Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİNLEME ANLATIM Birinci Düzey ÇDE405 Zorunlu 7 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Çince
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ SHUYUAN CHEN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM ÜYESİ FEYZA GÖREZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin doğal hızda ve çeşitli bağlamlarda kullanılan ileri düzey Çince sözlü metinleri anlayabilme, analiz edebilme ve yorumlayabilme becerilerini geliştirmektir. Ders kapsamında öğrencilerin akademik, kültürel ve gündelik temalarda geçen otantik dinleme materyalleri aracılığıyla hem genel hem ayrıntılı anlam çıkarma, ana fikir belirleme, bağlamdan anlam kurma ve eleştirel dinleme becerileri kazanmaları hedeflenmektedir.
Dersin Tanımı Bu ders, öğrencilerin ileri düzeyde Çince dinleme-anlama becerilerini geliştirmeyi hedefleyen bir uygulamalı derstir. Ders kapsamında, haber bültenleri, belgeseller, akademik konuşmalar, söyleşiler, röportajlar ve gündelik diyaloglar gibi otantik ve çeşitli türlerdeki sözlü metinler üzerinden çalışılır. Öğrenciler, bu içerikleri kullanarak genel ve ayrıntılı anlama, ana düşünceyi belirleme, bilgi çıkarımı yapma, bağlamsal yorumlama ve eleştirel dinleme gibi üst düzey becerileri geliştirirler. Ayrıca dinleme sonrası sözlü ifade, özetleme ve tartışma etkinlikleriyle dinleme-anlama süreçleri pekiştirilir.

Dersin İçeriği
1 Dersin tanıtımı yapılır. Dersin amaçları, işleyişi, ölçme-değerlendirme kriterleri açıklanır. İleri düzey dinleme stratejileri, not alma teknikleri ve dinleme türleri tanıtılır. HSK 5-6 düzeyinde kısa örnek dinleme kayıtları üzerinden temel değerlendirme yapılır.
2 Üniversite hayatı ve akademik ortam temalı diyaloglar dinlenir. Ders seçimi, sınavlar, öğretmen-öğrenci konuşmaları gibi içeriklerle genel anlamı kavrama ve yapılandırılmış not alma çalışmaları yapılır.
3 İş hayatı ve kariyer planlaması temalı konuşmalar dinlenir. İş görüşmeleri, ofis ortamında geçen konuşmalar, mesleki tanıtımlar analiz edilir. Anahtar kelime tespiti ve konuşma tonu üzerinden çıkarım yapma çalışmaları yapılır.
4 Resmî duyurular ve haber bültenleri dinlenir. Bilgi sıralaması, önemli-unsur belirleme ve resmi dilde geçen kalıpların çözümlenmesi üzerinde durulur. Öğrenciler içerikleri özetleyerek sunar.
5 Sağlık, çevre ve toplumsal yaşam konularında bilgilendirici metinler dinlenir. Açık ve örtük bilgiyi ayırt etme, bağlamdan anlam çıkarma ve detaylara odaklanma becerileri geliştirilir.
6 Çin kültürüne dair konuşmalar, belgesel anlatımları ve geleneklerle ilgili açıklamalar dinlenir. Kültürel referansları ve deyimsel kullanımları anlama, içerik çözümleme ve kısa tartışma çalışmaları yapılır.
7 Belgesel bölümleri, röportajlar ve eğitim amaçlı konuşmalar dinlenir. Uzun metinleri bölümlere ayırarak ana ve yardımcı fikir çıkarımı yapılır. Dinleme sürecinde grafik ve şema kullanımı teşvik edilir.
8 Ara Sınav Hazırlık
9 Ara Sınav
10 Kısa edebî metinlerin sesli anlatımları dinlenir. Hikâye akışı, karakter çözümlemesi ve anlatıcının bakış açısı gibi unsurlar analiz edilir. Dinleme sonrası yaratıcı anlatım etkinlikleri yapılır.
11 Günlük yaşamda kullanılan informal dil içeren sesli sosyal medya içerikleri, podcastler ve kullanıcı yorumları dinlenir. Argo, kısaltmalar ve konuşma dili unsurlarının farkı üzerine çalışmalar yapılır.
12 Bilim, teknoloji ve güncel gelişmeler temalı programlar dinlenir. Teknik terimler, veri aktarımı ve bilgi yoğun anlatımlarda anlam takibi üzerine odaklanılır.
13 Toplumsal tartışmalar, gençlik kültürü, dijital çağın problemleri gibi temalara sahip söyleşiler, münazaralar ve röportajlar dinlenir. Eleştirel dinleme, fikir ayıklama ve tutum belirleme çalışmaları yapılır.
14 Öğrenciler önceki haftalarda dinledikleri konularla ilişkili bireysel ya da grup sunumları yapar. Hem içerik hem dil açısından sunum değerlendirmesi yapılır. Sözlü anlatım dinleme ile ilişkilendirilir.
15 Genel tekrar yapılır. Uzun ve karmaşık yapıdaki metinlerle ayrıntı belirleme, çıkarım yapma, bağlamsal analiz gibi üst düzey becerilere odaklanılır. Grup çalışmaları ile çözümleme yapılır.
16 Final Sınavı hazırlık
17 Final Sınavı
18 -
19 -
20 -

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Farklı bağlamlarda geçen otantik Çince dinleme metinlerini genel ve ayrıntılı düzeyde anlayabilir.
2 Dinleme sırasında ana fikir, yardımcı fikir ve detayları ayırt ederek yapılandırılmış notlar alabilir.
3 Bağlamdan yola çıkarak bilinmeyen kelime ve ifadelerin anlamını çıkarabilir.
4 Konuşma tonu, vurgu ve sözel ipuçlarını analiz ederek konuşmacının tutumunu ve niyetini yorumlayabilir.
5 Dinlenen metinlere ilişkin sözlü özetleme, tartışma ve eleştirel değerlendirme yapabilir.
6 Dinleme metinlerinden elde ettiği bilgileri akademik sunum ve yazılı anlatımda etkili biçimde kullanabilir.
7 Çin kültürü ve toplumu hakkında daha geniş bir anlayış kazanacaklar ve küresel farkındalıkları artacaktır.
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Çince ses tonları, anlambilim, biçembilim, sözdizimi ve dilbilgisi kuralları hakkında bilgi sahibi olur.
2 Çin yazısının kökeni, evrimi, yazım kuralları ve sözcük anlamlarını öğrenir.
3 Çince konuşma, okuma, dinleme becerisi edinir ve bu becerisini ulusal ve uluslararası platformlarda kullanabilir.
4 Çin edebiyatının, kültürünün ve tarihinin gelişim süreci ile ilgili bilgi sahibi olur.
5 Dinleme, okuma ve çeviri yoluyla çeşitli tür ve konularda hedef dildeki pasajları veya metinleri kavrar ve analiz eder.
6 Bireysel olarak özellikle Çince – Türkçe, Türkçe – Çince çeviri alanında bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
7 Edebiyat, kültür, tarih vb. alanında uygulamalı ve kuramsal bilgileri çözümler ve yorumlar.
8 Özellikle Çin Kültürü alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
9 Çinceyi kullanarak alanındaki bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla iletişim halinde olur.
10 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilgi teknolojilerini kullanır.
11 Çin dili edebiyatı ve kültürü alanındaki bilgileri kullanarak kendi ulusuna objektif bakmayı öğrenerek evrensel bilinç kazanır. Aynı zamanda her türlü kültüre saygı duyar, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasına sahip çıkar.
12 Öğrencilere ödev hazırlama sorumluluk bilinci kazandırır.
13 Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
14 Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 3 24
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     88
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Fu You, Fazan Hanyu Gaoji Tingli (I), Beijing Yuyan Daxue Chubanshe, 2011.
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar