Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ORTA ASYA TÜRK TARİHİ II Birinci Düzey TAR 102 2 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ABDULKADİR YUVALI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Hun, Göktürk ve Uygur Devletlerinin siyasi tarihleriyle birlikte kültür ve medeniyetlerini öğrenmek.
Dersin Tanımı Orta Asya'da kurulan Türk Devletlerinden Hun, Göktürk ve Uygurların siyasi tarihleriyle birlikte kültür ve medeniyetleri anlatılacaktır.

Dersin İçeriği
1 Türk-İslâm tarihinin kaynaklarının tasnifi, yerli ve yabancı tetkikler hakkında Göktürk, Uygur, Karahanlı, Selçuklu, Türk Devletleri bakımından değerlendirilmesi.
2 Büyük Hun Devleti’nin dağılmasından sonra Türkistan’daki siyasî durum ve Orta Asya’da Hun-Çin savaşlarının sonuçları
3 Batı Hun (Avrupa Hun) Devleti’nin kuruluşu, Kavimler Göçünün Avrupa Tarihindeki yeri, Atilla’nın Bizans ve Roma siyaseti ve sonuçları, Atilla’nın ölümünden sonra hun Türklerinin siyasî gücünü kaybetmesi ve siyasî varlığının sona ermesi
4 Akhun Türk Devleti’nin kuruluşu, Sasanilerle mücadeleleri, Batı Hun Devleti’nin Akhunlara karşı Sasanilerle ortak harekatı ve sonuçları
5 Avar İmparatorluğunun kuruluşu, Çin-Avar Mücadeleleri, Göktürkler karşısında tutunamayan Avarların batıya çekilişi, Kafkasya ve Balkanlardaki Avarlar.
6 Göktürk Hakanlığının kuruluşu, Türk Tarihindeki yeri ve önemi, Bumin Kağanın Çin ve Avar savaşları, İstemi Yabgu’nun Batı Türkistan’da yeni bir Türk Devleti’nin ;Kurulması, Batı Göktürk- Sasani- Akhun savaşları ve sonuçları.
7 İkinci Göktürk kağanlığının kuruluşu, Çin- Göktürk savaşları ve sonuçları, Göktürk Kitabeleri ve Türk Tarihindeki yeri, Bilge Kağan hazinesi.
8 ARA SINAV
9 Uygur Türk Devleti’nin kuruluşu, Türk Tarihindeki yeri ve önemi, Uygur Devleti’nin Kırgızlar karşısında yenilmeleri, Ötügen’den çıkartılmaları, Beşbalık ve Kansu Uygurlarının Türk Kültür ve Siyasî tarihindeki yeri.
10 Kırgız, Türgeş, Karluk Türklerinin Türk siyasî Yönüyle değerlendirilmesi.
11 İtil-Bulgar Türk Devleti, Hazar Kağanlıklarının Türk siyasî, dinî ve medeniyet tarihimizdeki yeri.
12 Kıpçak ve Peçenek Türklerinin Asya ve Avrupa tarihinde oynamış oldukları önemli rol hakkında.
13 Oğuz Türklerinin Sirderya boylarına gelmeleri, İslam Dünyasına girişleri, oynamış oldukları önemli roller hakkındaki bilgiler.
14 Cengiz Han’ın Uluğ Türkistan’da Tarih sahnesine çıkışının Türk Tarihinde meydana getirmiş olduğu değişiklikler; Konunun Türk Tarihi bakımından değerlendirilmesi.
15 YARIYIL SONU SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türk tarihi kavramları ile bu kavramlar arasındaki farkı kavrar
2 Türk devletlerinin niteliklerini belirler
3 Türk devletlerindeki siyasi, kültürel ve ekonomik değişim ve gelişimi değerlendirir
4 Türk devletlerinin devamlılığının farkına varır
5 Türk devletini oluşturan unsurların etnik ve siyasi yapılarını analiz eder
6 Türk tarihi ve kültürü ile ilgili genel bilgiler edinir
7 .
8 .
9 .
10 .

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İngilizce okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirebilmek.
2 Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek İngilizce dil yeterliğini kazanmak.
3 İngiliz edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını kavramak
4 İngiliz dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimine ait bilgiye sahip olmak.
5 Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanmak.
6 İngilizceden Türkçeye, Türkçeden İngilizceye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olmak.
7 Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri bilerek kullanmak.
8 Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde İngilizce alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olmak.
9 Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olmak.
10 Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahip olmak.
11 Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlayıp bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirebilmek.
12 Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisine sahip olmak.
13 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci geliştirmek.
14 Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanıp programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini çözümleyebilmek.
15 Edebiyat ve Dil Kuramlarına hâkim olmak.
16 Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirmiş olmak.
17 Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisine sahip olmak.
18 Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışında olmak.
19 Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olmak.
20 Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi bir birey olarak topluma katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirmek.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Ödevler 5 1 5
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 5 10
Toplam iş yükü     75
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Togan, Zeki Velidi ; Umumi Türk Tarihi’ne Giriş, Enderun Yay., İstanbul, 1981.
Yardımcı Kaynaklar Gömeç, Saadettin; Uygur Türkleri ve Kültürü, Atatürk Kültür Merkezi Yay., Ankara, 1997. Taşağıl, Ahmet, Göktürkler, Türk Trih Kurumu Yay. Turan,Osman, Türk Cihan Hakimiyeti Mefkuresi Tarihi, Ötüken Neşriyat.

Ders İle İlgili Dosyalar