Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ESKİ TÜRKÇE METİN OKUMALARI I Üçüncü Düzey TDE213 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. HACER TOKYÜREK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. HACER TOKYÜREK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. HACER TOKYÜREK
Dersin Veriliş Şekli TEORİ
Dersin Amacı Köktürk anıtlarını okuyup anlama ve Köktürkçenin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir.
Dersin Tanımı Köktürk anıtlarını okuyup anlayabilme ve Köktürkçenin fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısı hususunda bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Türk Dilinin İlk Yazılı Belgeleri olan Köktürk Yazıtları tanıtabilme. Runik alfabe ve özellikleri hakkında bilgi edinme.
2 Runik alfabe ve özellikleri hakkında bilgi edinme.
3 To/unyukuk yazıtlarını okuma, transkripsiyon, anlamlandırma.
4 To/unyukuk yazıtlarını okuma, transkripsiyon, anlamlandırma.
5 To/unyukuk yazıtlarını okuma, transkripsiyon, anlamlandırma.
6 To/unyukuk yazıtlarını okuma, transkripsiyon, anlamlandırma.
7 To/unyukuk yazıtlarını okuma, transkripsiyon, anlamlandırma.
8 VİZE
9 Bilge Kağan yazıtını okuma, transkripsiyon, anlamlandırma.
10 Bilge Kağan yazıtını okuma, transkripsiyon, anlamlandırma.
11 Bilge Kağan yazıtını okuma, transkripsiyon, anlamlandırma.
12 Bilge Kağan yazıtını okuma, transkripsiyon, anlamlandırma.
13 Bilge Kağan yazıtını okuma, transkripsiyon, anlamlandırma.
14 Bilge Kağan yazıtını okuma, transkripsiyon, anlamlandırma.
15 FİNAL
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci Runik yazıtları okuyabilir.
2 Öğrenci Runik yazıtları okuyup anlayabilir.
3 Öğrenci Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte söyleyebilir.
4 Öğrenci Köktürk dönemine ait kaynakları söyleyebilir.
5 Öğrenci Türk kültürü hakkında bilgi verebilir.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 2 3 6
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Aydın, Erhan (2016): Orhon Yazıtları.Konya: Kömen Yay. Ölmez, Mehmet (2012): Orhon - Uygur Hanlığı Dönemi - Moğolistan''''daki Eski Türk Yazıtları. Ankara: Bilgesu Yay. Taşağıl, Ahmet (1995-1999-2001): Göktürkler I-II-III, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları. Tsai, Liu Mau (2006): Çin Kaynaklarına Göre Doğu Türkleri. İstanbul: Selenge Yay. Sinor, Denis (der.) (2000): Erken İç Asya Tarihi. İstanbul: İletişim Yay. Tekin, Talat (2000): Orhon Türkçesi Grameri. İstanbul: TDAD. Gabain, A. Von (2000): Eski Türkçenin Grameri. (Çeviren: Mehmet Akalın). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar Aksan, Doğan (2000): En Eski Türkçenin İzlerinde, Orhun ve Yenisey Yazıtları Üzerinde Sözcükbilim, Anlambilim ve Biçembilim İncelemelerinin Aydınlattığı Gerçekler, İstanbul: Simurg. Şirin User, Hatice (2006): Başlangıcından Günümüze Türk Yazı Sistemleri. Ankara: Akçağ Yayınları. Tekin, Talat (2008): Orhon Yazıtları, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.

Ders İle İlgili Dosyalar