Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TOPRAK - SU KORUMA Birinci Düzey TO 307 Zorunlu 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ SEMA KAPLAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Sema KAPLAN
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Toprak erozyonu ve koruma konularında yetişmiş, çağın koşullarına uygun bilgilerle donatılmış, analitik düşünce ve sorunları sorgulama ve çözme yeteneğine sahip, etik sorumluluklarının bilincinde, üretken, katılımcı, doğaya ve çevreye duyarlı, toplum refahını geliştirici, tarımın küresel boyutta önemini benimsemiş meslek insanlarını yetiştirmektir.
Dersin Tanımı Toprakların su ve rüzgar erozyonu ile taşınması süreçlerini ve toprak kayıplarının ölçülmesi, tahmin edilmesi ve gerekli önlemlerin alınması

Dersin İçeriği
1 İnsanlar ve Erozyon
2 Erozyonun Mekaniği ve Şekilleri
3 Erozyonun Mekaniği ve Şekilleri
4 Erozyonu Etkileyen Faktörler
5 Erozyonu etkileyen faktörler
6 Yağışlar ve yüzey akış hesaplama yöntemleri
7 Erozyon Tehlikesinin Değerlendirilmesi
8 Ara sınav
9 Rüzgar Erozyonu ve Kontrolü
10 Universal Toprak Kayıpları Tahmin Modeli
11 Toprak Koruma Stratejileri
12 Ürün ve bitki örtüsü yönetimi
13 Toprak yönetimi
14 Mekanik yöntemler
15 Final Sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Doğal ve insan kaynaklı erozyon süreçleri hakkında bilgi sahibi olur
2 Erozyon mekaniği ve şekillerini öğrenir
3 Erozyonu etkileyen faktörler hakkında bilgi sahibi olur
4 Su ve rüzgar erozyonundan kaynaklı toprak kayıpları tahmin modellerini değerlendirebilir
5 Toprak yönetimi ve koruma stratejilerini öğrenir ve uygular
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme konularında temel kuramsal bilgileri öğrenebilme
2 Temel Bilim ve Mühendislik bilgilerini kullanma becerisi kazanma
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme konularında temel kuramsal bilgileri uygulayabilme becerisi kazanma
4 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme temelinde toprak, bitki, gübre, su ve çevresel atıkların analiz tekniklerini öğrenebilmek ve bu teknikleri toprak verimliliği ile ilgili sorunların çözümüne yönelik olarak kullanabilme becerisi kazanma
5 Doğal kaynakların izlenmesi ve planlanmasında Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri tekniklerini anlama ve kullanma becerisi kazanma
6 Arazi yönetimi ve kullanım planlaması konusunda temel kavramları ve kuramları anlama ve kullanma becerisi kazanma
7 Ülkemizde ve Dünyada Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki sorunları görebilme, analiz etme, çözüm üretme ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak topluma aktarma becerisi kazanma
8 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki ulusal ve uluslararası yenilikleri takip etmek ve kendisini sürekli yenileme ve geliştirme becerisi kazanma
9 Mesleki uygulamalar sırasında elde ettiği bulguları ülke çıkarları ile tarım ve çevre korumayı gözeterek uygulayabilme becerisi kazanma
10 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki sorunlara çözüm üretebilmeye yönelik araştırma - geliştirme projelerinde yer alabilecek bilgi ve beceriye sahip olma
11 Toprak, su ve diğer doğal kaynakların tanınması, planlanması, korunması ve sürdürülebilir kullanımı ile iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibi olma
12 Ziraat Mühendisliği Mesleğinin etik değerlerine ve gerekli bilimsel formasyona sahip bireyler olarak takım çalışması içerisinde yer alabilmek ve gerektiğinde sorumluluk üstlenebilme
13 Yazılı ve sözlü iletişimde Türk dilini etkin kullanabilmek; alanıyla ilgili uluslararası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yabancı dil ve bilgisayar bilgisine sahip olma
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 2 4 8
Sunum / Seminer hazırlama 2 3 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     79
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Renard, K.G., Foster, G.R., Weesies, G.A., McCool, D.K., Yoder, D.C. (coordinators). Predicting Soil Erosion by Water: A guide to conservation planning with the RUSLE. Agriculture Handbook No:703, 404pp. Lal, R. (editör). 1994. Soil Erosion Research Methods-2nd edit. 330pp. Çanga, M. R. 1996. Toprak ve Su Koruma. A. Ü. Zir. Fak. Yayınları No:1386 Ders Kitabı No:400, Ankara.

Ders İle İlgili Dosyalar