Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MAKİNA TEORİSİ Birinci Düzey MM 318 Zorunlu 6 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. İbrahim UZMAY, Yrd. Doç. Dr. Şükrü SU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Ö.Faruk ERGİN, Arş. Gör. Çağlar SEVİM
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Mekanizma ve makinalarda temel kinematik kavramlar, dengesizlik, hız dalgalanmaları etkisini göz önünde tutarak mekanik makinalarda tasarımın temel prensiplerini ortaya koymak.
Dersin Tanımı Mekanizmalarda temel kinematik kavramlar, dengeleme prensipleri ve volan tasarımın temel prensiplerinin tanıtılması

Dersin İçeriği
1 Mekanizmalar İçin Kinematik temeller
2 Mekanizmalar İçin Kinematik temeller
3 Statik ve dinamik dengeleme, eşdeğer kütleler.
4 Statik ve dinamik dengeleme, eşdeğer kütleler.
5 Statik ve dinamik dengeleme, eşdeğer kütleler.
6 Tek ve çok silindirli motorların dengelenmesi.
7 Tek ve çok silindirli motorların dengelenmesi.
8 Uygulama
9 Yıl içi Sınavı
10 Tek ve çok silindirli motorların dengelenmesi.
11 Makinalarda dönme düzgünsüzlüğü, volan tasarımı.
12 Makinalarda dönme düzgünsüzlüğü, volan tasarımı.
13 Makinalarda dönme düzgünsüzlüğü, volan tasarımı.
14 Uygulama
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Mekanizma ve makine kavramlarını tanıma, Kinematik esaslı makine kavramı ve hareket -tahrik yeteneği ilişkisi kazandırır.
2 Makinalarda dengesizlik kavramının tasarım ve işletme parametrelerine etkisini tanımlar.
3 İçten yanmalı motorlarda dengelemenin gerekliliği ve önemini gösterir.
4 Dönme düzgünsüzlüğünün nedeni ve volan tasarımı esaslarını tanımlar.
5 Dengesizlik ve dönme düzgünsüzlüğünün, tasarım ve işletme sürecine etkisini değerlendirme becerisi kazandırır.
6 Elde edilen sonuçları yorumlayarak mevcut tasarımı iyileştirme ve yenileştirme becerisi kazandırır.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 1 11 11
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     104
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 1 30
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Makine Dinamiği ders notları
Yardımcı Kaynaklar • Phelan R. M. Dynamics of Machinery, McGraw-HillBookCompany, New York,1967. • Söylemez, E., Makine Dinamiği, Birsen Yayınevi,İstanbul,2007. • Shigley, Uicker, Theory of Machines and Mechanisms, McGraw –Hill,New York,1980. • Waldron, Kinzel, Kinematics, Dynamics and Design of Mechanisms,, John Wiley&Sons,Inc, New York,1999.

Ders İle İlgili Dosyalar