Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KLASİK DÖNEM TASAVVUF METİNLERİ İkinci Düzey TİB 511 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MUHAMMET MUSTAFA ÇAKMAKLIOĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli yüz yüze
Dersin Amacı ilk klasik tasavvuf eserlerin muhteva ve içerik olarak tanınması
Dersin Tanımı ilk dönem klasik eserlerin arapça metininden tasavvufa dair kavram ve problemlerin okunup incelenmesi ihtiva eden bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Zühd dönemi tasavvuf anlayışı ve bu dönemde yazılan eserlerin şekil ve içerik yönden incelenmesi
2 Abdullah b. Mübarekin kitab Zühd adlı eserin tahlili
3 Haris Muhasibi'nin er- Riaye adlı esrinin şekil ve içerik açısında incelenmesi
4 Hatmul Velaya adlı eserin şekil ve içerik açısında incelenmesi
5 el-Luma adlı eserin şekil ve içerik açısında incelenmesi
6 Kutul Kulub adlı eserin şekil ve içerik açısında incelenmesi
7 et-Taarruf adlı esirin şekil ve içerik açısında incelenmesi
8 Keşful Mahcub adlı eserin şekil ve içerik açısında incelenmesi
9 er-Risale adlı eserin şekil ve içerik açısında incelenmesi
10 ihya Ulumiddin adlı eserin şekil ve içerik açısında incelenmesi
11 Avariful Maarif adlı eserin şekil ve içerik açısında incelenmesi
12 Fususul Hikem adlı eserin şekil ve içerik açısında incelenmesi
13 Futuhatul Mekkiye adlı eserin şekil ve içerik açısında incelenmesi
14 Mesnevi Manevi adlı eserin şekil ve içerik açısında incelenmesi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrencinin; Zühde dönemi eserlerin tanınması
2 tasavvuf Dönem eserlerin tanınması
3 tarikat dönemi eserlerin tanınması
4 tasavvuf ilk klasik eserlerin İslam düşüncesinde değeri ve öneminin kavranması
5 Tasavvufun ayrı ilim dalı olarak ortaya çıkmasındaki klasiklerinin rolünün anlaşılması
6 tasavvuf klasikleri tarihsel incelenerek tasavvuftaki kavram ve ıstılahların tarihsel süreç içerisinde nasıl anlamlar kazandığı ve bu süreçte anlamların nasıl değiştiğini görmesi
7 tasavvufi konularda araştırma yapılması durumunda hangi eserlere müracaat edilmesini öğrenmesi
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 2 24
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     30
AKTS     1.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 1 40
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Abdullah b. Mübarekin kitab Zühd; Haris Muhasibi'nin, er- Riaye, Hakim Tirmizi, Hatmul Velaya; Serrac tusi, el-Luma; Ebu Talib Mekki, Kutul Kulub; Kelebazî, et-Taarruf; Hucvurî , Keşful Mahcub; Abdulkerim Kuşeyrî, er-Risale; İma Gazalî, ihya Ulumiddin; sühreverdi, Avariful Maarif; İbn ArabÎ, Fususul Hikem; İbn Arabî, Futuhatul Mekkiye; Mevlana Celaleddin RumÎ, Mesnevi Manevi
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar