Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi D.TİPİ AKTS Kredisi Ders Bilgileri
CİNSİYETE BAĞLI FİZYOLOJİK FARKLILIKLAR Birinci Düzey ELK240 Seçmeli 3 1.00 1.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ASUMAN GÖLGELİ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli SINIF DERSİ
Dersin Amacı Cinsiyetin bir çok fizyolojik parametrede farklılıklar oluşturması fizyoloji disiplini içinde sistematik bir biçimde incelenecektir
Dersin Tanımı Cinsiyetin belirlenmesi ile birlikte embriyonal hayattan başlayarak yeni doğanda ve hayatın diğer evrelerinde cinsiyetin fizyolojik sistemlerin işleyiş ve düzenlenmelerine olan önemli rolü ve bir çok fizyolojik parametrede cinsiyete bağlı ortaya çıkan farklılıkları konu alan çalışma alanıdır.

Dersin İçeriği
1 cinsiyet ve cinsiyetin belirlenmesi
2 embriyonal hayat ve yeni doğanda kritik dönemler
3 fizyolojik parametre kavramı
4 dolaşım sisteminde farklılıklar
5 solunum, sindirim ve boşaltım sisteminde farklılıklar
6 endokrin ve sinir sisteminde cinsiyet esaslı farklılıklar
7 Bağışıklık sisteminde farklılıklar
8 metabolizmada ortaya çıkan farklılıklar
9 çeşitli hastalıklara cinsiyete bağlı yatkınlık
10 hasatlıkların prognozunda cinsiyete bağlı farklılıklar
11 tedaviye yönelik cinsiyete bağlı farklılıklar
12 Gelecekte cinsiyete bağlı teşhis, tedavi protokollarında cinsiyet esaslı farklılıklar
13 -
14 -
15 -
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 cinsiyete bağlı farklılıkların neler olabileceğinin tartışılması
2 fizyolojik parametrelerin neler olduğunun kavranması
3 İnsan beyninde cinsiyete bağlı farklılıkların nelşer olduğu ve davranış farklılıklarının nedenlerinin anlaşılması
4 her hastanın kendine özel protokoller oluşturulurken cinsiyete bağlı olarakta ayrıca değerlendirilmesi geretttiğinin vurgulanması
5 Cinsiyetin teşhis, tedavi ve prognozda önemli olabileceğinin belirlenmesi
6 Araştırmaların cinsiyet farklılıklarını elealarak yapılmasının önemi vurgulanacaktır
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan bedeninin normal fiziksel ve psikolojik işleyişinin ana basamaklarını bilir.
2 Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin insan sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
3 Hastalık ve yaralanmaların hücre, doku ve organlarda oluşturduğu yapısal ve fonksiyonel değişiklikleri ve bunların yol açtığı semptom ve bulguları açıklayabilir.
4 Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği hekimlik becerilerini (tanı, tedavi, izlem, rehabilitasyon ve acil girişim) bilir ve uygular.
5 Tıbbi uygulamalarını maliyet – etkili yaklaşımlara dayandırır.
6 Sevk edilmesi gereken hastaları seçebilir ve uygun koşullarda sevk edebilir.
7 Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular.
8 Sağlık hizmetlerinin sunumunda güncel uygulamaları ve hukuki düzenlemeleri bilir.
9 Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutabilir ve gerekli bildirimleri yapabilir.
10 Mesleğini uygularken hastalar, hasta yakınları, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve diğer paydaşlarla etkin iletişim kurar.
11 İnsani ve mesleki değerlerle etik ilkelere uygun davranır.
12 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
13 Hekimlik mesleğinde yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, farklı kaynaklardan güvenilir bilgiye ulaşabilir ve elde ettiği bilgileri eleştirel yaklaşımla yorumlayabilir.
14 Sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan alet ve cihazlar hakkında bilgi sahibidir, birinci basamak koşullarında kullanılması beklenen alet ve cihazları kullanabilir.
15 Bilimsel araştırma planlayabilir, verileri toplayabilir, değerlendirebilir, araştırma raporu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
16 Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanır.
17 En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini hekimlik uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
18 Temel yöneticilik ve liderlik becerilerine sahiptir.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 1 14
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 1 1 1
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     25
AKTS     1.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Guyton Tıbbi Fizyoloji, 2013. 12. basım
Yardımcı Kaynaklar Erkek Beyni & Kadın Beyni, Emre Tonbil , Pink Brain and Blue brain , Lise Eliot, 2013.

Ders İle İlgili Dosyalar