Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
OSMANLI DÖNEMİNDE TASAVVUF Üçüncü Düzey TİB 618 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. Osman Nuri KÜÇÜK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. gör. Mesut Sandıkçı
Dersin Veriliş Şekli yüz yüze
Dersin Amacı Osmanlı dönemi tekke ve tarikatların yapısı ve tarihsel süreci
Dersin Tanımı Osmanlı dönemi tarikatların durumları hakkında bilgi verir.

Dersin İçeriği
1 Tasavvufi düşüncenin ortaya çıkışı ve gelişimi
2 Tarikatların oluşumu
3 Kadıriyye
4 Yeseviyye,
5 Sühreverdiyye, Şazıliyye, Kübreviyye
6 Mevlana ve Mevlevilik
7 Nakşibendiye
8 Halvetiyye
9 Rifaiyye
10 Bayramiyye
11 Osmanlı dönemi tekkelerin toplum hayatındaki rolü
12 Osmanlı döneminde sufilerin siyasetle ilişkileri
13 Osmanlı dönemi sufi ve ticaret
14 Osmanlı son dönem tarikat ve tekkelerin sorunları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler, genel olarak tasavvuf tarihi, tasavvufun temel kavramları ve başlıca tarikatlar hakkında bilgilere sahip olur.
2 Tasavvuf tarihinin ana kaynaklarını bilir ve tasavvuf tarihinin bazı Arapça kaynaklarını okur.
3 Öğrenciler İslâm rûhânî hayatına dair bir bilinç elde eder ve İslam’ın rûhânî boyutunu analiz etme imkânına kavuşur.
4 Diğer taraftan öğrenciler insan, dış dünya ve dini bütüncül bir perspektiften yorumlama imkânı elde eder.
5 Tarihsel süreçte İslam Medeniyetinin oluşumunda irfan geleneğinin önemini kavrama
6 İnsanın kainattaki konumunu irfanı bir bakış açısıyla görebilme ufkuna sahip olup modern isnanın insanı algılayış biçimi ile tasavvufun insanı algılayış biçimini karşılaştırma becerisi elde eder.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Reşat Öngören, Osmanlı Devletinde 16 yüzyıldaki tarikatlar, İnsan Yayınları; Mustafa Kara, Metinlerle Osmanlıda Tasavvuf, sır yayınları;
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar