Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KİMLİK, EDEBİYAT VE KADIN I Birinci Düzey TDE 701 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili türkçe
Koordinatör PROF. DR. HÜLYA ERAYDIN ARGUNŞAH
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF.DR. HÜLYA ARGUNŞAH
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı Bu dersin amacı, toplumsal cinsiyet kuramlarının sıklıkla başvurduğu temel kavramlara ve temalara değinmek ve onları etraflıca irdelemektir.
Dersin Tanımı Bu dersin amacı, toplumsal cinsiyet kuramlarının sıklıkla başvurduğu temel kavramlara ve temalara değinmek ve onları etraflıca irdelemektir.

Dersin İçeriği
1 Toplumsal cinsiyet kuramlarına giriş
2 Temel kavram ve terimler
3 Toplumsal cinsiyet rolleri ve eğitim
4 Toplumsal cinsiyet rolleri, iş ve aile
5 Toplumsal cinsiyet farklılıkları ve kişilik
6 Kimlik ve kimlik inşası kavramları
7 Kimlik teorileri
8 Vize
9 Kadının kimlik inşa sürecine etki eden faktörler
10 Erkeğin kimlik inşa sürecine etki eden faktörler
11 Kişisel kimlik ve kolektif kimlik arasındaki ilişkiler
12 Kadının kimlik inşasında öteki kavramı
13 Edebî metinlerde cinsiyetli söylem
14 Edebî metinlerde cinsiyetli söylem
15 FİNAL
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Cinsiyet çalışmaları alanına yön veren temel kavramları ve konuları tanımak, anlamak ve değerlendirebilmek
2 Cinsiyet ve cinsiyetle ilgili yaklaşımlarda zamanla meydana gelen değişmeleri ve gelişmeleri anlamak ve tanıyabilmek.
3 Teorik bilgiye dayanan argümanlar oluşturma, geliştirme ve değerlendirme konusundaki eleştirel becerileri geliştirmek.
4 Akademik ve sosyal konuları analiz ederken farklı iletişim bağlamlarında cinsiyet perspektifinden yazmak ve konuşabilmek.
5 Derste öğrenilenleri uygulamaya dönüştürmek konusunda ahlaki bir sorumluluk geliştirmek ve sosyal sorumluluğun önemini kavramak.
6 I
7 I
8 I
9 I
10 I

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3 Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
4 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5 Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
7 Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8 Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
10 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11 Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
13 Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14 Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
16 Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
17 Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
18 Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 4 10 40
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 60
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ders İçin Önerilen Kaynaklar Smith, Anthony D. (1994). Milli Kimlik. (Çev: B.S.Şener)İstanbul: İletişim Yayınları Bilgin, Nuri.(1995). Kollektif Kimlik. İzmir: Sistem Yayınları AKGÖKÇE, N., S. Çakır (1996). Kadın Araştırmalarında Yöntem. İstanbul: Sel Yayınları. Direnç, Dilek, (2008). Kadın Yazarlardan Eski Masallar Yeni Meseller. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi. Humm, Maggie. Feminist Edebiyat Eleştirisi. JALE – SİBEL IRZIK (2009): Kadınlar Dile Düşünce –Edebiyat ve Toplumsal Cinsiyet-, İletişim Yayınları, İstanbul. BERKTAY, FATMAGÜL (2006): Tarihin Cinsiyeti, 2. Basım, Metis Yayınları, İstanbul. Josephine, Donavan, Feminist Teori, çev. Meltem Ağduk Gevrek, Fevziye Sayılan, Aksu Bora, İletişim Yayınları, 1997. Çakır, Serpil, Osmanlı Kadın Hareketi, Metis Yayınları, İstanbul 2010. Sancar, Serpil, Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti, İletişim Yayınları, 3. baskı - Haziran 2014. Çaha, Ömer, Sivil Kadın, Savaş Yayınevi, Ankara 2000. Lewis, Reina, Oryantalizmi Yeniden Düşünmek, Kapı Yayınları, 2006. Schick, İrvin Cemil, Bedeni, Toplumu, Kainatı Yazmak, İletişim Yayıncılık, İstanbul 2011.
Yardımcı Kaynaklar Ders İçin Önerilen Kaynaklar Smith, Anthony D. (1994). Milli Kimlik. (Çev: B.S.Şener)İstanbul: İletişim Yayınları Bilgin, Nuri.(1995). Kollektif Kimlik. İzmir: Sistem Yayınları AKGÖKÇE, N., S. Çakır (1996). Kadın Araştırmalarında Yöntem. İstanbul: Sel Yayınları. Direnç, Dilek, (2008). Kadın Yazarlardan Eski Masallar Yeni Meseller. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi. Humm, Maggie. Feminist Edebiyat Eleştirisi. JALE – SİBEL IRZIK (2009): Kadınlar Dile Düşünce –Edebiyat ve Toplumsal Cinsiyet-, İletişim Yayınları, İstanbul. BERKTAY, FATMAGÜL (2006): Tarihin Cinsiyeti, 2. Basım, Metis Yayınları, İstanbul. Josephine, Donavan, Feminist Teori, çev. Meltem Ağduk Gevrek, Fevziye Sayılan, Aksu Bora, İletişim Yayınları, 1997. Çakır, Serpil, Osmanlı Kadın Hareketi, Metis Yayınları, İstanbul 2010. Sancar, Serpil, Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti, İletişim Yayınları, 3. baskı - Haziran 2014. Çaha, Ömer, Sivil Kadın, Savaş Yayınevi, Ankara 2000. Lewis, Reina, Oryantalizmi Yeniden Düşünmek, Kapı Yayınları, 2006. Schick, İrvin Cemil, Bedeni, Toplumu, Kainatı Yazmak, İletişim Yayıncılık, İstanbul 2011.

Ders İle İlgili Dosyalar