Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ELEŞTİRİ KURAMLARI İkinci Düzey TDE 555 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Mümtaz Sarıçiçek
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok.
Dersin Veriliş Şekli Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek makale incelemesi.
Dersin Amacı Eleştiri kuramı kavramının öğretilmesi, belli başlı eleştiri kuramları hakkında bilgi sahibi olunması,edebi eserlere eleştirel yaklaşım becerisi geliştirilmesi.
Dersin Tanımı Tarih boyunca Türk ve batı edebiyatlarında geliştirilmiş olan eleştiri kuramlarının incelenmesi.

Dersin İçeriği
1 Tenkit/eleştiri, edebî eleştiri, türleri, değer ölçüleri, tarihçe, kaynakça.
2 Türk ve Batı edebiyatlarında eleştiri kuramı çalışmaları.
3 Yansıtma kuramları.
4 Dış dünyaya ve topluma dönük eleştiri kuramları.
5 Anlatımcı eleştiri kuramları.
6 Sanatçıya dönük eleştiri kuramları.
7 Yeni eleştiri kuramı ve Rus biçimciliği.
8 ARA SINAV
9 Yapısalcılık.
10 Esere dönük eleştiri.
11 Okur merkezli eleştiri kuramları.
12 Psikoanalitik eleştiri.
13 Dilbilimsel eleştiri.
14 Hermeneutik.
15 YARIYIL SONU SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tenkit/eleştiri, edebî eleştiri, türleri, değer ölçüleri, tarihçe ve kaynakça hakkında bilgi sahibi olunur.
2 Türk ve Batı edebiyatlarındaki eleştiri kuramı çalışmaları öğrenilir.
3 Yansıtma kuramı,dış dünyaya ve topluma dönük eleştiri kuramları, anlatımcı eleştiri kuramları, sanatçıya dönük eleştiri kuramları, yeni eleştiri kuramı, rus biçimciliği, yapısalcılık, esere dönük eleştiri kuramları, okur merkezli eleştiri kuramları, psikoanalitik, dilbilimsel eleştiri ve hermeneutik kuramları öğrenilir.
4 Yansıtma kuramlarının edebi metinler üzerinde uygulanmasını kavrar.
5 Esere dönük eleştiri kuramının metin üzerinde uygulanmasını kavrar.
6 Psikanalitik eleştiri kuramının edebi metinde uygulanmasını kavrar.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Avrasya coğrafyasını ve bu coğrafyada yaşayan toplumları tanır.
2 Türk Dünyasının tarihini bilir, Türk Dünyasında meydana gelen gelişmeleri takip eder ve varsa sorunlara çözüm üretir.
3 Avrasya bölgesi toplumlarının iktisat, uluslararası ilişkiler, dil, edebiyat, tarih, sanat tarihi, sosyoloji, coğrafya vb. alanlarda ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilmek, bu alanlarda yorum, analiz ve değerlendirme yapar.
4 Türk Dünyasının etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine araştırmalar yapar ve bu hususta bilgi ve donanıma sahip olur.
5 Avrasya coğrafyasındaki dil, edebiyat, tarih, sanat, sanat tarihi, sosyoloji, iktisat, işletme, uluslararası ilişkiler, antropoloji vd. alanlarda gelişmiş bir duyarlılık ve birikime sahip olur.
6 Avrasya coğrafyasındaki siyasi, ekonomik ve sosyokültürel sorunlara dair temel bilgilere sahip olur ve bunlara çözüm önerileri sunabilme becerisi kazanır.
7 Avrasya coğrafyasındaki devletlerin birbirleri ile olan çok yönlü ve çok boyutlu ilişkilerini analiz eder.
8 Çağdaş Türk lehçe ve şivelerinden en az birini ileri düzeyde bilir. Rus, Çin, Fars ve Arap dillerinden birini de orta seviyede bilir.
9 Türk dünyasının siyasi ve ekonomik anlamda etkileşimde bulunduğu devletleri tanır ve onlar hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur.
10 Türk dünyası başta olmak üzere öteki komşu halkların dil, din, kültür, çevre, etnik ve sosyal sorunlarını tespit ve analiz edecek, çözümler sunacak seviyede bilgi ve becerisine sahip olur.
11 Alanla ilgili bilimsel araştırma projeleri yapabilecek bilgi ve donanıma sahip olmak, problem ve sorunlara çözüm üretecek şekilde model kurma ve hipotez geliştirebilme becerisi kazanır.
12 Bilimsel etik hususunda sorumluluk bilinci kazanır.
13 Avrasya coğrafyasında meydana gelen siyasi ve sosyal olaylara farklı perspektiflerden bakabilme becerisi geliştirir.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 5 70
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 4
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   4
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1.Terry Eagleton, Edebiyat Kuramı, Ayrıntı Yayınları, 1990 (Çev. Esen Tarım.
Yardımcı Kaynaklar 2. Terry Eagleton, Eleştiri ve İdeoloji, İletişim Yayınları, 1985(Çev. Esen Tarım). 3. J.C. Carloni- J.C. Filloux, Eleştiri Kuramları, Multilingual, İstanbul 2000, (Çev. Tahsin Yücel). 4. T.S. Eliot, Edebiyat Üzerine Düşünceler, KTBY, Ankara 1983 (Çev. Sevim Kantarcıoğlu). 5.Ernest Fischer, Sanatın Gerekliliği, D Yayınevi, İstanbul 1968 (Çev. Cevat Çapan). 6. Rene Wellek- Austın Warren, Yazın Kuramı, Altın Kitaplar 1982, (Çev. Yurdannur Salman). 7. Ray Lİvingston, Geleneksel Edebiyat Teorisi, İnsan Yayınları, İstanbul 1998 (Çev. Necat Özdemiroğlu). 8. Tzvetan Todorov, Yazın Kuramı, Rus Biçimcilerinin Metinleri, YKY, 1995 (Çev. Mehmet- Sema Rıfat). 9. Suut Kemal Yetkin, Estetik Doktrinler, Bilgi yayınları, Ankara 1982. 10. Suut Kemal Yetkin, Denemeler, Türkiye İşbankası Yayınları, Ankara 1978. 11. Zeynel Kıran, Dilbilimi Akımları, Onur Yayınları, Ankara 1996. 12. Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayınları, İstanbul 2001. 13. Türk Dili Dergisi, Eleştiri Özel Sayısı I-II, Türk Dil Kurumu Yayını, Şubat-Mart 1971.

Ders İle İlgili Dosyalar