Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EDEBİYATIMIZDA KÜLTÜR VE ZİHNİYET Birinci Düzey İTS704 Seçmeli 7 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Ali Çavuşoğlu
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı KÜBRA POLAT
Dersin Veriliş Şekli Teorik, sunum
Dersin Amacı Kendisi de bir kültür olan dilin ve ifade ettiği her türlü kültürün, özellikle hayal zihin ve ruh dünyasını yakından ilgilendiren edebi metinler aracılığıyla nasıl bir değişim seyri izlediği fark ettirmek
Dersin Tanımı Dil ve edebiyat ürünleri aracılığıyla algı ve anlayışta meydana gelen değişim ve gelişmeleri irdeleyen teorik bir derstir.

Dersin İçeriği
1 İletişim ve Hayvan dilleri
2 İnsan dili ve özellikleri; dil-beyin, beden, cinsiyet, duygu vb. ilişkileri
3 Zihniyet ve oluşumu
4 Edebi metinlerde zihniyet ve yansımaları
5 Dil-öğrenme, zihniyet, sınıf ilişkisi
6 Ana dili, önemi ve gelişimi
7 Fıkralarda yansıyan zihniyet
8 Etkisöz, edimsöz, düzsöz; Nasreddin Hoca fıkralarında zihniyet
9 Zihniyet yansımasını şekillendiren anlamlar; Tevhitçi zihniyet, Bektaşi zihniyeti vb.
10 Kültür ve Zihniyet
11 Maddi ve Manevi Kültür
12 Dini ve inanç boyutlu manevi kültür ögeleri
13 Maddi Kültür; bir maddi kültür ögesi olarak edebiyatımızda "at"
14 Edebi metinlerde spor kültürü ve yansımaları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hayvan dilleri ile insan dilleri arasındaki farkları ayırt eder
2 Dilin değişen bir kültür olduğu bilincine varır
3 Kültürün insan, çevre ve araçlarla birlikte gelişen bir olgu olduğunu fark eder
4 Kültürün, buna dayalı olarak insan anlayışının ve yaşayışının bilinçli olarak değiştirilebileceğini fark eder
5 Zihniyetin belli anlayış ve anlayışlardan sonra oluştuğunu fark eder
6 Zihniyet oluşumunda her türlü sanat ve edebiyat faaliyetinin etkisini fark eder
7 Kültürün maddi ve manevi boyutu olduğunu, insan zihniyetinin bu iki boyut üzerinde şekillendiğini fark eder
8 Kültürün en etkili ifade aracı olan edebi metinlerin dünya görüşümüz üzerinde nasıl etkili olduğunu fark eder
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2 İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3 İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4 İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5 Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6 Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7 Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8 İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10 Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11 Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12 İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13 Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14 İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15 İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16 Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17 Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18 İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19 İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20 İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 1 2 2
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     64
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 75
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 25
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Kültür ve Zihniyet, Ali Çavuşoğlu
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar