Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KARMAŞIK SAĞLIK SORUNLARI VE HEMŞİRELİK MODÜL II Üçüncü Düzey HEM 312 6 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MAHMUT EVLİ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Emine Erdem, Doç. Dr. Pınar Tekinsoy Kartın, Doç.Dr. Özlem Ceyhan, Doç. Dr. Öznur Başdaş, Doç. Dr. Filiz Özkan, Doç. Dr. Yağmur Sezer Efe, Dr. Öğr. Üyesi Sema Çalapkorur, Dr.Öğr.Üyesi Harun Mirsad Günday
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Öğr.Gör. Dr. DERYA DAĞDELEN, Arş. Gör. Dr. Harun Özbey,
Dersin Veriliş Şekli Modüldeki konular ilgili anabilim dalı öğretim elemanları tarafından yürütülmektedir. Bu ders üçüncü sınıfın bahar döneminin ikinci 5 haftasında haftada 37 saat olarak verilir. İlk iki hafta, modüldeki konular teorik olarak sınıfta işlenmekte, daha sonra öğrenciler ilgili uygulama alanlarında uygulama yapmaktadırlar. Dersin teorik kısmında interaktif eğitim yöntemleri kullanılmaktadır.
Dersin Amacı Bu modül; Öğrencilere kronik böbrek yetmezliği, karaciğer sirozu, kalp yetmezliği, merkezi sinir sistemi anomalileri, respiratuvar distres sendromu, ASD,VSD Fallot tetrolojisi, yoğun bakım ve hemşirelik bakımı, otizm, engelli çocuk gibi hastalıklarında hemşirelik bakımına ilişkin teorik ve pratik bilgi ve becerileri kazandırmayı ve sağlık hukuku konusunda bilgi kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin Tanımı Bu modül, öğrencilere kronik böbrek yetmezliği ve hemşirelik bakımı, kronik böbrek yetmezliğinde beslenme, karaciğer sirozu ve hemşirelik bakımı, karaciğer sirozunda beslenme, kalp yetmezliği ve hemşirelik bakımı, ASD,VSD Fallot terolojisi ve hemşirelik bakımı, merkezi sinir sistemi anomalileri ve hemşirelik bakımı, otizm ve hemşirelik bakımı, engelli çocuk ve hemşirelik bakımına ilişkin teorik ve pratik bilgi ve becerileri kazandırmayı ve sağlık hukuku konusunda bilgi kazandırmayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği
1 Kronik böbrek yetmezliği ve kronik böbrek yetmezliğinde beslenme ve hemşirelik bakımı
2 Karaciğer sirozu, karaciğer sirozunda beslenme ve hemşirelik bakımı
3 Kalp yetmezliği ve hemşirelik bakımı ASD VSD Fallot Tetralojisi ve hemşirelik bakımı Respiratuvar distres sendrom (RDS) ve hemşirelik bakımı
4 Otizm ve hemşirelik bakımı Engelli çocuk ve hemşirelik bakımı
5 Merkezi sinir sistem anomalileri ve hemşirelik bakımı Yoğun bakım ve hemşirelik bakımı
6 Sağlık Hukuku
7 Ara Sınav
8 Klinik uygulama
9 Klinik uygulama
10 Klinik uygulama
11 Klinik uygulama
12 Klinik uygulama
13 Klinik uygulama
14 Klinik uygulama
15 Klinik uygulama
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kronik böbrek yetmezliği olan hastaya hemşirelik bakımı yapabilecek
2 Karaciğer sirozu olan hastaya hemşirelik bakımı yapabilecek
3 Kalp yetmezliği olan hastaya hemşirelik bakımı yapabilecek
4 ASD VSD Fallot Tetralojisi ve hemşirelik bakımı yapabilecek
5 Respiratuvar distres sendrom/Nekrotizan enterokoliti olan hastaya hemşirelik bakımı yapabilecek
6 Merkezi sinir sistem anomalileri olan hastaya hemşirelik bakımı yapabilecek
7 Yoğun bakımdaki hastanın hemşirelik bakımını yapabilecek
8 Otizm ve engelli çocuğa hemşirelik bakımı yapabilecek
9 Sağlık hizmetlerinde çalışan sağlık personelinin yükümlülüklerini sayabilecek
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 1- Bu bölümde lisansüstü ders alan öğrenciler: Güçlü iletişim ve örgütleme becerilerini, kültürlerarası ortamlarda mesleki ve akademik amaçlar çerçevesinde sosyal ve kişisel gelişim için kullanabilirler.
2 2- Metin yorumlama aracı olarak geniş bir disiplinler alanından topladığı bilgiyi birleştirerek yorumları destekleyecek kanıtları bulup kullanabilirler.
3 3- Uluslararası bir toplulukta edebiyat, sanat ve metinsel incelemeler yapabilirler.
4 4- Tarih içinde geliştirilmiş olan farklı dil eğitim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olup yöntemlere uygun ders planları ve etkinlikler hazırlayıp uygulayabilirler.
5 5- Farklı dönem ve türlerin tarihi, biçimlerinden hareketle yazınsal söylem çözümlemesi yapabilirler.
6 6- Çeviri uzmanlığı isteyen alanlarda çeviri yetkinliği kazanabilirler.
7 7- Batı kültürünün temelini oluşturan mitoloji, klasik ve neo-klasik sanat anlayışları, Rönesans ve Reformasyon gibi Batı tarihine yön veren olayları rahatlıkla algılayabilirler
8 8- İngilizcenin öğretilmesine etkisi olan eğitim ve psikoloji gibi farklı bilim dalları kapsamında ileri sürülmüş teorileri ve bunların dil eğitimindeki yansımalarını özümseyebilirler.
9 9- Akademik disiplinin tarihi, kuramı ve yöntemlerine ilişkin bilgiyi kullanarak yazınsal metinlerin arka planlarını, yapılarını, anlamlarını ve ayırıcı özelliklerini kavrayarak okuyabilir, yorumlayabilir ve açımlayabilirler.
10 10- Tek tek farklı metinleri tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla ilişkilendirebilirler.
11 11- İngilizcenin sesbilimsel, morfolojik, semantik, etimolojik özelliklerini kavrayabilirler. Tarihsel dilbilim, edim-bilim, anlambilim, biçembilim, göstergebilim, ruh-dilbilim ve ilgili alanlarda bilgi sahibi olabilirler.
12 12- İkinci dil edinimi teorilerini ve alandaki sorunları ve çözümlerini kavrayabilirler.
13 13- Edebi terminoloji ve eleştirel yorum yaklaşımları ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olabilirler.
14 14- Açıklayıcı, tartışmacı ya da ikna edici yazım biçimlerini kullanarak bilimsel kurallara uygun çalışma yapabilirler.
15 15- Amerikan edebiyatının dönemleri, yazar ve eserleri hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olabilirler. Amerikan edebiyatını, tarihini ve entelektüel arka planını kavrayabilirler.
16 16- Sosyal bilimler alanında çağdaş kuramların ortaya çıkış ve gelişim süreçleri hakkında bilgi edinebilir ve düşünsel artalanlarını genişletebilirler.
17 17- Eleştirel teknikler ve terminolojileri hakkında bilgi sahibi olabilirler ve bu bilgiyi kullanarak edebi metinleri çözümleyebilirler.
18 18- Akademik disiplin içindeki (eğretilemeye duyarlılık, sembollerin yorumu, izleksel gelişmelerin ve derin yapıların fark edilmesi gibi) kavrayış tarzlarını (sinema, televizyon, reklam endüstrisi gibi) diğer alanlara uygulayabilirler.
19 19- Amerikan ve İngiliz edebiyatlarında biçim ve içerik arasındaki mantıksal ilişkiyi değerlendirebilirler.
20 20- Yazma, üslup, retorik ve kaynakça başvuru ilkelerini kullanma yeteneğiyle ileri derecede sözel ve yazılı iletişime girebilirler.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 5 20 100
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 4 8 32
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 4 12
Ara sınavlar 2 1 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 3 20 60
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 4 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     221
AKTS     9.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar 1. Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Vehbi Koç Vakfı, İstanbul 2003. 2. Erdil F, Elbaş N. Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. Aydoğdu Ofset, Ankara 2001. 3. Ay F, Ertem Ü, Özcan N, Güneş B ve ark. Temel Hemşirelik-Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. Medikal Yayıncılık, İstanbul 2007. 4. Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği.(7. Baskı), Cilt I, Sistem Ofset, Ankara 2002. 5. Wong DL. Whaley & Wong’s Nursing Care of Infant and Children. Mosby Inc. 1999. 6. Potts NL, Mandleco BL. Pediatric Nursing: Caring for Children and Their Families, Delmar Thomson Learning Inc. 2002. 7. Öztürk O. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları.(7. Basım), Medikomat Basım, Ankara 1997. 8. Çağlayan Ş. Yaşam Bilimi Fizyoloi Panel Matbaacılık, İstanbul1995. 9. Guyton AC, Hall JE. Textbook of Medical Physiology (10 th ed). WB.Saunders Company, Philadelphia 2001. 10. Çakırcalı E. Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar kitabi. İzmir 2000. 11. İnanç N, Hatipoğlu S, Yurt V, Avcı E, Akbayrak N, Öztürk E. Hemşirelik Esasları. Damla Matbaacılık Ltd. Şti, Ankara 1999. 12. Erdal E. Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar. Ege Üniversitesi HYO 1993. 13. Erciyes Atatürk Sağlık Yüksek Okulu Yayınları.Teknik Uygulama Becerileri Öğrenim Rehberi, Geçit Ofset Matbaa, Kayseri 2003 14. Birol L. Hemşirelik Süreci. Etki Matbaacılık, İzmir 2004. 15. Black M.J, Hawsk J.H, Kene M.A. Medical-Surgical Nursing. W.B.Saunders Company Philadelphia, 2001.

Ders İle İlgili Dosyalar