Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SIRALAMA VE ÇİZELGELEME TEORİSİ İkinci Düzey ENM 512 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SİNEM KULLUK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. SİNEM KULLUK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik temeller ve örneklerle sınıf dersleri
Dersin Amacı Çizelgelemenin üretim ve hizmet endüstrilerindeki önemini belirtmek. Bu tür endüstrilerde ortaya çıkan çizelgeleme problemlerinin çözümünde kullanılacak yöntem ve yaklaşımları öğretmek ve uygulamak.
Dersin Tanımı Model karakteristikleri, makine yapıları, işlem özellikleri ve kısıtları, performans ölçütleri, genel amaçlı çizelgeleme yöntemleri, temel dağıtım kuralları, karışık dağıtım kuralları, dal-sınır yöntemi, yerel arama yöntemleri, tek makineli, paralel makineli, seri is akisli modeller, tek makineli sistemlerde sıra bağımlı hazırlık zamanı çizelgelemesi, tek makineli sistemlerde erken ve geç tamamlanma ceza fonksiyonları, atölye çizelgeleme, maksimum tamamlanma zamanı ve toplam ağırlıklı gecikme problemi için darboğaz sezgiseli.

Dersin İçeriği
1 Giriş ve temel kavramlar
2 Model karakteristikleri
3 Basit ve karışık dağıtım kuralları, dal-sınır yöntemi
4 Çizelgelemede tabu arama, tavlama benzetimi ve genetik algoritmalar
5 Tek makineli çizelgeleme problemleri
6 Erken bitirme ve gecikme cezaları
7 Temel çizelgeleme problemlerinin genişletilmesi
8 Vize
9 Paralel makinelerde çizelgeleme problemleri
10 Akış tipi çizelgeleme problemleri
11 Atölye tipi çizelgeleme problemleri
12 Rezervasyon sistemleri
13 Zaman çizelgeleme
14 Proje sunumları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Çizelgeleme problemlerinin sınıflandırılmasına ilişkin bilgi sahibi olmak
2 Çizelgeme probleminin çözümü için uygun model yaklaşımlarını belirleme ve uygulama kabiliyeti
3 Çizelgeleme performans ölçütleri ile ilgili bilgi sahibi olmak
4 -
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek
2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek, Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilmek; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek.
3 Araştırma, deneme ve projelerin tasarlanması ve sonuçların bilimsel metotlarla değerlendirilerek yorumlanabilmesi
4 Ölçme, değerlendirme, analiz yapabilme ve çıktıları artı değere dönüştürerek genel kullanıma sunma
5 Araştırma, deneme ve projelerin tasarlanması ve sonuçları bilimsel metotlarla değerlendirerek yorumlanması
6 Elde edilen bilimsel sonuçları yazılı ve sözlü ifade edilmesi, bunların bilimsel ortamlarda savunulması
7 Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturabilme
8 Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
9 Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme
10 Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme
11 Bahçe bitkileri üretim tesislerinin planlanması, kurulması ve yürütülmesi konusunda yeterliliğe sahip olma
12 Kaliteli ve yüksek ürün sağlanması için gerekli süreçlerin takip edilmesi (fizyolojik, morfolojik), değerlendirilmesi ve çözüm üretilmesi
13 Bahçe Bitkileri ürünlerinin verim ve kalitesinin artırılmasında kullanılabilecek yeni, modern ve çevreye uyumlu yöntemleri uygulayabilme yetisi
14 Üretim materyalinin seçilmesi, ıslahı, çoğaltılması, saklanması ve değerlendirilmesi yeteneği
15 Bahçe bitkileri üretim tesislerinin planlanması, kurulması ve yürütülmesi konusunda yeterlilik
16 Yeni ürün ve yetiştirme modelleri ile güncel gelişmelerin takip edilmesi
17 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma
18 Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
19 Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme
20 Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 7 91
Ödevler 2 8 16
Sunum / Seminer hazırlama 1 8 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     193
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Kenneth R. Baker, Introduction to Sequencing and Scheduling, Wiley, 1974
Yardımcı Kaynaklar • Pinedo., M., Chao, X., (1999), Operations scheduling with applications in manufacturing and services, Mc Graw-Hill. • Brucker P., Scheduling Algorithms, Springer, 2001. • French S., Sequencing and Scheduling, Ellis Horwood. 1982. • Morton, T.E., Pentico, D.W., (1993) Heuristic Scheduling Systems, with applications to productions to production systems and project management, John Wiley & Sons Inc,. • Pinedo., M.L, (1995), Scheduling: Theory, algorithms and systems, Prentice-Hall.

Ders İle İlgili Dosyalar