Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KIPÇAK TÜRKÇESİ Üçüncü Düzey TDE 608 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. GALİP GÜNER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. GALİP GÜNER
Dersin Veriliş Şekli TEORİK
Dersin Amacı Kıpçak Türkçesinin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir.
Dersin Tanımı Kıpçak Türkçesinin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir.

Dersin İçeriği
1 Kıpçak Türkçesi dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme.
2 Kıpçak Türkçesi dönemi eserleri hakkında bilgi edinme.
3 Kıpçak Türkçesinin ses özellikleri hakkında bilgi edinme.
4 Kıpçak Türkçesinin şekil özellikleri hakkında bilgi edinme.
5 Gülistan Tercümesi metnini okunma ve anlama.
6 Gülistan Tercümesi metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme.
7 Gülistan Tercümesi metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme.
8 Ara Sınav
9 Gülistan Tercümesi metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme.
10 Gülistan Tercümesi metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme.
11 Gülistan Tercümesi metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme.
12 İrşâdü’l-Mülük ve’s-Selâtin metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme.
13 İrşâdü’l-Mülük ve’s-Selâtin metnini okuma, ses ve şekil özelliklerini inceleme.
14 Ermeni Kıpçakçası ve bitigler hakkında bilgi edinme.
15 Ermeni Kıpçakçası ve bitigler hakkında bilgi edinme.
16 Final Sınavı
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kıpçak Devletleri hakkında açıklama yapabilir.
2 Türkçenin Kıpçak Dönemi hakkında bilgi verebilir.
3 Kıpçak Dönemi eserlerini okuyup anlayabilir.
4 Kıpçak Türkçesinin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir.
5 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Endüstri Mühendisli alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2 Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir
3 Kritik ve yaratıcı düşünme yapısına sahip olur ve çalışma alanındaki problemleri çözme yeteneği kazanır.
4 Akademik etiğin öneminin bilincindedir.
5 Araştırma çıktılarını evrensel düzeyde akademik toplulukla ve toplumla etkin bir biçimde paylaşırlar.
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 5 70
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 40 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   60
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Argunşah, Mustafa, Gülden Sağol Yüksekkaya, Özcan Tabaklar (2011): Tarihî Türk Lehçeleri, Karahanlıca, Harezmce, Kıpçakça Dersleri. İstanbul: Kesit Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar Atalay, Besim (1945): Et-Tuhfet-üz-Zekiyye Fi’l-Lûgat-it-Türkiyye. İstanbul: Türk Dil Kurumu Yayınları.

Ders İle İlgili Dosyalar