Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
GÖMÜLÜ & GERÇEK ZAMANLI SİSTEMLER İkinci Düzey BİM 519 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Resmi olarak bir önkoşul bulunmamaktadır. Ancak, öğrencilerin daha önceden mikroişlemci tabanlı dersi/dersleri almış olmaları beklenmektedir.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. SELÇUK ÖKDEM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. SELÇUK ÖKDEM
Dersin Veriliş Şekli Sözlü
Dersin Amacı Gerçek-zamnlı donanım ve yazılımlar hakkında bilgi sahibi olma, gömülü sistem programlama hakkında deneyim kazanma.
Dersin Tanımı Gerçek-zamanlı sistemler, gömülü sistemler, gömülü bilgisayarların giriş/çıkış aygıtları hakkında temel kavramlar. Gerçek-zamanlı bilgisayarlar için donanım ve yazılım tasarımları ve üretimi. Temel giriş-çıkış operasyonları, prosesleri, haberleşmesi ve kontrol metadojileri.

Dersin İçeriği
1 Gerçek-zamanlı sistemler hakkında temel kavramlar
2 Gerçek-zamanlı süreç tarifeleme paradigmaları
3 Tek işlemcili, çok işlemcili, ve dağıtık gerçek-zamanlı sistemler için kaynak yönetimi
4 Aşırı yükte çalışan işlevler için hata toleranslı operasyonlar
5 Tarifeleme(planlama) algoritmaları ve zamanlama analizi
6 Gerçek-zamanlı işletim sistemleri kavramı
7 Yarıyıl sınavı
8 Gerçek-zamanlı programlama dilleri
9 Veri toplayan devreler, sensörler
10 D/A ve A/D çeviriciler, örnekleme oranı, örnekleme hatası,çözünürlük, doğruluk
11 Gömülü sistem tasarımı
12 Haberleşme protokolleri ve metotları
13 Uygulama çalışmaları
14 Final sınavı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Gömülü sistem tasarlayabilme,
2 gerçek-zamanlı sistemlere proje üretebilme,
3 gerçek-zamanlı işletim sistemleri üzerinde yazılım geliştirebilme,
4 sensörleri gömülü sistemlerle birlikte kullanabilme,
5 gömülü sistem donanım ve ekipmanlarını kullanabilme,
6 gömülü sistemlerde proses yönetimini gerçekleyebilme.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2 Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
3 İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
4 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
5 Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
6 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
7 Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
9 Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisi
10 Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 3 36
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 8 64
Ödevler 6 8 48
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 1 3 3
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 8 8
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     183
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Designing Embedded Hardware by John Catsoulis
Yardımcı Kaynaklar Real-Time Systems by Jane W.S. Liu

Ders İle İlgili Dosyalar