Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ŞEHİRCİLİK PROJESİ V Birinci Düzey ŞBP511 Zorunlu 5 14.00 14.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri ŞBP411 ŞEHİRCİLİK PROJESİ IV
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU; DR.ÖĞR.ÜYESİ FULYA SINACI ÖZFINDIK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ARAŞ.GÖR.AYŞE ERKARA
Dersin Veriliş Şekli ÖZEL DEĞERLENDİRMELİ DERS / ATÖLYE ÇALIŞMASI
Dersin Amacı Dersin Amacı ulusal ya da yerel düzeyde merkez niteliği taşıyan bir kentin merkez nitelik ve fonksiyonlarının çok boyutlu bir biçimde anlaşılması ve stratejik mekansal planlama yaklaşımıyla bu nitelik ve fonksiyonların geliştirilmesi konusunda öğrencilerin bilgi, beceri ve yetkinliklerini oluşturmak ve yükseltmektir. Kentin Merkez niteliklerini hem o kentin bulunduğu bölge içinde kentin merkezi olduğu hinterland çerçevesinde hem de bu Merkez niteliklerini sağlayan işlevblerin kentsel düzeyde mekansal boyutunun anlaşılması; buna bağlı olarak çalışma alanı kent için bir gelecek vizyonu oluşturulması; bu vizyonu gerçekleştirecek stratejilerin üretilmesi dersin başlıca hedefleri arasındadır. Bu sayede öğrencilere tüm dünya kentlerinde en güncel uygulamaları belirleyen planlama yaklaşımı olarak stratejik mekansal planlamanın yöntem, amaç ve araçları konusunda bilgi beceri ve yetkinlik kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Ders içeriği mekansal, kuramsal ve metodolojik olarak 3 ana başlıkta kurgulanmıştır. Mekansal içerik, ulusal veya bölgesel düzeyde Merkez niteliklerine sahip bir yerleşmenin bu niteliklerinin ve yerleşmeye merkezlik kazandıran işlevlerin İBBS Düzey III Bölge olarak tanımlanan İl ya da İBBS Düzey IV olarak tanımlanan Alt Bölge kapsamında kurgulanmasını, bunların kentin sosyo-mekansal süreçleri açısından değişimini de kapsayacak biçimde gelişiminin ulusal düzeyde tanımlanmış kentsel ve bölgesel kalkınma ilkelerine bağlı olarak sağlanmasını kapsamaktadır. Dersin kuramsal içeriği, planlama meslek alanındaki farklı yaklaşımların ürettiği bilgi, beceri, yetkinlik ve yöntemleri bir arada kullanabilen bir planlama yaklaşımı olarak stratejik planlama yaklaşımının mekansal boyutuna odaklanmıştır. Metodolojik içerik ise, sosyo-mekansal sorunların tanımlanmasıyla başlayan bir analiz sürecinden yola çıkarak yukarıda belirtilen çerçevede Merkez nitelikleri taşıyan bir yerleşme için kentsel ve bölgesel düzeyde gelişme amacına odaklanan vizyon, strateji ve hedefleri oluşturma aşamalarını içermektedir. Dersin işleniş biçimi: Ders ortak bir program ve içeriğe bağlı olarak tek şube halinde ve öğrencilerin kolektif çalışma beceri ve yetkinliklerini geliştirmeye odaklı bir biçimde işlenecektir. TYYÇ’ye bağlı olarak tanımlanan AKTS için gerekli çalışmaların öğrenciler tarafından haftalık olarak tanımlanan iş yüklerine uygun bir biçimde gerçekleşip gerçekleşmediğinin ölçümü her öğrencinin haftalık olarak teslim edeceği “haftalık çalışma raporları”na bağlı olarak gerçekleştirilecek ve analiz aşaması için ara sınav sonuçlarına, %20 çalışma grupları aşaması için final sınavı sonuçlarına %25 düzeyinde katkı sağlayacaktır.

Dersin İçeriği
1 Dersin işleniş biçimi, değerlendirme ölçütleri ve içeriğe ilişkin genel bilgilendirme
2 mekansal, kuramsal ve metodolojik çerçevelerin açıklanması ve planlama ilkelerinin kavramsal zemininin oluşturulması - 1
3 Veri / araştırma ve analiz gruplarının oluşturulması, mekansal, kuramsal ve metodolojik çerçevelerin açıklanması ve planlama ilkelerinin kavramsal zemininin oluşturulması - 2
4 Veri toplama, analiz süreçlerinin başlangıcı ve verilere bağlı olarak sorun tanımlama metodolojisi açıklamaları
5 Alan araştırması
6 Sorun tanımlama, sosyo-mekansal süreçlere ilişkin açıklamalar ve sorunların sosyo-mekansal çerçevelerinin belirlenmesi
7 Analiz süreçlerinin tamamlanması ve tanımlanan sorunlarla ulusal ölçekte belirlenen tanımlanmış kentsel ve bölgesel kalkınma ilkelerinin bir arada sentezlenerek çalışma alanı için vizyon oluşturma süreçlerinin başlangıcı; çalışma gruplarının belirlenmesi
8 Stratejik Planlama yaklaşımında vizyon ve ara sınav sürecinde belirlenen vizyonun revizyonu
9 Ara sınav: Vizyon
10 Stratejik planlama için planlama ilkelerinin belirlenmesi
11 Vizyon – planlama ilkeleri uyumunun sağlanması ve çalışma gruplarının strateji üretim sürecinin başlangıcı
12 Stratejiler
13 Stratejik Planlama İlkeleri, Vizyon ve Stratejiler arasındaki uyumun sağlanması - I
14 Stratejik Planlama İlkeleri, Vizyon ve Stratejiler arasındaki uyumun sağlanması - II
15 Stratejik Planlama İlkeleri, Vizyon ve Stratejiler arasındaki uyumun sağlanması - III
16 Revizyonlar
17 Hedeflerin belirlenmesi
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İl bütününde yerleşme kademelenmesi, nüfus ve demografik yapısı, ekonomik yapı ve sektörel yapısı, sosyal yapısı, coğrafi özellikleri, doğal ve kültürel kaynakları hakkında analizler hazırlar
2 Analizler doğrultusunda sentez hazırlar
3 Plan senaryo ve alternatifleri hazırlar
4 Plana ait politika, matrisler üretir
5 Plan şemalarını çizerek anlatır
6 Analiz, sentez, plan ve plana ait kararlarını çizerek anlatır
7 -
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kentsel Tasarım
2 Kent ve Bölge Planlama
3 Ulaşım
4 Peyzaj
5 Ekoloji
6 Sosyoloji
7 Şehircilik Tarihi
8 Sanat Tarihi
9 Kentsel Koruma
10 Bilgisayar Destekli tasarım
11 Kentsel Coğrafya
12 Mimarlık Bilgisi
13 Ekonomi
14 Gayrimenkul Değerleme ve Konut
15 İstatistik
16 İmar Hukuku
17 Çizim ve Sunum Teknikleri
18 Planlama Kuram ve Teknikleri
19 Yabancı Dil
20 Genel Kültür
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 8 120
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 8 104
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 20 40
Ara sınavlar 2 8 16
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 8 8
Araştırma 13 2 26
Toplam iş yükü     350
AKTS     14.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar KAVRAMLAR VE SEKTÖREL GELİŞME İLE İLGİLİ KAYNAKLAR KAVRAMLAR A. SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ▪ Balaban, O. (2010) “İklim Değişikliği ile Mücadelede Kamu Sektörünün Rolü: Türkiye Üzerine Bir İnceleme” TODAİE Amme İdaresi Dergisi, Cilt 43 Sayı 3 Eylül, ss.83-110. ▪ Campell, S. (2013) “Sustainable Development and Social Justice: Conflicting Urgencies and the Search for Common Ground in Urban and Regional Planning” Michigan Journal of Sustainability, Vol. 1 pp. 75-91. ▪ Coyle, Stephen J. ve Andrés Duany (2011) Sustainable and Resilient, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.Communities, Chapter 1 ve Chapter 2 ▪ Drexhage. J. and D. Murphy (2010) Sustainable Development: From Brundtland to Rio 2012 , Background Paper*
prepared for consideration by the High Level Panel on Global Sustainability at its first meeting, 19 September 2010 United Nations Headquarters, New York . ▪ Güler, T. ve Turan, M. Türkiye’de Sürdürülebilir Kentsel Gelişme Stratejileri: KENTGES Eylem Planı (2010-2023) Örneği, International Conference on Eurasian Economies 17-18 September 2013 – St. Petersburg, Russia, ss. 255-60. ▪ Özbakır, A. Özügül, D. ve (2011) Çekiç, T.İ. “Yapılı Çevrenin Şekı̇llendı̇rilmesinde Yeni̇ Bir Gündeme Doğru: Yeşil Yerleşim Değerlendirme Sistemleri̇”, Kent ve Toplum, Temmuz-Ekim, ss. 3-9 ▪ Sustainable Development Goals Report (2015), UNHABITAT Yararlı Linkler https://sustainabledevelopment.un.org/topics https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld http://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/ B. YAŞANABİLİRLİK ▪ Avrupa Kentsel Şartı – 2: Yeni Bir Kentlilik İçin Manifesto, Karar No. 269 (2008) Avrupa Konseyi 15. Genel Oturumu Strazburg, 27 – 29 Mayıs 2008, Çeviri: Aydan Erim ▪ Beyhan, G. vd. (2013) “Kentsel / Mekânsal Yaşanabilirlik Üzerine Kavramsal Bir Çözümleme” 25. Uluslararası Yapı ve Yaşam Fuar ve Kongresi 27-31 Mart 2013, Bursa, TMOBB Bursa Mimarlar Odası Yayını, ss.357-363 ▪ Özçelik , P. K. (2013) “Yaşanabilir Kentlerin İnşasına Yeni̇ bir Harç: ” Kent Hakkı” 25. Uluslararası Yapı ve Yaşam Fuar ve Kongresi 27-31 Mart 2013, Bursa, TMOBB Bursa Mimarlar Odası Yayını, ss.357-363 ▪ Eurofound (2014), Yaşam Kalitesi Eğilimleri, Türkiye:2003-2012, Publications Office of the European Union, Luxembourg. ▪ The National Association of Regional Councils, “Livability Literature Review: A Synthesis of Current Practice” ▪ T.C. Kalkınma Bakanlığı 10. Kalkınma Planı Yaşanabilir Kentler Ve Kentsel Dönüşüm Özel İhtı̇sas Komı̇syonu Ön Raporu C. AKILLI BÜYÜME ▪ Duany A., Speck, J, Lydon, M. 2010, The Smart Growth Manual, McGrawHill ▪ Sınmaz, S. (2013) “Yeni Gelişen Planlama Yaklaşımları Çerçevesinde Akıllı Yerleşme Kavramı ve Temel İlkeleri” Megaron, 8(2) ss. 76-86. ▪ Yeni Şehircilik Bildirgesi, https://www.cnu.org/who-we-are/charter-new-urbanism ▪ Büyümenin Aklı Olur mu? http://v3.arkitera.com/h38578-buyumenin-akli-olur-mu.html ▪ Smart Growth online. http://smartgrowth.org/?page_id=683 ▪ Smart Growth/Smart Energy Toolkit, second edition 2007 (PowerPoint Presentation) ▪ Smart Growth/Smart Energy Toolkit: http://www.mass.gov/envir/smart_growth_toolkit/pages/how-to-SG.html ▪ The National Association of Regional Councils, “Livability Literature Review: A Synthesis of Current Practice” Yararlı Linkler http://smartgrowth.org/index.php http://www.smartgrowth.bc.ca D. DAYANILIKLIK ▪ Akyol, M. ve Eşbah Tunçay, H. (2013) “Productive landscapes and resilient cities” ITU A/Z 10(2) ss. 133-147. ▪ Moberg, F. ve Simonsen, S. H. What is Resilience? An introduction to social-ecological research, Stockholm Resilience Centre. ▪ Özyetgin Altun. A. (2011), Kentsel Dayanıklılığın Artırılmasında Sosyo-Ekolojik İlişki Ağları Ve Yapılaşmanın Rolü, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İTÜ, ▪ Resilience Alliance. 2010. Assessing resilience in social-ecological systems: Workbook for practitioners. Version 2.0.
 ▪ Simonsen, S. H. (vd.) Applying Resilience Thinking: Seven principles for building resilience in social-ecological systems, Stockholm Resilience Centre. ▪ Tezer, A. (2012) “Kentsel Direçlilik-Dayanıklılık”, Ersoy. M. Kentsel Planlama: Ansiklopedik Sözlük, içinde Ninova Yayınları. ▪ Tezer, A. (vd.)(2012) “Dayanıklı Kentler” EKOYAPI, No: 8, ss.64-66. ▪ UNISDR (2012), How To Make Cities More Resilient A Handbook For Local Government Leaders, Geneva, March 2012 [http://www.unisdr.org/files/26462_handbookfinalonlineversion.pdf ▪ UNISDR (2012), Making Cities Resilient: Report 2012 (http://www.unisdr.org/files/28240_rcreport.pdf) Yararlı Linkler http://www.stockholmresilience.org/21/research/research-news/2-19-2015-applying-resilience-thinking.html http://www.resalliance.org E. KENT HAKKI ve KAMU YARARI ▪ Harvey, D. “Kent Hakkı” Sendika.Org, 23 Mayıs 2013, (Çeviren: Meriç Kırmızı) ▪ Kuymulu, B.M. (2013) “The Vortex of Rights: ‘Right to the City’ at a Crossroads” IJJUR, 37 (3), ss. 923-40 ▪ Uzunçarşılı Baysal, C. (2011) “Kent Hakkı Yeniden İnşa Bulurken” Eğitim, Bilim, Toplum 9(36) ss.14-30 ▪ Lefevbre, H. “Kent Hakkı” (Çev.: Gizem Aksümer, Julia Schultz) Eğitim, Bilim, Toplum 9(36), 2011, ss.140-152 SEKTÖREL GELİŞME EKSENLERİ TARIM VE KIRSAL ALAN EKSENİ ▪ Akşit, B. (2006) “Köy, Kırsal Kalkınma ve Kırsal Hanehalkı/Aile Araştırmaları: 1923-2002 Yılları Arası Eleştirel Bir Yazın Taraması”, Eraydın, A. (der) Değişen Mekan içinde, Yurt, Ankara, s. 123-165. ▪ Günaydın, G. (2009) “Türkiye Tarım Politikalarında“Yapısal Uyum”: 2000’li Yıllar”, Mülkiye, 33(262), ss. 175-222. ▪ Pamuk, Ş. (2009) “Türkiye’de Tarım ve İktisadi Gelişme: 1880-2000”, Mülkiye, 33(262), ss. ▪ DPT ve Kalkınma Bakanlığı, Ulusal Kırsal Kalkınma Stratejisi ve 10. Beş Yıllık Kalkınma Planı Özel Komisyon Raporları, Ankara. ▪ T.C. Kalkınma Bakanlığı (2014), “Bölgesel Gelişme Ulusal Stratejisi 2014-2023, Daha Dengeli, Topyekûn Kalkınma” TURİZM EKSENİ ▪ Duru, B. (2003), Kıyı Politikası, Mülkiyeliler Birliği Vakfı Yayınları, Tezler dizisi:13. ▪ Koç, E. Ökten, A. , Şengezer, B. Aysu, G. Tourism and Its Future: Tourism Development Strategies in the Context of Coast, Culture and Agriculture-Meander Basin, ERSA-European Regional Science Resociation-Congres Barselona, Tourism, Cultural İndustries and Regional Development, 31.08.2011-02.09.2011 (Dijital Ortamda Yayın) ▪ Michèle Sabban (2013), Akdeniz’de sürdürülebilir turizmle ilgili rapor, ARLEM-Euro-Mediterranean Regional and Local Assembly ▪ TÜSİAD (2012), Sürdürülebilir Turizm, SİS Matbaacılık Prom. Tanıtım Hiz. Tic. Ltd. Şti, 2012 KÜLTÜR EKONOMİSİ EKSENİ ▪ Aksoy, A. Enlil, Z. (2011) Kültür Ekonomisi Envanteri İstanbul 2010, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları ▪ Kumral, N. , Güçlü, M. (2013) Kültür Ekonomisi ve Bölgesel Politika, Ege University Working Papers İn Economics, Working Paper No: 13 / 05, December 2013 ▪ Montgomery, J. (2003) “Cultural Quarters as Mechanisms for Urban Regeneration. Part 1: Conceptualizing Cultural Quarters”, Planning, Practice & Research, 18:4, 293-306. ▪ İZKA, İzmir 2012 Kültür Ekonomisi ve Kültür Altyapısı Envanteri ve Kültür Ekonomisi Gelişme Stratejisi ▪ UNDP/UNESCO Creative Economy Report 2013 Special Edition, Widening Local Development Pathways ÜNİVERSİTE KENTİ EKSENİ ▪ Korkut, Gizem (2011) Üniversite Yerleşkelerinin Kentsel Mekan Kurgularinin Biçimlenmesinde Kentin Etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İTÜ, ▪ Turan, M. Duru, B. (2014) “Anakentin Zayıf Halkaları: İlçe Belediyeleri”, Uluslararası Türk Dünyası Yerel Yönetimler Sempozyumu, Ed. Deniz İşçioğlu, KKTC, 2014, s. 283-291

Ders İle İlgili Dosyalar