Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TEFSİR METİNLERİ II İkinci Düzey TİB 550 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri --
Eğitimin Dili Türkçe-Arapça
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Yard. Doç. Dr. MEHMET DEMİRCİ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı --
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Öğrencilerin farklı yöntemlerle (rivayet, dirayet vb.) yazılmış olan tefsirlerin metin analizlerini yapmaları hedeflenmektedir.
Dersin Tanımı Değişik yöntemlerde yazılmış tefsirlerden örnek metinlerin analizinin yapıldığı bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Taberî’nin Câmi‘u’l-Beyân’ından Fâtiha suresi
2 Mâtürîdî’nin Te’vîlâtu Ehli’s-sünne’sinden Bakara suresi 255. Ayet
3 Mâtürîdî’nin Te’vîlâtu Ehli’s-sünne’sinden Bakara suresi 255. Ayet
4 Semerkandî’nin Bahru’l-ulûm’ndan Âlu İmrân suresi 26-27. ayetler
5 Ebû Hayyân el-Endelüsî’nin el-Bahru’l-Muhît’inden Mâide suresi 3. ayet
6 Fahruddîn er-Râzî’nin Mefâtîhu’l-Ğayb’ından Şûrâ suresi 52. ayet
7 Fahruddîn er-Râzî’nin Mefâtîhu’l-Ğayb’ından Şûrâ suresi 52. ayet
8 Şevkâkî’nin Fethu’l-Kadîr’inden En‘âm suresi 1-2. ayetler
9 Kuşeyrî’nin Letâifu’l-İşârât’ından Tevbe suresi 128-129. ayetler
10 Âlûsî’nin Rûhu’l-Meânî’sinden Zümer suresi 22. ayet
11 Âlûsî’nin Rûhu’l-Meânî’sinden Zümer suresi 22. ayet
12 Tâhir b. el-Âşûr’un et-Tahrîr ve’t-Tenvîr’inden İnşirâh suresi
13 Zemahşerî’nin el-Keşşâf’ından Kıyâme suresi 22-25. ayetler
14 İbn Sînâ’nın İhlâs suresi tefsiri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Taberî’nin Câmi‘u’l-Beyân’ı
2 Mâtürîdî’nin Te’vîlâtu Ehli’s-sünne’si
3 Semerkandî’nin Bahru’l-ulûm''''u
4 Ebû Hayyân el-Endelüsî’nin el-Bahru’l-Muhît’i
5 Fahruddîn er-Râzî’nin Mefâtîhu’l-Ğayb’ı
6 Şevkânî’nin Fethu’l-Kadîr’i
7 Kuşeyrî’nin Letâifu’l-İşârât’ı
8 Âlûsî’nin Rûhu’l-Meânî’si
9 Tâhir b. el-Âşûr’un et-Tahrîr ve’t-Tenvîr’i
10 Zemahşerî’nin el-Keşşâf’ı

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 3 36
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 5 60
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 5 6 30
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     148
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar