Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
METABOLİZMA VE KONTROL MEKANİZMALARI İkinci Düzey EBK621 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. BEHZAT ÇİMEN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. BEHZAT ÇİMEN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Derste teorik konular üzerinde durulacaktır. Her biri ellişer dakikalık olan haftada üç ders yapılacaktır. Derslerde, interaktif eğitim teknikleri ve çeşitli görsel-işitsel materyaller kullanılacaktır.
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere insan vucudunun metabolizması ve kontrol mekanizmalarını öğretmektir.
Dersin Tanımı Bu derse sadece lisansüstü öğrenciler kabul edilebilir.

Dersin İçeriği
1 Karbohidratlar: Karbohidratların sindirimi ve emilimi. Glikojen metabolizması ve regülasyonu. Glukoneogenez ve regülasyonu. Yakıt olarak glukoz, glikoliz, glikolizin regülasyonu.
2 Maltoz, laktoz, sukroz, fruktoz, mannoz ve galaktoz metabolizması. Karbohidrat metabolizması hastalıkları-glikojen, laktoz, galaktoz ve fruktoz. Glikojen depo hastalıkları
3 Kori döngüsü, pirüvat dehidrogenaz kompleksi, krebs döngüsü, glioksalat yolu, pentoz fosfat yolu ve bunların önemleri, üronik asit yolu. Karbohidrat metabolizmasının regülasyonu.
4 TCA döngüsü: pirüvat dehidrogenaz kompleksi, TCA döngüsü reaksiyonları ve regülasyonu
5 Lipidler: Yağların sindirimi ve emilimi. Yağ asidi oksidasyonu: ß-oksidasyon, doymamış yağ asidi oksidasyonu. Yağ asidi oksidasyonunun regülasyonu. Keton cisimlerinin oluşumu ve kullanımı.
6 ARA SINAV
7 Yağ asitleri biyosentezi-Mitokondrial asetil CoA nın sitozole transferi, malonil CoA oluşumu, Yağ asidi sentaz kompleksi, yağ asidi sentezinin regülasyonu ve biyosentez (Uzun zincirli yağ asitleri ve doymamış yağ asitleri).
8 Triasilgliserol biyosentezi ve regülasyonu. Kolesterol biyosentezi ve regülasyonu, kolestrol esterlerinin hücreye girişi.
9 Fosfolipidler ve glikosfingolipidlerin sentezi. Triasilgliserol ve fosfolipidlerin yıkımı
10 Karbohidrat ve lipid metabolizmasının entegrasyonu. Lipid metabolizmasında adipoz doku ve karaciğerin rolü.
11 Metabolik entegrasyon, kompartmentasyon, karbohidrat ve lipid metabolizması ile ilgili hastalıklar.
12 Proteinler: Proteinlerin sindirim ve emilimi, protein metabolizmasının genel reaksiyonları, önemli amino asitler.
13 Amino asitlerin metabolizması, tek karbon metabolizması, protein metabolizmasının doğumsal defektleri.
14 Nükleik asitler: Pürinlerin, pirimidinlerin biyosentezi, yıkımı ve regülasyonu
15 FINAL SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 öğrencilere insan vucudunun metabolizması ve kontrol mekanizmalarını öğretmektir.
2
3
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Avrasya coğrafyasını ve bu coğrafyada yaşayan toplumları tanır.
2 Türk Dünyasının tarihini bilir, Türk Dünyasında meydana gelen gelişmeleri takip eder ve varsa sorunlara çözüm üretir.
3 Avrasya bölgesi toplumlarının iktisat, uluslararası ilişkiler, dil, edebiyat, tarih, sanat tarihi, sosyoloji, coğrafya vb. alanlarda ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilmek, bu alanlarda yorum, analiz ve değerlendirme yapar.
4 Türk Dünyasının etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine araştırmalar yapar ve bu hususta bilgi ve donanıma sahip olur.
5 Avrasya coğrafyasındaki dil, edebiyat, tarih, sanat, sanat tarihi, sosyoloji, iktisat, işletme, uluslararası ilişkiler, antropoloji vd. alanlarda gelişmiş bir duyarlılık ve birikime sahip olur.
6 Avrasya coğrafyasındaki siyasi, ekonomik ve sosyokültürel sorunlara dair temel bilgilere sahip olur ve bunlara çözüm önerileri sunabilme becerisi kazanır.
7 Avrasya coğrafyasındaki devletlerin birbirleri ile olan çok yönlü ve çok boyutlu ilişkilerini analiz eder.
8 Çağdaş Türk lehçe ve şivelerinden en az birini ileri düzeyde bilir. Rus, Çin, Fars ve Arap dillerinden birini de orta seviyede bilir.
9 Türk dünyasının siyasi ve ekonomik anlamda etkileşimde bulunduğu devletleri tanır ve onlar hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur.
10 Türk dünyası başta olmak üzere öteki komşu halkların dil, din, kültür, çevre, etnik ve sosyal sorunlarını tespit ve analiz edecek, çözümler sunacak seviyede bilgi ve becerisine sahip olur.
11 Alanla ilgili bilimsel araştırma projeleri yapabilecek bilgi ve donanıma sahip olmak, problem ve sorunlara çözüm üretecek şekilde model kurma ve hipotez geliştirebilme becerisi kazanır.
12 Bilimsel etik hususunda sorumluluk bilinci kazanır.
13 Avrasya coğrafyasında meydana gelen siyasi ve sosyal olaylara farklı perspektiflerden bakabilme becerisi geliştirir.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 5 5 25
Sunum / Seminer hazırlama 5 10 50
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     198
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Kaplan, L.A. and Pesce, A.J. Clinical Chemistry: Theory, Analysis and Correlation. 4rd ed. Mosby, 2003. John W Baynes, Marek H Dominiczak. Medical Biochemistry. Third Edition. Elsevier Publishing. 2009. William J Marshall, Stephen K Bangert. Clinical Biochemistry. Sixth edition. Elsevier Publishing. 2008. William J. Marshall, Stephen K. Bangert. Clinical biochemistry: metabolic and clinical aspects. 2nd ed. Philadelphia: Churchill Livingstone. 2008. Swaminathan, R. Handbook of clinical biochemistry. 3rd ed. New Delhi, Oxford Univ. 2005. Thomas M. Devlin. Textbook of biochemistry with clinical correlations. Hoboken:Wiley .2006.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar