Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİN EĞİTİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR Üçüncü Düzey FDB662 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri --
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. SÜLEYMAN AKYÜREK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı --
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı Ülkemizde ve dünyada din öğretimi üzerine geliş-tiril-en yeni eğitim öğretim yaklaşımlarını teorik ve pratik boyutlarıyla öğrencilere tanıtmak.
Dersin Tanımı Bu derste ülkemizde ve dünyada din öğretimi üzerine geliş-tiril-en yeni eğitim öğretim yaklaşımları teorik ve pratik boyutlarıyla ele alınmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Din öğretiminde yeni yönelişler ve nedenleri.
2 Mukayeseli Din Eğitimi Bilimi ve görevleri.
3 Geleneksel Din Öğretimine yöneltilen eleştiriler.
4 İslam Ülkelerinde Din Eğitimi yaklaşımları.
5 Avrupa Ülkelerinde Din Eğitimi yaklaşımları.
6 Türkiye’de Din Öğretimi yaklaşımları.
7 Din Öğretiminde Doktriner yaklaşım.
8 Demokratik Çoğulcu toplumun okulunda dinler arası din öğretimi.
9 Din öğretiminde Mezhepler üstü-mezhepler arası yaklaşım.
10 Din Öğretiminde Sorgulayıcı yaklaşım.
11 Din Öğretiminde Fenomonolojik yaklaşım.
12 Din Öğretiminde Yorumlayıcı yaklaşım.
13 Din Öğretiminde Yapılandırmacı yaklaşımın imkanı.
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Din öğretiminde yeni yönelişlerin nedenlerini açıklayabilir.
2 Geleneksel din öğretimine yöneltilen eleştirileri değerlendirebilir.
3 İslam ülkelerindeki din eğitiminin yerini ve yapılanmasını irdeleyebilir.
4 Avrupa ülkelerindeki din eğitiminin yerini ve yapılanmasını irdeleyebilir.
5 Türkiye’deki din eğitimi yaklaşımlarının olumlu ve sınırlı yönlerini irdeleyebilir.
6 Çoğulcu demokratik toplumda din öğretimi yaklaşımlarını tartışabilir.
7 Din öğretiminde doktriner yaklaşımın olumlu ve sınırlı yönlerini tartışıp değerlendirebilir.
8 Din öğretiminde Mezhepler üstü-mezhepler arası yaklaşımların olumlu ve sınırlı yönlerini tartışıp değerlendirebilir.
9 Din öğretiminde fenomonolojik yaklaşımın olumlu ve sınırlı yönlerini tartışıp değerlendirebilir.
10 Din öğretiminde yapılandırmacı yaklaşımın olumlu ve sınırlı yönlerini değerlendirebilir.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Bilim alanının, kavram, konu, yöntem ve sorunlarına hakim olur.
2 Bilim alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
3 Bilim alanındaki yeni gelişmeleri tanır.
4 Bilim alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynakları tanır, çalışmalarında etkili bir şekilde kullanır.
5 Bilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
6 Bilim alanına yenilik getirecek özgün düşünce, yöntem, uygulama ve araştırmalar geliştirir.
7 Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası projelerde görev alır veya yeni projeler geliştirir.
8 Alanındaki bilimsel çalışmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini etkili şekilde kullanır.
9 Alanının gerektirdiği dilleri (Arapça ve Batı dilleri) ileri düzeyde bilir ve kullanır.
10 Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
11 Alanıyla ilgili akademik kurum ve kuruluşların çalışmalarına katkıda bulunur.
12 Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yaparak ortak projeler geliştirir.
13 Ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik platformlarda paylaşır
14 Uzmanlık alanıyla ilgili konularda bilimsel, toplumsal, kültürel vb. strateji geliştirilmesinde rol alır.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 6 78
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     151
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1-Din Öğretiminde Yeni Yöntem Arayışları, M.E.B., Ankara, 2003; 2- Din Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar, M.E.B., İstanbul, 2000.
Yardımcı Kaynaklar 1-Din Öğretimi ve Din Hizmetleri Semineri, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara, 1991; 2-Mualla, SELÇUK; “Teorik ve Pratik Açmazlarıyla Kültürel Miras Öğretimini Sorgulayan Bir Deneme’, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1999, s. 255–264; 3-R. Jakson; “Başkalarının dünya Görüşünü Anlama: Din Eğitimine Yorumlayıcı Yaklaşımlar” Değerler E. Dergisi, S.3, 2003; 4-M. Zeki Aydın; “Tunus’da İlk ve Orta Dereceli Okullardaki Din Öğretimi Ders Programları” C.Ü. İF. Dergisi; http://www.flwi.ugent.be/cie/mzaydin1.htm.

Ders İle İlgili Dosyalar