Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÇAĞDAŞ TÜRK TİYATROSU Birinci Düzey TDE144 Seçmeli 2 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Ögr. Gör. Hilal Akça
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze.
Dersin Amacı II. Meşrutiyet’ten günümüze Türk tiyatro edebiyatı. Meşrutiyet döneminde yeniden kurulan tiyatromuz. Cumhuriyetin ilk yıllarında meydana gelen değişmeler. 1950-1980 sürecinde tiyatromuzun yeni açılımları. 1980’den günümüze yeni tiyatro metinlerimiz.
Dersin Tanımı Türk Tiyatrosunun evrelerini kavrama.

Dersin İçeriği
1 1. Hafta Tiyatro, tiyatro edebiyatı, geleneksel Türk tiyatrosu, modern tiyatroya geçiş.
2 2 . Hafta II. Meşrutiyet dönemi tiyatromuzun genel özellikleri.
3 3. Hafta Meşrutiyetten Cumhuriyete geçişte Halide Edip Adıvar ve tiyatroları: Kenan Çobanları
4 4. Hafta Cumhuriyetin ilk yıllarında tiyatromuz. İdeolojik ve estetik tutumlar.
5 5. Hafta Necip Fazıl Kısakürek; Bir Adam Yaratmak: Metin inceleme.
6 6. Hafta 1938–1950 sürecinde tiyatro edebiyatımızdaki değişme ve gelişmeler.
7 7. Hafta Ahmet Kutsi Tecer; tiyatroculuğu ve Koçyiğit Köroğlu: Metin inceleme.
8 8. Hafta ARA SINAV
9 9. Hafta 1950-1980 dönemi tiyatromuz: Necati Cumalı, S. Kudret Aksal, C. Fehmi Başkut.
10 10. Hafta Haldun Taner ve çağdaş epik tiyatro. Keşanlı Ali Destanı: Metin okuma ve inceleme.
11 11. Hafta Orhan Asena ve tarihî drama. Tohum ve Toprak: Metin okuma ve inceleme.
12 12. Hafta Güngör Dilmen ve Anadolu’nun antik çağlarına farklı bir pencereden bakış. Midas’ın Kulakları: Metin okuma ve inceleme.
13 13. Hafta Oğuz Atay tiyatrosunda bireyin çözülüşü. Oyunlarla Yaşayanlar: Metin okuma ve inceleme.
14 14. Hafta Değerlendirme: Başlangıçtan günümüze genel bir bakış.
15 YARIYIL SONU SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 II. Meşrutiyet’ten günümüze Türk tiyatro edebiyatı.
2 Meşrutiyet döneminde yeniden kurulan tiyatromuz.
3 Cumhuriyetin ilk yıllarında meydana gelen değişmeler. 1950-1980 sürecinde tiyatromuzun yeni açılımları.
4 1980’den günümüze yeni tiyatro metinlerimizi kavrama.(Örnek Metinler)
5 1980’den günümüze yeni tiyatro metinlerimizi kavrama.(Örnek Metinler)
6 1980’den günümüze yeni tiyatro metinlerimizi kavrama.(Örnek Metinler)
7 1980’den günümüze yeni tiyatro metinlerimizi kavrama.(Örnek Metinler)
8 1980’den günümüze yeni tiyatro metinlerimizi kavrama.(Örnek Metinler)
9 .
10 .

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
4 Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
5 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
6 Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
7 Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
8 Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
10 Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
11 Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
12 Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
13 Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
14 Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 28
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 12
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Metin And, Türk Tiyatrosunun Evreleri, Turhan Kitabevi, Ankara 1983.
Yardımcı Kaynaklar Sevda Şener, Cumhuriyetin 75. Yılında Türk Tiyatrosu, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Sevinç Sokollu, Türk Tiyatrosunda Komedyanın Evrimi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1979. 4. Türk Dili Dergisi, Türk Kısa Oyunları Özel Sayısı, S: 214, Temmuz 1969. Aziz Çalışlar, Gerçekçi Tiyatro Sözlüğü, Kültür Yayınevi, İstanbul 1978. Aziz Çalışlar, Tiyatro Ansiklopedisi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1995.

Ders İle İlgili Dosyalar