Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HALK EDEBİYATINDA TÜR VE ŞEKİL İkinci Düzey TDE 541 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. İSMAİL GÖRKEM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yoktur
Dersin Veriliş Şekli Sözlü anlatım
Dersin Amacı Sözlü kültür geleneğinin bir parçası olan Türk Halk Edebiyatı’ndaki ‘tür’ ve ‘şekil’ sorunlarını kavratmak
Dersin Tanımı Türk Halk Edebiyatında tür ve şekil sorununun incelenmesi ve bu sorun üzerine belirtilen görüşlerin değerlendirilmesi.

Dersin İçeriği
1 Sözlü kültür, yazılı kültür ve bunların folklorla ilişkisi
2 Folklorun mahiyeti
3 Canlı gösterim (performance-oriented)
4 ‘Müzik’in bir edebi eserin ‘tür’ ve ‘şekil’inin belirlenmesindeki rolü
5 Türk Saz Şiirinde tür ve şekil sorunu-1
6 Türk Saz Şiirinde tür ve şekil sorunu-2
7 Türk Saz Şiirinde tür ve şekil sorunu-3
8 ara sınav
9 Anonim Halk Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu-1
10 Anonim Halk Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu-2
11 Anonim Halk Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu-3
12 Tekke Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu-1
13 Tekke Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu-2
14 Tekke Edebiyatı’nda tür ve şekil sorunu-3
15 yıl sonu sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sözlü kültür, yazılı kültür ve bunların folklorla ilişkisinin öğrenilmesi.
2 Folklorun mahiyetinin öğrenilmesi.
3 'Canlı gösterim'in öğrenilmesi
4 'Müzik'in tür ve şeklin belirlenmesindeki rolünün öğrenilmesi.
5 Türk Saz Şiirinde tür ve şekil sorununun tespit edilmesi.
6 Anonim Halk Edebiyatı'nda tür ve şekil sorununun tespit edilmesi.
7 Tekke Edebiyatı'nda tür ve şekil sorununun tespit edilmesi.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2 Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
3 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
4 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
5 Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
6 Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir.
7 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar.
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
9 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
12 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
13 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 14 3 42
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı OĞUZ, Öcal (2001). Halk Şiirinde Tür, Şekil ve Makam, Ankara: Akçağ Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar ARAS, Enver (1998). “Azerbaycan Âşık Havaları”, Milli Folklor, c. 5, S. 40 (Kış 1998), s. 31-41. ASSMANN, Jan (2001). Kültürel Bellek: Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik, (Çeviren: Ayşe Tekin), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. BAUMAN, Richard (1997). “Tür” (Çeviren: Hülya Seyhan Sipahioğlu), Milli Folklor, c.5, S.33 (Bahar 1997), s. 96-98 BORATAV, Pertev Naili (1969). 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, İstanbul: Gerçek Yayınevi. BORATAV, Pertev Naili (1982). “Halk Edebiyatında Tür ve Biçim Sorunu Üzerine”, Folklor ve Edebiyat (1982)-1, İstanbul: Adam Yayıncılık, s. 153 – 158. ÇOBANOĞLU, Özkul (2001). Aşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara: Akçağ Yayınları. DİZDAROĞLU, Hikmet (1969). Halk Şiirinde Türler, Ankara: TDK Yayınları. ELÇİN, Şükrü (1986). Halk Edebiyatına Giriş, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. GÖRKEM, İsmail (2000). Halk Hikayeleri Araştırmaları/Çukurovalı Âşık Mustafa Köse ve Hikâye Repertuvarı, Ankara: Akçağ Yayınları (s.4-12 : Helvacı Güzeli hikâyesi işlenecek). GÜNAY, Umay (1992). “Halk Şiirinde ‘Ayak’ Konusunda Düşünceler”, Türkiye’de Aşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi içinde, Ankara: Akçağ Yayınları, s. 181-183. GÜZ, Nüket (1986). “Metin İncelemeleri”, İ.Ü. Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü Yıllığı –I, s. 173-180. OĞUZ, Öcal (2000). Türk Dünyası Halkbiliminde Yöntem Sorunları, Ankara: Akçağ Yayınları. OĞUZ, Öcal (2002). Küreselleşme ve Uygulamalı Halkbilimi, Ankara: Akçağ Yayınları. ONAY, Ahmet Talat (1996). Türk Hak Şiirlerinin Şekil ve Nev’i, (Hz: Cemal Kurnaz), Ankara: Akçağ Yayınları. ONG, Walter J. (1995). Sözlü Kültür Yazılı Kültür/Sözün Teknolojileşmesi, (Çeviren: Sema Postacıoğlu – Banon), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. PROPP, Vladimir (1998). “Folklor Türlerinin Tasnif Esasları” (Çeviren: Metin Özarslan), Milli Folklor, c.5, S. 38 (Yaz 1998), s. 120 – 128. TORUN, Ali ( ). “Mani Tarzı ve Bu Tarzın Menşei Hakkında Bazı Düşünceler”, Milli Folklor, S. 2, s. 25- YILDIRIM, Dursun (1998) “Sözel Eleştiri ve ‘Nasreddin Hoca Bildirileri’ Üzerine Birkaç Söz”, Türk Bitiği, Ankara: Akçağ Yayınları, s. 232-236. YILDIRIM, Dursun (1998). “Sözlü Gelenek Kültürü”, Türk Bitiği, Ankara: Akçağ Yayınları, s. 81-83. YILDIRIM, Dursun (1998). “Sözlü Kültür ve Folklor Kavramı Üzerine Düşünceler”, Türk Bitiği, Ankara: Akçağ Yayınları, s. 37-42. YILDIRIM, Dursun (1998). “Türk Folklor Araştırmalarının Problemleri”, Türk Bitiği, Ankara: Akçağ Yayınları, s. 65-75.

Ders İle İlgili Dosyalar