Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi D.TİPİ AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HEMŞİRELİKTE ETİK Birinci Düzey HSH 608 1 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili TÜRKCE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. EMİNE ÜMİT SEVİĞ,Doç.DR. Handan ZİNCİR,
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Aktif Yöntem
Dersin Amacı Bu ders, lisans mezunu ve halk sağlığı hemşireliği anabilim dalında doktora çalışması yapan öğrenciye etiğin temel kavram, kuram ve ilkelerini kavrayarak bunları, birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme tedavi, bakım ve rehabilitasyonunda (kişisel değerleri, kültürel değerleri ve mesleki değerleri ) insan, hasta haklarına ve etik değerlere uygun olarak davranabilme bilgi ve bilincini kazanması.
Dersin Tanımı Bu ders, lisans mezunu ve halk sağlığı hemşireliği anabilim dalında doktora çalışması yapan öğrenciye etiğin temel kavram, kuram ve ilkelerini kavrayarak bunları, birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme tedavi, bakım ve rehabilitasyonunda (kişisel değerleri, kültürel değerleri ve mesleki değerleri ) insan, hasta haklarına ve etik değerlere ilişkin konuları içermektedir.

Dersin İçeriği
1 Deontoloji Biliminin Tarihsel Gelişimi Değerler ve hemşirelik
2 Bilimsel Bir Disiplin Olarak Etik
3 Hemşirelik Uygulamalarında Etik Kavramlar
4 Hemşirelik Etik Kodları
5 Hemşirelikte Etik Problemler (Koruma-Tedavi/Bakım ve Rehabilitasyonda Hemşirenin Yetki ve Sorunları)
6 Etik İkilemler ve Çözümleri
7 Hemşirelik Sorumluluk ve Yükümlülükleri Hemşirelik Felsefesi
8 Ara sınav
9 Çağdaş Bakım, Tedavi Girişimleri ve Etik Yönler
10 Etiğin Hemşirelik Uygulamalarında Kullanımı (Mesleki Uygulamalarda Etik Boyutlar TCK )
11 Grup Çalışması ( Medyaya Yansımış Etik İhlali Olan Sağlık Konu Taramaları ve Tartışma )
12 Grup Çalışması ( Medyaya Yansımış Etik İhlali Olan Sağlık Konu Taramaları ve Tartışma )
13 Grup Çalışması ( Medyaya Yansımış Etik İhlali Olan Sağlık Konu Taramaları ve Tartışma )
14 Grup Çalışması ( Medyaya Yansımış Etik İhlali Olan Sağlık Konu Taramaları ve Tartışma )
15 Dersin Değerlendirmesi
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Değerler ve hemşirelik/bakım felsefesi bilgisini kavrayabilmesi
2 Bakım biliminde etik, kavramları, standartları bilgisini kavraması
3 Hemşirelik /bakım uygulamalarında etik sorunların farkına varması ve analiz edebilmesi
4 Hemşirelik Yasası, Hasta Hakları ve TCK bilgisini kavraması ve analiz edebilmesi
5 Etik ilkleri uygulamalarında kullanabilme bilgi ve becerisini kazanması
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan bedeninin normal fiziksel ve psikolojik işleyişinin ana basamaklarını bilir.
2 Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin insan sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
3 Hastalık ve yaralanmaların hücre, doku ve organlarda oluşturduğu yapısal ve fonksiyonel değişiklikleri ve bunların yol açtığı semptom ve bulguları açıklayabilir.
4 Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği hekimlik becerilerini (tanı, tedavi, izlem, rehabilitasyon ve acil girişim) bilir ve uygular.
5 Tıbbi uygulamalarını maliyet – etkili yaklaşımlara dayandırır.
6 Sevk edilmesi gereken hastaları seçebilir ve uygun koşullarda sevk edebilir.
7 Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular.
8 Sağlık hizmetlerinin sunumunda güncel uygulamaları ve hukuki düzenlemeleri bilir.
9 Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutabilir ve gerekli bildirimleri yapabilir.
10 Mesleğini uygularken hastalar, hasta yakınları, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve diğer paydaşlarla etkin iletişim kurar.
11 İnsani ve mesleki değerlerle etik ilkelere uygun davranır.
12 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
13 Hekimlik mesleğinde yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, farklı kaynaklardan güvenilir bilgiye ulaşabilir ve elde ettiği bilgileri eleştirel yaklaşımla yorumlayabilir.
14 Sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan alet ve cihazlar hakkında bilgi sahibidir, birinci basamak koşullarında kullanılması beklenen alet ve cihazları kullanabilir.
15 Bilimsel araştırma planlayabilir, verileri toplayabilir, değerlendirebilir, araştırma raporu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
16 Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanır.
17 En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini hekimlik uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
18 Temel yöneticilik ve liderlik becerilerine sahiptir.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 2 10 20
Sunum / Seminer hazırlama 4 4 16
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     123
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 4 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Fry T.S.: Ethics İn Nursing, Çeviri :Beyhan BAĞ, Hemşirelik Uygulamalarında Etik,Gözden Geçirilmiş 2. Baskı, Erzurum 2005. 2. Terakye G., Ocakcı A.: Seçmeler I. Baskı, Aydoğan Ofset, Eylül ,1995. 3. Dinç L.: Hemşirelik Etiğinin Temeli ve Hedefi, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 1-10, 2004.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar