Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KALİTATİF ARAŞTIRMA Üçüncü Düzey KSH 614 Seçmeli 1 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı EDEBİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRETİM ELEMANLARI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Aktif öğretim
Dersin Amacı Bu ders doktora öğrencisine, saha uygulamaları olarak başarılı örnekleri kadar başarısız örnekleri de artmakta olan nitel yöntem hakkında paradigma bağlamında bilgi sahibi olma, nitel araştırma tasarımı ve projelendirme, veri kaynaklarının nasıl kullanılacağı, bilgisayarda nitel veri analizinin nasıl yapılacağı konusunda bilgi ve beceri kazandırır.
Dersin Tanımı Nitel yöntem bilim anlayışı ile bu yöntemi kullanarak proje hazırlama , saha araştırmalarında uygulama, bilgisayar ortamında nitel veri analizinin nasıl yapılacağını içerir.

Dersin İçeriği
1 Nitel Yöntemle Tanışmak: Nitel yöntem ile yapılmış araştırmaların incelenmesi (önceden verilmiş ödev üzerinden)
2 Paradigma-Yöntem İlişkisi ; Nicel ve Nitel Yöntemlerin Karşılaştırılması
3 Nitel Yöntemin Tarihçesi ve Nitel Yaklaşımların Gelişimi
4 Etnografya ve Diğer Nitel Yöntemler Arasındaki İlişki
5 Nitel Araştırma Tasarımı ve Süreci
6 Nitel Araştırmada Veri Oluşturma Teknikleri: -Derinlemesine Görüşme, Odak Grup Görüşme, Katılımlı Gözlem, İç Gözlem
7 Nitel Araştırmada Veri Oluşturma Teknikleri: Hayat Hikayesi, Görsel Veriler; Nitel Araştırmada İkincil Kaynaklar
8 Nitel Araştırmada Örneklem
9 Nitel Yöntem ve Proje Hazırlama
10 Nitel Araştırma Örnekleri 1
11 Nitel Araştırma Örnekleri 2
12 Nitel Araştırma Örnekleri 1
13 Nitel Araştırmada Alan Deneyimi Araştırmacının Rolü ve Araştırma Etiği
14 Nitel Verinin Raporlanması
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Saha araştırmalarda nitel araştırmanın rolünü açıklayabilme
2 Nitel araştırmanın özelliklerini açıklayabilme
3 Nitel bir araştırmanın desenini oluşturabilme
4 Nitel veri toplama tekniklerinin özelliklerini açıklayabilme
5 Bir araştırma tasarlarken ve gerçekleştirirken etik ilkelerine uyabilme
6 Nitel yaklaşımlara dayalı bir araştırma önerisi hazırlayabilme
7 Araştırma alanına ilişkin deneyim kazanabilme
8 Veri toplama ve bu verileri değerlendirmeye ilişkin deneyim edinebilme
9 Nitel araştırmaya ilişkin proje raporu hazırlayabilme
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Hemşire ve hemşirelik teorilerini uygulama bilgi ve yeteneği geliştirebilme
2 Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme
3 Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme
4 Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme
5 Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri paylaşabilme
6 Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 1 10 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 20 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     122
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı - Altuntek S. (2009). Yerli’nin Bakışı – Etnografya: Kuram ve Yöntem. Ankara: Ütopya Yayınevi. - Kümbetoğlu B. (2005). Sosyolojide ve Antropolojide - Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayınları. - Alver K. (2007). Steril Hayatlar. Ankara: Hece Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar - Danış D, Bayraktar D. (2010). Irak’tan Irağa: 2003 Sonrası Irak’tan Komşu Ülkelere ve Türkiye’ye Yönelik Göçler. Ortadoğu Stratejik Araştırma Merkezi (ORSAM) yayını, rapor no 21. - Dikeçligil F.B. (2002). Sosyolojide Metodolojik Farklılaşma ve Metodlar Arası İşbirliği. İçinde Dünyada ve Türkiye’de Farklılaşma, Çatışma ve Bütünleşme. Ankara: Sosyoloji Derneği yayını. - Doğruel F. (2005). İnsaniyetleri Benzer: Hatay’da Çok Etnili Ortak Yaşam Kültürü. İstanbul: İletişim Yayınevi. - Emerson RM, Fretz RI, Shaw LL. (2008. Bütün Yönleriyle Alan Çalışması Etnografik Alan Notları Yazımı. Çev.A. Erkan Koca. Ankara: Birleşik Yayınevi. - Hart K. (2011). Modernliği Dokumak – Bir Batı Anadolu Köyünde Hayat, Aşk, Emek. Çev. Elçin Gen. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları - Mayring P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. Adana: Baki Kitapevi. - Neuman WL. (2007). Toplumsal Araştırma Yöntemleri Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt 1- 2. İstanbul: Yayın odası. - Yıldırım A, Şimşek H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemler. Ankara: Seçkin Yayınları.

Ders İle İlgili Dosyalar