Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EVOLUSYON Birinci Düzey BİY403 Zorunlu 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri ----
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. COŞKUN TEZ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. COŞKUN TEZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ----
Dersin Veriliş Şekli Her konunun işlenmesi derste; bilgisayar programı destekli olarak konu anlatımı ve tartışma şeklinde gerçekleştirilecektir. Öğrencilere çeşitli konularda ödev verilerek evrim hakkındaki bilgileri pekiştirilecektir
Dersin Amacı Bu dersin amacı; Tarihsel ve modern evrimsel biyolojiyi konularını kavratmak; Evrimsel biyoloji ile ilgili literatür konusunda bilgilendirmek; Evrimsel biyoloji çalışmaları hakkındaki son bilgileri duyurmak.
Dersin Tanımı Evrimsel biyolojinin tarihi ve felsefesi (evrimsel biyolojinin gelişimi, modern biyolojide evrim, evrim teorileri vs.); Yaşamın kökeni; Evrim için kanıtlar; Evrimsel biyolojinin temel prensipleri (evrimde temel kavramlar ve temel tanımlar (populasyon düşüncesi, fitness, adaptasyon, seleksiyon, genetic drift, founder effect, species, clade, phylogeny, hiyerarşi, homoloji, etc.)); Mutasyonlar; varyasyonlar; Population genetiği ve evolusyon; türleşme ve türleşme mekanizmaları, İnsanın evrimi

Dersin İçeriği
1 Evrimsel biyolojinin tarihi ve felsefesi
2 Evrimsel düşünce için bir örnek: HIV’i anlamak
3 Yaşamın kökeni
4 Evrim için kanıtlar,
5 Darwinist doğal seçilim
6 Mutasyon ve genetik varyasyon
7 Mutasyon ve genetik varyasyon
8 Evolusyon mekanizmaları olarak seçilim ve mutasyon
9 Evolusyon mekanizmaları olarak seçilim ve mutasyon
10 Genetik sürüklenme, Göç, Rastgele olmayan çiftleşme
11 Adaptasyon , Eşeysel seçilim
12 Türleşme ve türleşme mekanizmaları
13 Türleşme ve türleşme mekanizmaları
14 İnsanin evrimi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Canlıların zaman içinde değiştiğini anlayabilir ve zaman içinde canlıların evrimleştiğine dair kanıtları görebilir.
2 Darwin’in Doğal Seçilim teorisini kavrayabilir.
3 Evrimsel Ağaçların Nasıl Oluşturulduğunu kavrayabilir.
4 Yeni Alellerin ve Genlerin kaynağını anlayabilir.
5 Populasyonların Zaman İçinde Değiştiklerini Kavrayabilir.
6 Populasyonların Zaman İçinde Değişmesine Neden Olan Evrimsel Güçleri Öğrenebilir.
7 Tür Kavramlarını ve Türleşme Mekanizmalarını Anlayabilir.
8 Geçmişteki Jeolojik Olaylardan Canlıların Çeşitlenmesindeki Rollerini Kavrayabilir.
9 İnsanın Kökenini ve Evrimini Anlayabilir.
10 Evrimin Günümüzdeki Uygulamalarını Öğrenebilir.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
2 Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
3 Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
4 Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
6 Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
7 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
9 Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
11 Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
12 Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
13 Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
14 Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 5 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 5 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 5 10 50
Toplam iş yükü     102
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1-Çıplak, B., Başıbüyük, H.H., Karaytuğ, S., Gündüz, İ., Evrimsel Analiz Palme Yayıncılık, Ankara 2009 (Evolutionary Analysis S. Freeman, J. C. Herron Prentice-Hall, Inc 2. Edit. 1999) (Çeviri)
Yardımcı Kaynaklar 1-Kence, A., Bozcuk, N., Evrim. Palme Yayıncılık, Ankara, 2008 (Evolution, Futuyma, D.J., Sinauer Associates, INC., Sunderland USA) (Çeviri).

Ders İle İlgili Dosyalar