Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLAÇ ETKİLEŞİMLERİ Üçüncü Düzey ALA 512 9 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MUHAMMED İHSAN HAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR.ÜYESİ İFFET İPEK BOŞGELMEZ, DOÇ.DR. M. ORHAN PÜSKÜLLÜ, DR. ÖĞR.ÜYESİ PERİHAN GÜRBÜZ, DR. ÖĞR.ÜYESİ AYŞE KÜBRA KARABOĞA ARSLAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Ders, teorik anlatımın yanısıra, ilaç etkileşimleri ile ilgili örneklerin öğrencilerle değerlendirilmesi şeklinde işlenir.
Dersin Amacı Öğrencinin; ilaç etkileşimleri ile ilgili temel kavramlar ve etkileşimler yönünden önemli mekanizmalar hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. İlaç etkileşimleri örneklerinin öğrenci sunumları kapsamında incelenmesi ve yorumlanması hedeflenmektedir.
Dersin Tanımı Bu ders kapsamında, ilaçlarla ilgili farmakovijilans gibi kavramlar ele alındıktan sonra, ilaç etkileşimleri ile ilgili bilgiler, seçilen örnekler dikkate alınarak öğrenci katılımıyla işlenir. Farmasötik etkileşimler, farmakodinamik etkileşimler, farmakokinetik etkileşimler, etkileşim mekanizmaları örneklerle ele alınır.

Dersin İçeriği
1 İlaç Etkileşimleri ile İlgili Kavram ve Tanımlar
2 İlaç Etkileşimlerinin Mekanizmalarına göre Sınıflandırılması
3 Farmakokinetik İlaç Etkileşimleri (Absorpsiyon Düzeyinde Etkileşimler, Dağılım Düzeyinde Etkileşimler)
4 Farmakokinetik İlaç Etkileşimleri (Biyotransformasyon Düzeyinde Etkileşimler-1)
5 Farmakokinetik İlaç Etkileşimleri (Biyotransformasyon Düzeyinde Etkileşimler-2)
6 Farmakokinetik İlaç Etkileşimleri (Atılım Düzeyindeki Etkileşimler)
7 İlaç Etkileşimlerinde P-gp vd Proteinlerin Önemi
8 Arasınav
9 İlaç-İlaç Etkileşimlerine Örnekler
10 Reçete örneklerinde değerlendirmeler-olgu sunumları (1)
11 Reçete örneklerinde değerlendirmeler-olgu sunumları (2)
12 Bitkisel vd Ürün-İlaç Etkileşimlerine Örnekler
13 Olgu sunumları (3)
14 Besin-İlaç Etkileşimlerine Örnekler ve Olgu sunumları (4)
15 Hastalık ve fizyolojik durum-İlaç Etkileşimlerine Örnekler ve Olgu Sunumları (5)
16 Final Sınavı
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İlaç etkileşimi konusundaki temel kavramları tanımlar. İlaç etkileşimleri ile ilgili basılı ve elektronik kaynakları tanır ve tarama yapar.
2 İlaç etkileşimi mekanizmalarını kavrar. Farmasötik, farmakodinamik ve farmakokinetik etkileşimleri örnekleri ve önlemleri ile tanır. Klinikte önemli kimyasal geçimsizlikleri ve farmakodinamik etkileşimleri saptar ve değerlendirir. Absorpsiyon, dağılım, biyotransformasyon, atılım düzeyindeki farmakokinetik etkileşimleri detaylı olarak örnekleriyle tanır.
3 İlaç-ilaç etkileşimi örneklerini araştırır. Örn., CYP3A4/5 ile metabolize olan ilaçlarla etkileşim potansiyeli olan ilaçlar ve ilaç-dışı maddeler konusunda tarama ve değerlendirme yapar, olgularla destekler ve sunum yapar.
4 İlaç etkileşimlerinde P-gp (MDR-1), OATP vd proteinlerin önemini örnekleriyle kavrar.
5 Klinikte sık kullanılan ilaçların etkileşimlerini araştırıp değerlendirir; güncel ve kapsamlı bilgiye erişir, hastaları bilgilendirecek düzeyde özetler.
6 Reçete örneklerinde değerlendirmeler-olgu sunumları ile ilaç-ilaç etkileşimleri konusunda gruplar halinde uygulama yapar.
7 Doğal ürünler-ilaçlar arasındaki etkileşimlerini araştırıp değerlendirir; güncel ve kapsamlı bilgiye erişir, hastaları bilgilendirecek düzeyde özetler. Gruplar halinde uygulama yapar.
8 Besin-ilaç etkileşimlerini değerlendirir; güncel ve kapsamlı bilgiye erişir, hastaları bilgilendirecek düzeyde özetler. Gruplar halinde uygulama yapar.
9 Hastalık veya fizyolojik durum-ilaç etkileşimlerini araştırıp değerlendirir. Güncel ve kapsamlı bilgiye erişir, hastaları bilgilendirecek düzeyde özetler. Gruplar halinde uygulama yapar.
10 İlaç etkileşimleri ile ilgili çeşitli örnekleri inceler, konu ile ilgili basılı ve elektronik kaynakların kullanır.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2 Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3 Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4 Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
5 Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7 Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır
8 Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9 Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10 Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11 Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12 Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13 Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14 Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği din, düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15 Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir.
16 Akademik çevreyi tanır.
17 Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18 Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur
19 Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20 Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 6 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 4 3 12
Toplam iş yükü     88
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar 1-Altan M (Çeviri Ed.) (2010) Katzung ve Trevor Farmakoloji: Sınav ve Gözden Geçirme. (Trevor AJ, Katzung BG, Masters SB. Katzung&Trevor’s Pharmacology: Examination&Board Review) Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara. 2-Choe, JY (2011) Drug Actions and Interactions. McGraw Hill Medical. 3-Dasgupta, A, and Hammett-Stabler, CA (2011) Herbal Supplements: Efficacy, Toxicity, Interactions with Western Drugs, and Effects on Clinical Laboratory Tests. Wiley. 4-Demirezer LÖ (Ed.) (2011) FFD Monografları “Tedavide Kullanılan Bitkiler” Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. 5-Kayaalp, S.O. (Ed.) (2012) Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Pelikan Yayıncılık, Ankara. 6-Lexicomp (2013) Drug Information Handbook: A Comprehensive Resource for all Clinicians and Healthcare Professionals. Wolter Kluwer Health. 7-Rodrigues, AD (2008) Drug-Drug Interactions. Informa Healthcare. 8-Baxter, K and Preston, CL. (2013) Stockley''s Drug Interactions-A source book of interactions, their mechanisms, clinical importance and management.Tenth edition. 9- Wynn GH et al (2009) Clinical Manual of Drug Interaction Principles for Medical Practice. American Psychiatric Publishing, Inc.

Ders İle İlgili Dosyalar