Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÇİN EFSANELERİ VE MİTOLOJİLERİ Birinci Düzey ÇDE217 Seçmeli 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ DİDEM YILMAZ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ DİDEM YILMAZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu derste sadece Çin edebiyatı değil, dünya edebiyatına da önemli katkı sağlamış Çin mitlerinin ve efsanelerinin tanıtılması amaçlanmaktadır. Böylelikle Doğu Asya kültürünü oluşturan değerlerin anlaşılmasına katkı sağlanması; akademik çalışmalarda başvurulabilecek malzeme, kuram ve yöntem konusunda farkındalığın oluşturulması hedeflenmektedir. Bu amaçla yardımcı okumalar Türkçeye çevirisi yapılmış kitaplar üzerinden yapılacak; orijinal Çin mitleri ise Çince metinler üzerinden ele alınacaktır.
Dersin Tanımı Bu ders, Çin mitolojisi ve efsanelerini tarihsel, kültürel ve edebi bağlamda incelemeye odaklanır. Çin’in kozmogoni, teogoni ve kahramanlık mitleri başta olmak üzere, kadim anlatı geleneği içinde yer alan çeşitli mitolojik metinler Çince özgün kaynaklar üzerinden okunur, Türkçe çevirileri yapılır ve kültürel semboller açısından yorumlanır. Masal, mit, efsane ve rivayet gibi anlatı türleri arasındaki farklar tartışılır; klasik kaynaklardan seçilen metinlerle Çin’in yaratılış, tanrıların doğuşu, doğaüstü olaylar ve kahraman figürleri gibi temel mitolojik temaları incelenir. Ders, öğrencilere yalnızca Çin mitolojisini tanıtmakla kalmaz; aynı zamanda Çin kültürünün derinliklerine inerek mitlerin tarih, din, sanat ve sosyal yapılarla ilişkisini anlamalarına olanak sağlar.

Dersin İçeriği
1 Dersin tanıtımı, müfredat ve ölçme-değerlendirme yöntemlerinin açıklanması. “Mit”, “efsane”, “rivayet” ve “destan” gibi temel anlatı türlerinin tanımı ve farkları tartışılır.
2 Mitolojiye Giriş: Kuramsal Temeller Mitlerin işlevi, yapısı ve sınıflandırılması ele alınır. Mitolojiye dair temel kuramsal yaklaşımlar tanıtılır.
3 Çin’in Yaratılış Miti: Gökyüzü ve Yerin Ayrılması Pangu’nun Göğü ve Yeri Yaratması (盘古开天辟地) miti okunur, tercüme edilir ve anlatı çözümlemesi yapılır.
4 İnsanlığın Yaratılışı: Kadim Efsaneler Nüwa’nın insanları çamurdan yaratması (女娲造人) miti üzerinden yaratılış mitlerinin özellikleri tartışılır.
5 Teogoni I: Tanrıların Çatışması Gong Gong’un Buzhou Dağı’na saldırması (共工怒触不周山) miti üzerinden doğa felaketleri ve kozmik düzen tartışılır.
6 Teogoni II: Gökyüzünün Onarılması Nüwa’nın gökyüzünü onarması (女娲炼石补天) miti üzerinden yaratıcı tanrıça figürü ve kadın merkezli mitolojik yapı analiz edilir.
7 Efsanevi İntikam ve Azim: Denizi Dolduran Ruh Jingwei’nin denizi doldurma çabası (精卫填海) anlatılır. Umut, direnç ve doğaya karşı mücadele temaları işlenir.
8 Güneşi Takip Eden Dev Kua Fu’nun güneşi kovalamaya çalışması (夸父逐日) miti üzerinden kahramanlık, sınırları zorlama ve trajedi temaları ele alınır.
9 Ara Sınav
10 Güneşleri Vuran Okçu Hou Yi’nin on güneşi vurması (后羿射日) miti üzerinden kahramanlık, güç ve düzenin sağlanması tartışılır.
11 Ay Tanrıçası Chang’e’nin Efsanesi Chang’e’nin Ay’a yükselişi (嫦娥奔月) anlatılır. Ölümsüzlük, kadın figürü ve ay sembolizmi işlenir.
12 Aşıkların Efsanesi: Çoban ve Dokumacı Niu Lang ve Zhi Nü’nün aşk hikayesi (牛郎织女) işlenir. Göksel aşk, ayrılık ve tekrar kavuşma temaları değerlendirilir.
13 Bitkilerin Efendisi: Şifalı Otların Deneyicisi Shennong’un bitkileri tatması (神农尝百草) miti okunur. Doğa bilgisi, sağlık ve deneyim yoluyla bilginin kazanımı ele alınır.
14 Ağın Yaratıcısı: Fuxi’nin Katkısı Fuxi’nin ağ örmesi (伏羲织网) üzerinden toplumsal düzen, yenilikçilik ve kültürel gelişim tartışılır.
15 Final Sınavı Hazırlığı Ders boyunca işlenen mitler üzerinden genel tekrar yapılır. Soru-cevap ve örnek sınav uygulamalarıyla pekiştirme yapılır.
16 Final Sınavı
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Çin mitleri tarihindeki belirli konuları inceleyerek, yöntem ve yaklaşımlarını açıklayabilecek ve anlayabilecektir.
2 Mit, efsane, rivayet ve destan gibi anlatı türlerini birbirinden ayırt edebilir.
3 Çin mitlerinin temel yapılarını, işlevlerini ve tarihsel bağlamlarını açıklayabilir.
4 Çin mitolojisine ait kozmogoni, teogoni ve kahramanlık temalarını örnekleriyle tanıyabilir.
5 Orijinal Çince mit metinlerini okuyarak Türkçeye çevirebilir ve kültürel bağlamda analiz edebilir.
6 Çin mitolojisinin edebiyat, tarih, din ve sanat gibi disiplinlerle ilişkisini açıklayabilir.
7 Çin mitlerinde geçen sembolleri, arketipleri ve mitolojik figürleri yorumlayabilir.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Çince ses tonları, anlambilim, biçembilim, sözdizimi ve dilbilgisi kuralları hakkında bilgi sahibi olur.
2 Çin yazısının kökeni, evrimi, yazım kuralları ve sözcük anlamlarını öğrenir.
3 Çince konuşma, okuma, dinleme becerisi edinir ve bu becerisini ulusal ve uluslararası platformlarda kullanabilir.
4 Çin edebiyatının, kültürünün ve tarihinin gelişim süreci ile ilgili bilgi sahibi olur.
5 Dinleme, okuma ve çeviri yoluyla çeşitli tür ve konularda hedef dildeki pasajları veya metinleri kavrar ve analiz eder.
6 Bireysel olarak özellikle Çince – Türkçe, Türkçe – Çince çeviri alanında bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
7 Edebiyat, kültür, tarih vb. alanında uygulamalı ve kuramsal bilgileri çözümler ve yorumlar.
8 Özellikle Çin Kültürü alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
9 Çinceyi kullanarak alanındaki bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla iletişim halinde olur.
10 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilgi teknolojilerini kullanır.
11 Çin dili edebiyatı ve kültürü alanındaki bilgileri kullanarak kendi ulusuna objektif bakmayı öğrenerek evrensel bilinç kazanır. Aynı zamanda her türlü kültüre saygı duyar, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasına sahip çıkar.
12 Öğrencilere ödev hazırlama sorumluluk bilinci kazandırır.
13 Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
14 Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     66
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Feng, S. (2023). Zhongguo Gudai Shenhua Gushi (中国古代神话故事). Liaoning Shaonian Ertong Chubanshe.
Yardımcı Kaynaklar Bayat, F. (2007). Mitolojiye Giriş. Ötüken Neşriyat. Birrell, A. (2016). Çin Mitleri. Phoenix Yayınevi. Campbell, J. (2020). Tanrıçalar ve Tanrıçanın Dönüşümleri. İthaki Yayınları. Campbell, J.(2019). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. İthaki Yayınları. Chen, L. (2015). Çin Mitolojisi Efsanelerin Kökeni. Kaynak Yayınları Eliade, M. (2018). Mitlerin Özellikleri. Alfa Yayınları. Ferguson, J.C. (2020). Çin Mitolojisi İnanışlar, İmparatorlar ve Ejderhalar. Maya Kitap. Mutlu, O. (2017). Mitoloji Nedir, Ne Değildir? Gürer Yayınları. Werner, C. E. T. (2009). Çin Mitleri ve Efsaneleri. İlya İzmir Yayınevi. Yang, L. An, D. Turner, J. A. (2005). Handbook of Chinese Mythology. ABC-Clio.

Ders İle İlgili Dosyalar