Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK EDEBİYATINDA POETİKALAR İkinci Düzey TDE 660 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Mümtaz Sarıçiçek
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yazılı, sözlü anlatım.
Dersin Amacı Sanat görüşleri ve zevklerindeki tarihsel gelişimi öğrenme amacı güder.
Dersin Tanımı Eski Yunan çağından günümüze poetika kavramının gelişimi, poetik görüşlerin eski edebiyatımıza ve günümüzde kazandığı çehre, sanatçı-poetika sahibi ilişkisi, Modern Türk edebiyatındaki belli başlı poetikalar.

Dersin İçeriği
1 Yararlanılacak kaynaklar ve literatür bilgisi.
2 Sokrates, Eflatun, Aristo gibi Eski Yunan düşünürlerinin sanat görüşleri.
3 Aristo''nun poetikası ve tarihsel değeri.
4 Latin çağında poetik görüşler.
5 Eski Türk edebiyatında poetik görüşler.
6 Tanzimat senelerinde değişmeye başlayan sanat görüşleri.
7 Ara sınav
8 Servet-i Fünûn ve Milli Edebiyat dönemi poetik görüşler.
9 Ahmet Haşim, Yahya Kemal ve Ahmet Hamdi Tanpınar''ın poetik görüşleri.
10 Hecenin Beş Şairi, Yedi Meşale hareketlerinin sanat görüşleri.
11 Garip ve İkinci Yeni hareketlerinin poetik görüşleri.
12 Attila İlhan poetikası.
13 Necip Fazıl ve İsmet Özel''in poetikaları.
14 Yarıyıl sonu sınavı.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Poetika kavramının tarihsel süreçte geçirdiği değişmeler ve kazandığı anlamlar öğrenilir.
2 Eski Yunan ve Latin çağındaki poetik çalışmalar öğrenilir.
3 Eski Türk edebiyatındaki poetik görüşler öğrenilir.
4 Tanzimat ve Servet-i Fünûn devri poetik görüşlerindeki değişimler kavranır.
5 Cumhuriyet Devri poetikaları kavranır.
6 Poetika-bilim-sanat-zevk ilişkisi kavranır.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilgiyi değerlendirme,yorumlama ve uygulama yapma gibi bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye ulaşır
2 Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır
3 Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayarak, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirerek, gerektiğinde uygular
4 Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır
5 Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir
6 Biyoloji alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur (Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi)
8 Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir
9 Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 5 70
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 3 42
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 0 0
Araştırma 1 5 5
Toplam iş yükü     151
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   60

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Aristo, Poetika
Yardımcı Kaynaklar 1. Selçuk Çıkla, Eski Türk Edebiyatında Manzum Poetikalar 2. Aytaç Güler, Yeni Türk Edebiyatında Kaynak Olarak Poetika 3. Orhan Okay, Cumhuriyet Devri Şiir Poetikaları 4. Namık Kemal, Celaleddin Harzemşah (Mukaddime) 5. Namık Kemal, Lisan-ı Osmani''nin Edebiyatı Hakkında Bazı Mülahazatı Şamildir 6. Orhan Okay, Servet-i Fünûn Şiiri 7. Ahmet Hamdi Tanpınar, Yahya Kemal 8. Mehmet Kaplan, Tanpınar''ın Şiir Dünyası 9. Hakan Sazyek, Cumhuriyet Devri Türk Şiirinde Garip Hareketi 10. Yakup Çelik, Şubat Yolcusu Attila İlhan 11. Alaaddin Karaca, İkinci Yeni Poetikası 12. Necip Fazıl Kısakürek, Çile/Poetika 13. İsmet Özel, Şiir Okuma Kılavuzu

Ders İle İlgili Dosyalar