Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EDEBİYAT ELEŞTİRİSİ VE UYGULAMASI Birinci Düzey RDE 324 Seçmeli 6 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Rusça-Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. DUYGU ÖZAKIN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Öğrenciler başlangıçtan günümüze Rus edebiyat tarihi kılavuzluğunda, edebiyat bilimi kavramları ile tanışırlar.
Dersin Tanımı Edebiyat Teorisi ve Eleştirisi dersi, Rus ve Türk edebiyat tarihinde edebi eserleri ve edebiyat eleştirisini etkilemiş olayları incelemeyi hedefler. Söz konusu kuramlar seçilmiş metinler üzerinden örneklerle analiz edilirken, kronolojik bir sıralam izlenecek ve dönemler edebi akımların ortaya çıkışlarına göre periyotlara ayrılacaktır.

Dersin İçeriği
1 Edebiyat bilimi nedir? Kuramların edebiyatı yorumlama ve algılamadaki işlevleri nelerdir?
2 Aydınlanma Çağı ve felsefesinin, 17. yy. sonrası dünya edebiyatına etkisi.
3 Rasyonalizme tepki olarak idealizm ve edebiyatta Romantizm. 18. yy. sonundan itibaren gelişen halk edebiyatı araştırmaları.
4 19. yy. romanında Tarihselcilik.
5 Rusya İmparatorluğu’nda Batılılaşma hareketlerinin edebiyata yansıması.
6 20. yy.’ın edebi yönelimlerini hazırlayan etkenlerin incelenmesi. Modernite ve modernizm kavramlarının ayırt edilmesi.
7 Genel tekrar, tartışma ve dönem ödevleri ile projelerin değerlendirilmesi.
8 Ara Sınav
9 Pozitivist, Marksist, Freudcu, Feminist, Okur Odaklı...vs. inceleme yöntemleri. Örnek uygulamalar.
10 Edebi eserin yapı, anlatım, biçim ve dil özelliklerinin incelenmesi.
11 Edebiyat biliminde yazar, metin, okur ve toplum odaklı bakış açıları.
12 Dünya edebiyat kuramlarına yön veren bir kritik olarak Mihail Bahtin.
13 Postmodernizm ve rasyonalitenin sorgulanması, akımı modernizmden ayıran yönlerin incelenmesi.
14 Genel tekrar, tartışma ve dönem ödevleri ile projelerin değerlendirilmesi
15 Final sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 1- Öğrenciler başlangıçtan günümüze Rus edebiyat tarihi kılavuzluğunda, edebiyat bilimi kavramları ile tanışırlar. er.
2 2- Edebiyat Teorisi ve Eleştirisi dersi, Rus ve Türk edebiyat tarihinde edebi eserleri ve edebiyat eleştirisini etkilemiş olayları incelemeyi hedefl
3 3- Söz konusu kuramlar seçilmiş metinler üzerinden örneklerle analiz edilirken, kronolojik bir sıralama izlenecek ve dönemler edebi akımların ortaya çıkışlarına göre periyotlara ayrılacaktır.
4 .
5 .
6 .
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi akademik ve mesleki süreçlerde etkili biçimde kullanır.
2 Rus dili ve edebiyatıyla ilgili yazılı ve sözlü sunumları akademik düzeyde hazırlar ve sunar; düşüncelerini farklı ortamlarda açık ve etkili biçimde ifade eder.
3 Edebi türleri, dönemleri ve temsilcilerini tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla birlikte analiz eder; eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
4 Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça metinleri, dilin yapısal ve anlamsal özelliklerini dikkate alarak çevirir; çeviri sürecinde kuramsal bilgi ve etik ilkeleri uygular.
5 Disiplinlerarası yaklaşımları kullanarak edebiyat ve kültür metinlerini çağdaş kuramlar çerçevesinde yorumlar ve analiz eder.
6 Bağımsız araştırma yapar, edebi ve dilsel meseleleri çözümleyici bir yaklaşımla ele alır; akademik yazım ve yayın ilkelerine uygun ürünler üretir.
7 Kültürlerarası farklılıklara duyarlı bir yaklaşım geliştirir; Rus ve Türk kültürlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
8 Güncel bilgi teknolojileri ve dijital kaynakları kullanarak veri toplar, analiz eder ve bu verileri eğitim-öğretim ve mesleki ortamlarda paylaşır.
9 Rus dili ve edebiyatı bilgisini kamu ve özel sektördeki mesleki uygulamalara aktarır; çeşitli alanlarda istihdam edilebilirlik becerisi geliştirir.
10 Kültürel ve sanatsal etkinliklerin planlanması ve uygulanmasında aktif rol alır; topluma katkı sağlayan sosyal projeler geliştirir.
11 Bireysel ve ekip çalışmasına yatkındır; akademik ve mesleki ortamlarda iş birliği içinde çalışır.
12 Evrensel etik değerleri benimser; dil, ırk, cinsiyet, inanç ve sosyal statü farkı gözetmeksizin saygılı, duyarlı ve kapsayıcı bir tutum sergiler.
13
14 .
15 .
16 .
17 .
18 .
19 .
20 .
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 2 2
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 20 20
Yarıyıl içi toplam   60
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı AYTAÇ, Gürsel. Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Say Yayınları, İstanbul, 2010. ERKMAN-AKERSON. Fatma. Edebiyat ve Kuramlar, İthaki Yayınları, İstanbul, 2010. FELSKİ Rita. Edebiyat Ne İşe Yarar?, Metis Yayınları, İstanbul, 2010. MORAN, Berna. Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayınları, İstanbul, 2012.
Yardımcı Kaynaklar БАХТИН, Михаил. Проблемы творчества Достоевского : http://az.lib.ru/d/dostoewskij_f_m/text_0410.shtml

Ders İle İlgili Dosyalar