Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EĞİTİM İSTATİSTİĞİ İkinci Düzey EGB 544 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MUSTAFA DURMUŞÇELEBİ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı İstatistiğin tanımı, amacı ve türlerini kavratabilme, betimsel istatistiksel yöntemleri hesaplayabilme ve yorumlayabilme, korelasyon türlerini bilme.
Dersin Tanımı Temel kavramlar; istatistik ve anlamları, değişken ve türleri, ölçek ve türleri. Betimsel istatistik, merkeze yığılma ölçüleri, değişme ölçüleri. Normal dağılım ve binom dağılımı. Korelasyon, anlamı, türleri (Pearson, çift serili, nokta-çift serili, tetrakorik, sıra farkları) ve hesaplanması, kısmî ve çoklu korelasyon. Regresyon, doğrusal regresyon.

Dersin İçeriği
1 Temel kavramlar
2 İstatistik ve anlamları
3 Değişken ve türleri
4 Ölçek ve türleri
5 Betimsel İstatistikler
6 Merkezi yığılma ve değişim ölçüleri
7 Ara sınav
8 Normal dağılım ve binom dağılımı
9 Korelasyon, anlamı, türleri
10 Pearson, çift serili, nokta-çift serili korelasyonlar ve hesaplanması
11 Tetrakorik, sıra farkları korelasyonları ve hesaplanması
12 Kısmî ve çoklu korelasyon
13 Regresyon
14 Final sınavı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Betimsel istatistikleri tanımlar,
2 İstatistiksel tahminin ne olduğunu söyler,
3 Ölçme ve istatistiksel çıkarımın ilişkisini açıklar,
4 Bir veri setinin SPSS paket programına veri girişini yapar,
5 Bir veri setinde frekanslar arasındaki dağılımın farkını test eder,
6 Bir veri setinde değişkenler arası ilişkileri hesaplar,
7 Veri setlerinden elde edilen aritmetik ortalamaları t testi ile analiz eder,
8 Betimsel bir araştırmada farklı grupların puanlarını Varyans Analizi tekniği ile karşılaştırır,
9 Deneysel araştırmalarda elde edilen verilere Varyans Analizi tekniğini uygular,
10 Betimsel ve deneysel çalışmalarda uygun Kovaryans Analizi tekniğini uygular,

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak
2 Fizik alanı ile ilgili disiplinlerarasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak
3 Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilmek ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek
4 Fizik alanında yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir probleme uygulayabilmek
5 Özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek
6 Yeni ve karmaşık fikirlerin sorgulamak, sentezlemek ve değerlendirmesini yapabilmek
7 Özgün çalışmaları hakemli dergilerde yayınlamak
8 Yaratıcı ve sorgulayıcı düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili ve disiplinlerarası özgün fikir ve yöntemler geliştirebilmek
9 Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini etkili bir şekilde sunabilmek
10 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek
11 Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Arıcı, H. (2000). İstatistik: Yöntemler ve uygulamalar. ANKARA: Meteksan Ltd. Şti. Baykul, Y. (1999), İstatistik metodlar ve uygulamalar (3. baskı). ANKARA: Anı Yayıncılık. Freund, J. E. & Simon, G. A. (1992). Modern elementary statistics (8th ed.). New Jersey: Prentice Hall. Gravetter, F. J. & Wallnau, L. B. (1985). Statistics for the behavioral sciences: A first course for students (2nd ed.). St. Paul: West Publishing Company. Sümbüllüoğlu, K. & Sümbüllüoğlu, V. (1998). Biyoistatistik, ANKARA: Hatipoğlu Basım ve Yayım San. Ldt. Şti.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar