Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÖLÇME TEKNİĞİ Üçüncü Düzey UZM307 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ İSMAİL ATA
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ İSMAİL ATA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Örgün
Dersin Amacı Ölçme ve değerlendirme biliminin öğrencilere teorik ve pratik olarak öğretilmesi; Ölçme aletlerinin tanıtılması ve kullanılmasının öğretilmesi, İstatistiksel hesaplama teorisinin anlatılması ve uygulanması
Dersin Tanımı Ölçme ve değerlendirme sistemlerini teorik ve uygulamalı olarak anlatılması

Dersin İçeriği
1 Metrolojinin tanımı. Ulusal ölçüm standardı. Ulusal ölçüm standardının başka ülkelerin ulusal ölçüm standardı ile karşılaştırılması. Uluslararası ölçüm standardı.
2 Mühendislik ve Standartlar
3 Ölçme işlemine giriş ve temel kavramlar.
4 Boyut analizi, deneysel verilerin analizi, hata analizi.
5 Akılcı yaklaşım ve belirsizlik analizi,
6 Gausian ve normal hata dağılımı, Chauvenet kriteri.
7 Deneysel verilerin ampirik bağıntılara dönüştürülmesi; en küçük kareler yöntemi ve korelasyon katsayısı.
8 Vize
9 Boyut, açı, alan, basınç ve Sıcaklık ölçümü
10 Hız, debi ölçümü
11 Nem, ışık şiddeti, ışınım şiddeti, pH ölçümü
12 Devir sayısı, yükselti,
13 Ölçme cihazları ve ölçme yöntemleri. Veri toplama ve veri değerlendirme sistemleri, Verilerin nakli ve değerlendirme yöntemleri.
14 Ölçme cihazları ve ölçme yöntemleri. Veri toplama ve veri değerlendirme sistemleri, Verilerin nakli ve değerlendirme yöntemleri.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Metroloji, ölçe sistemleri ve ölçme standartları hakkında bilgi sahibi olur, Ulusal ve uluslararası birim sistemlerini bilir.
2 Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi birikimine sahip olur.
3 Standart sapma, ortalama, örnek standart sapma gibi istatistiksel analizleri ve hata analizi yapabilir.
4 Ölçme aletlerini tanır ve nasıl kullanılacağını bilir.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için veri toplar, ampirik bağıntılar elde eder, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Program, yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme gücüne sahip mühendislik alanında son gelişmelerin bilgi izleyerek özgün bir sürecin tamamlanması ve bir süreci yönetme yeteneği, algılama yeteneğine sahip mezunlar vermeyi amaçlar.
2 Bahçe Bitkileri alanında oluşabilecek sorunlara, alternatif çözüm öneriler üretir
3 Ulusal ve uluslararası düzeyde Bahçe Bitkileri alanındaki gelişmeleri izleme yeteneğini kazanır.
4 Üretim materyali ve genetik kaynakları korur ve devamını sağlar.
5 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler.
6 Çalışma alanındaki problemlere yaklaşımları ile toplumu etkileyecek gelişmelere ve araştırmalara liderlik eder
7 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
8 Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.
9 Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
10 Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar ve uygular.
11 Yeni fikirlerin analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
12 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
13 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
14 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
15 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
16 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir.
17 Yeni bilimsel yöntemler geliştirebilir veya bilinen bir yöntemi bir alana uygular, yayınlar ve özgün bir çalışmayı ortaya koyar.
18 Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır.
19 Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirerek, bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
20 Alanında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 1 14
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar