Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
NÜTRİGENETİK Üçüncü Düzey BDY 613 Seçmeli 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön koşul bulunmamaktadır.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Neslihan ÖNER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Neslihan ÖNER
Dersin Veriliş Şekli Bu ders temel olarak yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir. Bunun yanı sıra, anlatım, tartışma ve rapor hazırlama ve/veya sunma şeklinde de yürütülmektedir.
Dersin Amacı Nütrigenetik dersi başlığı altında, bireyin genetik özellikleri ile diyet bileşenleri arasındaki karşılıklı etkileşimleri ve bu etkileşimlerin insan sağlığı üzerine olası etkilerinin incelenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Temel genetik kavramları, nutrisyonel genomik ve ilişkili kavramlar, diyetin gen ekspresyonuna etkisi, çeşitli hastalıklarının oluşumunun önlenmesi ve/veya tedavisinde gen ve diyet etkileşimleri, nutrisyonel genomik uygulama alanları, diyetisyenlerin konu ile ilgili gereksinimleri ve sorumluluklarını içerir.

Dersin İçeriği
1 Genetik varyasyon
2 Nütrigenomik ve Nutrigenetik
3 Genetik varyasyon ve beslenme gereksinimleri
4 Gen-Makro besin öğesi etkileşimi
5 Gen-Mikro besin öğesi etkileşimi
6 Gen-Biyoaktif besin bileşenleri
7 Nutrigenetik – Kardiyovasküler hastalıklar
8 Nutrigenetik – Tip 2 diyabetes mellitus
9 Nutrigenetik – Kanser
10 Nutrigenetik - Obezite
11 Seminer sunumları
12 Seminer sunumları
13 Seminer sunumları
14 Seminer sunumları
15 Final sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Nütrigenomik konusunda bilgi edinebilme
2 Nütrigenetik konusunda bilgi edinebilme
3 Makro ve mikro besin öğeleri ile gen arasındaki ilişkiyi öğrenebilmek
4 Bazı hastalıklar ile nütrigenetik arasındaki ilişkiyi kavrayabilme
5 Hastalıklarla ilişkili genlerin ekspresyonunu artırmada besin ögeleri tüketim önerileri yapabilme
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiler ve teknolojik araç gereçler konusunda bilgi sahibi olma.
2 Uzmanlık düzeyinde bireysel veya disiplinler arası yaptığı bilimsel çalışmaların verilerini yorumlama, analiz etme ve raporlama bilgisine sahip olma.
3 Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili edindiği bilgileri kullanarak yeni bilgiler oluşturmak için gereken teknolojik donanımları kullanarak bilimsel araştırmalar yapabilme.
4 Bilimsel araştırmaların analizi için doğru istatistiksel yöntemleri kullanabilme.
5 Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız ya da ekip olarak gerçekleştirerek bilimsel makaleleri ulusal düzeyde yayınlayabilme ve / veya sunabilme.
6 Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini güncelleyebilme.
7 Beslenme ve Diyetetik alanında veya dışındaki birey ya da gruplarla sözlü veya yazılı iletişime geçerek kalite süreçlerine uyarak, güncel bilimsel gelişmeleri tartışabilme, paylaşabilme.
8 Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunabilme, yürütebilme, yönetebilme, değerlendirebilme.
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 10 2 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 7 2 14
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 2 2 4
Toplam iş yükü     150
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   100
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -Simopoulos, AP. ve Ordovas, JM. Nutrigenetics And Nutrigenomics, World Review of Nutrition and Dietetics, Vol.93, Karger, 2004. -Mine, Y., Miyashita, K. and Shahidi, F. Nutrigenomics and proteomics in health and disease. Food factors and gene interaction. Wiley-Blackwell, 2009.
Yardımcı Kaynaklar 1. American Dietetic Association. (2009). Nutritional Genomics Series. Retrived from American Dietetic Association Web site: http://www.eatright.org/cps/rde/xchg/ada/hs.xsl/home_20180_ENU_HTML.htm 2. The European Nutrigenomics Organisation.(2009). http://www.nugo.org/everyone 3. http://www.ornl.gov/sci/techresources/Human_Genome/home.shtml 4. Simopoulos A.P, Ordovas J.M. (2004), NUTRIGENETOCS AND NUTRIGENOMICS World Review of Nutrition and Dietetics Vol. 93 Karger, Switzerland

Ders İle İlgili Dosyalar