Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ANLAMBİLİM Birinci Düzey ELIN276 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Dilbilime Giriş
Eğitimin Dili İngilizce
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞRETİM ÜYESİ ABDURRAHMAN KARA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Bu ders kapsamında lisans öğrencilerimize dilsel ifadelerin anlamlarının incelenmesinde gerekli kavramlar ve analitik araçlar sunulacaktır.
Dersin Tanımı Anlambilim doğal dil örneklerinde anlam’ın incelenmesinde temel kavram ve yöntemleri içeren bir derstir.

Dersin İçeriği
1 The conceptual foundations of formal semantics, the principal of compositionality, assertion, presupposition and implicature
2 The semantics of deictic expressions
3 The Gricean theory of conversational implicature
4 Sense vs. reference – the semiotic triangle: from symbols to referents via concepts
5 Levels of meaning: lexical meaning, sentence meaning, utterance meaning; Linguistic knowledge vs. encyclopedic knowledge
6 Semiotic foundations: icons, indexes, symbols
7 The aboutness dimension: intension, extension, denotation, reference
8 Semantics vs pragmatics
9 Midterm
10 What is logic, and why and how does it matter in linguistics? truth conditions, entailment, equivalence, contradiction, Synthetic and analytic inferences
11 Presupposition
12 Categorization and structured extensions: attributes, necessary and sufficient conditions, prototypes, family resemblances, conceptual networks
13 Metaphor and metonymy: the cognitive basis of semantic transfer and semantic change
14 Lexical meaning relations: ambiguity, vagueness, polysemy, homonymy, hyponymy, meronymy
15 Logical relations in the lexicon: antonyms, synonyms, reverses, converses
16 Relativism
17 Final exam
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler bu ders kapsamında ‘anlam nedir?’ sorusuna cevaplar üretebilecek ve bu süreci değerlendirebilecektir;
2 Anlambilim kuramlarına aşina olacak;
3 İnsan zihninin dil aracılığı ile sınırsız sayıda düşünce ve deneyimleri nasıl ifade edebildiğine dair derinlemesine bir bilgi sahibi olacak ve
4 Mantık kurallarından hareketle tümceler arası ilişkilere dair deliller üretebilecektir.
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3 Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
4 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5 Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
7 Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8 Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
10 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11 Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
13 Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14 Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
16 Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
17 Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
18 Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 14 2 28
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Cann, R. (2009). Semantics: An Introduction to Meaning in Language. CUP.
Yardımcı Kaynaklar Hurford, J. R. (2016). Semantics: A Coursebook. CUP.

Ders İle İlgili Dosyalar