik değerleri benimser; dil, ırk, cinsiyet, inanç ve sosyal statü farkı gözetmeksizin saygılı, duyarlı ve kapsayıcı bir tutum sergiler.
13
14 .
15 .
16 .
17 .
18 .
19 .
20 .
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 4 8
Ödevler 2 4 8
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     53
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 36
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 4
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Стихотворные произведения Михайло Ломоносова, комедия «Недоросль» Дениса Фонфизина, «История государства российского» Николая Карамзина, поэма «Лесной царь» Гёте в переводе Василия Жуковского.
Yardımcı Kaynaklar «Русская литература 18 века», Г. А. Гуковский; «Хрестоматия по русской литературе 18 века. Учебное пособие для академического бакалавриата», Ю. И. Минералов.

Ders İle İlgili Dosyalar