Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
GÖSTERGEBİLİM Birinci Düzey RTS334 Seçmeli 6 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ SEMRA CİVELEK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ SEMRA CİVELEK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK.
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Dersin amacı, göstergebilimin işaret ettiği geniş kavramsal çerçevenin öğrencilere aktarılarak onların bu çerçeve aracılığıyla görsel kültüre ait içerikleri anlayabilmelerini ve çözümleyebilmelerini sağlamaktır.
Dersin Tanımı Hem yazınsal alanda hem de reklam, resim, fotoğraf ve film alanında yer alan metinlerin nasıl kurulduğu ve anlamlandırıldığı üzerine düşünmeyi sağlayan bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Saussure ve Peirce. Göstergeler çağı üzerine. Göstergelerin keyfiliği üzerine.
2 Barthes, yan anlam ve mitler. Bakış ve mit üzerine.
3 Metafor ve sembol üzerine.
4 Reklam ve metafor
5 Metafor ve yazınsal anlatı üzerine
6 Örnek metinler üzerinden metafor ve sembolün tartışılması.
7 Görsel Sosyoloji: İkonografi üzerine
8 Görsel Sosyoloji: Resim ve bakış üzerine
9 Görsel Sosyoloji: Fotoğraf ve bakış üzerine
10 Görsel Sosyoloji: Film ve bakış üzerine
11 Film nasıl kurulur? Sinema göstergebilimi ve film biçimi üzerine
12 Alegori, metafor ve sinemasal anlatı üzerine
13 Örnek filmler üzerinden alegori, metafor ve biçim.
14 Örnek filmler üzerinden alegori, metafor ve biçim.
15 Örnek filmler üzerinden alegori, metafor ve biçim.
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Göstergebilime ilişkin temel kavramları öğrenir.
2 Göstergebilimin tarihini ve bu çerçevede gelişimini kavrar.
3 Göstergebilim ile çağdaş film kuramları arasındaki ilişkiyi kavrar.
4 Göstergebilimsel metin çözümlemesi yapar
5 Göstergebilimsel reklam çözümlemesi yapar.
6 Göstergebilimsel film çözümlemesi yapar.
7 Günlük hayatta izlediği görseller hakkında daha sağlıklı bir değerlendirme yapmasını sağlar.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 3 36
Ödevler 3 3 9
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 13 13
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     102
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 60
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Roland Barthes - Göstergebilimsel Serüven / / Mehmet Rifat - Homo Semioticus ve Genel Göstergebilim Sorunları / Mehmet Rifat - 20. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları 1 Tarihçe ve Eleştirel Düşünceler / Mehmet Rifat - Dilbilim ve Göstergebilimin Çağdaş Kuramları / Robert Burgoyne, Robert Stam - Sinemasal Göstergebilim Sözlüğü / Seymour Chatman - Öykü ve Söylem Filmde ve Kurmacada Anlatı Yapısı / Manfred Jahn - Anlatıbilim / İsmail Gezgin - Homo Narrans: İnsan Niçin Anlatır? Mit, Masal ve Hikayenin Arkeolojisi
Yardımcı Kaynaklar Roland Barthes - Camera Lucida - Fotoğraf Üzerine Düşünceler / Susan Sontag - Başkalarının Acısına Bakmak / John Berger - Görme Biçimleri / Erwin Panofsky - İkonoloji Araştırmaları Rönesans Sanatında İnsancıl Temalar / Beliz Güçbilmez - Anne Ben Düştüm mü? Kurmacalara Neden Muhtacız? Kurmaca - Gerçek İlişkisi Üzerine Bir Deneme

Ders İle İlgili Dosyalar